• MedlemFV

Narcissist personlighetsstörning - Varför är de stolta över sin diagnos?

Vad får NP känna sig så speciella när de får diagnosen ''Narcissist personlighetsstörning''?

Jag har läst och hört det lite här och där. Och undrar varför egentligen?

Hade de fått detsamma bekräftelse fast man bara byt ord. Till t.ex: Självisk, skadad själ, brustet hjärta, sviken människa, empatilös, hjärtlös, farlig, o.s.v.

Hade de då känt sig lika speciella när de fått sådan här bekräftelse av psykiatrikern/psykologen?

Varför känner de sig speciella efter att fått diagnosen och blir stolt. Varför är det så märkvärdigt för de?

Ni som kan detta, tackar jag stort för om ni bestämmer er för att svara.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Narcissist personlighetsstörning - Varför är de stolta över sin diagnos?
  • katastrofplantagen
    MedlemFV skrev 2014-06-22 21:20:35 följande:
    Vad skulle börja hända när narcissismen börjar ha det svårt i livet. Eller att livet börjar kännas förstört på grund av en handling som de gjort.

Om de känner att de förstört kontakt med människor de kan ha nytta av. Att narcissismen kanske spelade att hen fick ett utbrott bara för att få uppmärksamhet. Men sen visade sig att människorna polisanmälde och hen fick besöksförbud och förstörde bara sig själv.

Skulle det då vara så att np erkänner för sig själv att denne gjort fel. Att den börjar prägla runt med ångest och så.

Hur skulle narcissismen må?

Deppression eller frusterand?

Hur skulle narccissisten känna och tänka efter detta?
    Frustrerad helt klart mellan de alternativen
  • Mamori
    Vad skulle börja hända när narcissismen börjar ha det svårt i livet. Eller att livet börjar kännas förstört på grund av en handling som de gjort.

Om de känner att de förstört kontakt med människor de kan ha nytta av. Att narcissismen kanske spelade att hen fick ett utbrott bara för att få uppmärksamhet. Men sen visade sig att människorna polisanmälde och hen fick besöksförbud och förstörde bara sig själv.

Skulle det då vara så att np erkänner för sig själv att denne gjort fel. Att den börjar prägla runt med ångest och så.

Livet känns inte förstört pga ngt de har gjort, det är förstört pga hur andra reagerade på det de gjorde.

De förstörde inte kontakten med de människorna utan det var de andra människorna som förstörde.

Tror inte att personen varken förstår eller erkänner för sig själv att den gjort fel. Den ser sig själv som ett offer och tycker att andra människor beter sig orättvist mot honom.

• Bestemor

Eftersom de inte gör något fel, så finns det inget att erkänna. De inser inte sina fel helt enkelt.

Allt negativt som händer är andras fel.

Den ende i hela världen som det är synd om är narccissten. Ingen har det svårare.

De har ingen empati för någon annan än sig själv.
  • anemon1
    MedlemFV skrev 2014-06-22 12:25:20 följande:

Vad får NP känna sig så speciella när de får diagnosen ''Narcissist personlighetsstörning''?

Jag har läst och hört det lite här och där. Och undrar varför egentligen?

Hade de fått detsamma bekräftelse fast man bara byt ord. Till t.ex: Självisk, skadad själ, brustet hjärta, sviken människa, empatilös, hjärtlös, farlig, o.s.v.

Hade de då känt sig lika speciella när de fått sådan här bekräftelse av psykiatrikern/psykologen?

Varför känner de sig speciella efter att fått diagnosen och blir stolt. Varför är det så märkvärdigt för de?

Ni som kan detta, tackar jag stort för om ni bestämmer er för att svara.

Tack på förhand!

Det rimmar inte med vad jag vet (och det är en hel del + erfarenheter), de vill inte ha diagnoser som placerar dem i fack för "felaktigheter". Hos en narcissist rättas denna typ av oförskämda anklagelser till med ett litet läkarbesök, en nära vän som "kan intyga" eller något annat/annan som motbevisar på något märkligt sätt att "alla har fel". Om han/hon är riktigt kränkt delas subtila bestraffningar ut på samma sätt som små barn reagerar när de blir kränkta. Jag tror du tänker på en helt annan diagnos, är det inte borderline som gör att man tänker "snälla se mig". Narcissister kräver uppmärksamhet, ger du det inte till dem - är du betydelselös som deras sk verktyg - eller råkar ut för något för att du kränkt dem. Riktigt läskiga kan de vara?.
  • anemon1
    Tecum skrev 2014-06-22 12:56:18 följande:

För en narcissist är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet. De sätter sig själva i centrum, alltid, och då är även en psykisk diagnos positiv.

Det stämmer inte. En tvättäkta narcissist ser inte diagnoser som något fördelaktigt - det fläckar den grandiosa bilden av dem. 
  • Flisan79

Som några tidigare skrivit: en äkta narcissist skulle inte erkänna sig ha någon diagnos öht.

MedlemFV: och som andra skrivit som svar på di andra fråga så uppstår inga situationer där narcissisten ser sitt eget fel. Det är ALLTID andras fel och hur man än gör så vrider de på situationen, hur sjukt det än blir i våra ögon.

I just det scenariot hade ju personen som anmälde överdrivit, reagerat fel, missuppfattat osv.

Min systers ex är narcissist och hur han lyckas vrida saker som sagts, saker han gjort osv är så sjukt att man på riktigt gapar av förvåning.

• anemon1
    Flisan79 skrev 2014-07-19 20:57:54 följande:

Som några tidigare skrivit: en äkta narcissist skulle inte erkänna sig ha någon diagnos öht.

MedlemFV: och som andra skrivit som svar på di andra fråga så uppstår inga situationer där narcissisten ser sitt eget fel. Det är ALLTID andras fel och hur man än gör så vrider de på situationen, hur sjukt det än blir i våra ögon.

I just det scenariot hade ju personen som anmälde överdrivit, reagerat fel, missuppfattat osv.

Min systers ex är narcissist och hur han lyckas vrida saker som sagts, saker han gjort osv är så sjukt att man på riktigt gapar av förvåning.

Exakt så(!). Jag har funderat i veckor på konstiga förklaringar som jag fått ibland. Orsaken är att det inte går att "få in" att en vuxen man håller på så, vänder och vrider på sanningar som ett litet barn. Oftast helt ologiskt men med en otrolig förmåga att låta övertygande och sann. Det är ALLTID någon annans fel i narcissistens värld, oavsett om det gäller en dödssjuk eller ett litet sårat barn. Det är det djävulska. Och deras anklagelser kan vara så grova att man knappt kan hantera dem. Sätter djupa spår.
  • anemon1
    anemon1 skrev 2014-07-20 11:37:56 följande:
    Exakt så(!). Jag har funderat i veckor på konstiga förklaringar som jag fått ibland. Orsaken är att det inte går att "få in" att en vuxen man håller på så, vänder och vrider på sanningar som ett litet barn. Oftast helt ologiskt men med en otrolig förmåga att låta övertygande och sann. Det är ALLTID någon annans fel i narcissistens värld, oavsett om det gäller en dödssjuk eller ett litet sårat barn. Det är det djävulska. Och deras anklagelser kan vara så grova att man knappt kan hantera dem. Sätter djupa spår.
    Det enda är att gå och klippa, jag trodde ett tag att jag skulle kunna leva till en del med kommunikation med mitt ex, men det är så tärande att det blir en hälso-risk. Förnuftet och överlevnadsinstinkten tog över. De skulle aldrig aldrig ha dåligt samvete för att du knäckts psykiskt p g a dem, det är ju inte deras fel ?..
  • Themis
    anemon1 skrev 2014-07-19 20:40:13 följande:
    Det stämmer inte. En tvättäkta narcissist ser inte diagnoser som något fördelaktigt - det fläckar den grandiosa bilden av dem. 
    Håller med.

Det tydligaste exemplet jag vet skulle aldrig i livet söka "tokdoktor" för det är inte personen det är fel på. Det är resten av världen som inte vet att behandla narcissisten med tillbörlig vördnad och och respekt.

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • anemon1
    Themis skrev 2014-07-20 11:49:37 följande:
    Håller med.

Det tydligaste exemplet jag vet skulle aldrig i livet söka "tokdoktor" för det är inte personen det är fel på. Det är resten av världen som inte vet att behandla narcissisten med tillbörlig vördnad och och respekt.
    Skönt att prata med någon som förstår narcissistens mekanismer. Som "vanlig människa" utrustad med empati och medkänsla så är man ett lätt offer för dessa personer (såvida man inte blivit bränd någongång och vet att akta sig/alt aldrig underkastar sig någon annans vilja). Deras manipulativa och lögnproducarande förmåga är oerhörd. Finns inga gränser för vad de gör för att inte den grandiosa bilden ska krackelera.

De kan förnedra och bete sig illa, men det bekommer dem inte. Lätt att förväxla deras självklara oberördhet (eg okänslighet oförmåga att leva sig in i andras situation) med mod, självförtroende och förmåga att stålsätta sig och stå upp för sig. Det är åtråvärda egenskaper som lätt lockar till sig förtrogna som hjälper dem att ge mer näring åt detta.
Svar på tråden Narcissist personlighetsstörning - Varför är de stolta över sin diagnos?