• MedlemFV

Har skapat denna klipp. Måste jag ha copyright?

Jag har skapat denna klipp. Måste jag skaffa copyright? Om ni är osäkra också. Vet ni möjligtvis hur man får reda på om jag bör skaffa copyright eller inte?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Har skapat denna klipp. Måste jag ha copyright?
  • boundforglory

Vadå måste? För vadå?
    Sen är det knappast något du kan göra för den videon.
    Förstår inte riktigt syftet.

• MedlemFV
    boundforglory skrev 2014-06-22 16:17:36 följande:

Vadå måste? För vadå?
    Sen är det knappast något du kan göra för den videon.
    Förstår inte riktigt syftet.

Jag tänkte börja lägga annons på videoklippet. Kanske kan få några slantar på plånboken. Kanske inte mycket, men lite kul att få några slantar.

Om det är så att jag inte har copyright. Så är det ju olagligt och jag kanske blir stämd? Och det kanske vem som helst kan förstå att det är inte kul att bli.

Därför så undrar jag om jag bör skaffa copyright för mitt videoklipp som jag skapat.

Jag skapade videoklippet på nätet. Det fanns gratis matrial som man kunde använda.
    Men jag är otalt osäker om det är tillåtet att börja tjäna pengar på saken.

Tack på förhand!

• Aniiee

Du har lagt upp den på youtube, antar jag? Youtube säger ifrån på en gång om det tycker det är copywrite infringement (du kommer bli totalblockad och på en strike). Den kommer granska en extra gång extra noga om du slår på monetization.

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Amanda84
    MedlemFV skrev 2014-06-22 16:26:52 följande:
    Jag tänkte börja lägga annons på videoklippet. Kanske kan få några slantar på plånboken. Kanske inte mycket, men lite kul att få några slantar.

Om det är så att jag inte har copyright. Så är det ju olagligt och jag kanske blir stämd? Och det kanske vem som helst kan förstå att det är inte kul att bli.

Därför så undrar jag om jag bör skaffa copyright för mitt videoklipp som jag skapat.

Jag skapade videoklippet på nätet. Det fanns gratis matrial som man kunde använda.
    Men jag är otalt osäker om det är tillåtet att börja tjäna pengar på saken.

Tack på förhand!
    Du får inte lov att använda bilder och musik som någon annan har upphovsrättskydd för. Det finns så kallad royalty-fria bilder som man kan få lov att använda om man anger varifrån man har tagit dessa men de brukar aldrig få lov att användas i kommersiellt bruk, vilket det blir om du skall tjäna pengar på reklam.
  • boundforglory

Vad menar du med att skaffa copyright sådär?
    Det är inget man skaffar sådär.
    Bevisligen kan du inte ha det heller eftersom figurerna i videon inte är din skapelse. Man spelar det så stor roll? Du blir inte stämd, dom stänger av ditt konto. Visst kanske om du börjar dra in miljarder men det kommer du inte att göra,

• Aniiee
    boundforglory skrev 2014-06-22 16:38:38 följande:

Vad menar du med att skaffa copyright sådär?
    Det är inget man skaffar sådär.
    Bevisligen kan du inte ha det heller eftersom figurerna i videon inte är din skapelse. Man spelar det så stor roll? Du blir inte stämd, dom stänger av ditt konto. Visst kanske om du börjar dra in miljarder men det kommer du inte att göra,

Man kan faktiskt be om lov att få använda allsköns material, ibland får man det, ibland inte. Helst ska man ju fråga först. Jag har gjort det, frågade disney (till min andra youtube-disneyvideo), det var inga problem, kanske för att den faller under "fair use" Sanningen är väl dock att youtube hade inte gått runt om folk inte fuskade.

När det gäller monetization så är det helt upp till företaget som man lånar av om de vill stämma eller om de tillåter klippet mot en del eller hela monetization-intekterna.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
Svar på tråden Har skapat denna klipp. Måste jag ha copyright?