• Dront

Bb-vistelse och nattammande storasyskon

Hej!

Har BF om två månader och oroar mig lite för hur min då 23-månaders som fortfarande nattammar ska klara nätterna under förlossning och eventuell bb-vistelse. Barnet går på dagis och det funkar superbra med barnvakt dag- och kvällstid, dock har hen väldigt orolig sömn (har aldrig sovit en hel natt) och nattsnuttar fortfarande på mig. Hen har eksem och vi har fått atarax men den är omöjlig att få i hen.

Vi hade nån tanke om att avvänja nattsnutt men hen har blivit för ledsen så vi har prioriterat att få maximal sömn hela familjen. Pappan kan söva om vissa uppvak med välling nu mär ml. Mjölk har sinat på grund av graviditet, men barnet blir ofta hysteriskt om hen inte får snutta lite efteråt.

Jag vill gärna ha input från andra som nattammat barn i den här åldern (ni som tycker det är konstigt etc, såna kommentarer undanbedes) och sen varit tvungna att åka bort, hur har det gått? Tror ni att det vore värt att "öva" lite med att barnet sover ensam med pappan nån natt, eller kan vi lika gärna ta en eventuell tuff natt vid förlossningen? Har ni peppande input tas det gärna emot!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-23 07:59
    För att vara tydlig: jag skriver på AP-forumet och är ute efter råd från andra som ammat barn i samma ålder. Sluta nattamma-råd har jag fått i mängder, det är ju gängse norm. Jag kommer att tandemamma om vårt barn vill det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 10:16
    Jag känner att jag behöver förtydliga för att få stopp på allt trams kring amning i den här tråden (som uppenbarligen drar till sig diverse troll som inte ens vet vad AP är för något):

Det är inget problem för oss med nattamning generellt. Pappan nattar när jag är borta på fest eller jobb, men det har av olika anledningar inte blivit av att någon av oss har rest bort över en hel natt.

Pappan ska självklart följa med på förlossningen, därav nojigheten - att ta bort både båda föräldrarna och nattsnutten för första gången på en gång. Vårt barn är alltså väldigt tryggt med pappan men är nattsnutts-beroende. Söver i bland om sig med tutten, i bland med välling. Vi har nu fått en massa bra svar från nattammande föräldrar till tvååringar och det verkar helt onödigt att öva med ett så stort barn - det verkar ha gått galant för andra och kommer göra det för oss också.

En ska kunna lyfta en nojighet eller oro kring något, i sökande efter lite pepp och andras erfarenheter, utan att ens val att amma blir ifrågasatt. Vår amning funkar otroligt bra och har skänkt famijen så mycket bra nattsömn och mig rofyllda stunder nu under min graviditet. Det finns självklart nackdelar med att ha ett tutt-beroende barn, men sen hen började flaskvägra vid tre månader har vi valt att följa hens behov, vi har varken orkat eller velat ta någon tuff fajt kring något som inte har varit ett problem.

Ingen av oss har alltså sovit borta från barnet och vi funderade helt enkelt på om det blir för mycket på en gång. Men en natts "övning" skulle såklart inte göra någon skillnad ändå.

Vi är peppade och laddade och våra barnvakter också!

• Svar på tråden Bb-vistelse och nattammande storasyskon
  • Wilowa

Såg att barnet har eksem och aldrig sovit en hel natt. Om barnet dessutom hostar en del så ska ni dra öronen åt er för då kan det ha astma (hör ihop med eksem). Min son hade det och han vaknade med panik flera gånger varje natt även under hostfria perioder. När han var tre år fick han astmamediciner och efter tre nätter sov han för första gången i sitt liv en hel natt och har sedan fortsatt med det. Självklart behöver det inte vara det, men jag önskar att någon sagt detta till mig när vi kämpade med sonens sömn. Jag ammade också honom länge för att jag tyckte så synd om honom när han vaknade och var så orolig. Då trodde jag att det var mardrömmar, men sedan förstod jag att det var astman och panik över att andningen var störd. Vi var till flera läkare som inte tog oss på allvar innan vi äntligen fick en som lyssnade på mig.

Vad det gäller nätterna på förlossningen så tror jag du kan slappna av. Är bara barnet tryggt med barnvakten så förstår det att allt inte är som vanligt. Som förskollärare har jag ofta hört av föräldrar på inskolningen att vi aldrig kommer få deras barn att sova på en madrass...än så länge har vi lyckats med alla. Tvååringar är kloka små varelser! Solig

• 6 Små Älsklingar

Jag ammade fortfarande tvåan när trean kom.

Jag tror aldrig jag tänkte på att ta med honom till bb och amma.

Vår förlossning satte igång på natten och vi hade då barnvakt som tog hand om honom och gav honom välling.

När mjölken kom igång så ammade han mycket mer mer än morgon och kväll som innan, det funkade bra ett tag men till slut blev det för mycket för mig och vi fick gå tillbaka till morgon och kväll.

• Dront
    Wilowa skrev 2014-06-25 00:22:31 följande:

Såg att barnet har eksem och aldrig sovit en hel natt. Om barnet dessutom hostar en del så ska ni dra öronen åt er för då kan det ha astma (hör ihop med eksem). Min son hade det och han vaknade med panik flera gånger varje natt även under hostfria perioder. När han var tre år fick han astmamediciner och efter tre nätter sov han för första gången i sitt liv en hel natt och har sedan fortsatt med det. Självklart behöver det inte vara det, men jag önskar att någon sagt detta till mig när vi kämpade med sonens sömn. Jag ammade också honom länge för att jag tyckte så synd om honom när han vaknade och var så orolig. Då trodde jag att det var mardrömmar, men sedan förstod jag att det var astman och panik över att andningen var störd. Vi var till flera läkare som inte tog oss på allvar innan vi äntligen fick en som lyssnade på mig.

Vad det gäller nätterna på förlossningen så tror jag du kan slappna av. Är bara barnet tryggt med barnvakten så förstår det att allt inte är som vanligt. Som förskollärare har jag ofta hört av föräldrar på inskolningen att vi aldrig kommer få deras barn att sova på en madrass...än så länge har vi lyckats med alla. Tvååringar är kloka små varelser! Solig

Hej! Tack för tips om astma! Vi har inte hostningar, och har lyckats ringa in de hudallergier (som även jag har flera av dem) som skapat de värsta eksemen. Barnet är även mjölkproteinallergiskt. Men i bland blossar eksemen upp, för det är ämnen som är svåra att undvika i alla situationer, och då blir nätterna kämpigare för att hen vaknar och kliar sönder händer och ansikte. Just nu är hen eksemfri = bättre sömn. Förra veckan när jag skrev den här tråden gjorde ett eksem sömnen sämre och hen var extra snuttig också. Vi går på allergiutredning och har ett antal undersökningar kvar. Det tog lång tid för oss också att få komma dit, men det gäller att bråka järnet.

Ja, vårt barn sover också på en madrass på föris, men så hade ju pappan varit hemma länge innan barnet började förskolan, så amning till sömns på dagarna hade varit undantag på vissa helgdagar och dylikt. :) Dessutom famnade personalen vårt barn i början, så hen fick lära sig madrassen i lugn takt. Väldigt bra förskola vi har!

• Dront
    Lillusen skrev 2014-06-25 00:08:02 följande:

Jag tror att det kommer gå bra TS, barn har en utmärkt förmåga att förstå när det är allvar. Och om det inte går bra, då överlever hon det också.

Men även om du inte vill höra det så hade jag en son som aldrig ville sluta amma, vid 1,5 års ålder så var jag slut av sömnbrist och då tog vi bort bröstet nästan med våld, det var en galen vecka. Men sen sov han som en stock nätterna igenom. Blev nästan lite arg på mig själv som hade utsatt honom för den dåliga nattsömnen i tron att han behövde min trygghet bara genom bröstet.

Jag har ju aldrig varit slut av sömnbrist, förutom när jag behövde sova hela hela tiden i början av graviditeten nu (men då sov jag ändå minst 12 timmar per dygn så det berodde mer på ett omättligt sömnbehov). De kämpiga och långa uppvaken har inte varit några amningsuppvak, det har varit ont i magen av mjölkprotein när hen fått i sig det av misstag, eller eksem. När vi haft enbart "söva om sig med tutten"-perioder har det varit väldigt korta uppvak, nån minut, och ingen av oss har rört oss ur fläcken eftersom vi sover i samma säng.

Det här med nattamning är ju olika; de allra flesta avvänjer långt tidigare än oss och en del av de som avvänjs sover hela nätter sen som i ert fall. Men jag vet också många barn i samma ålder som periodvis vaknar massor av gånger trots att de inte ens dricker vatten på natten. Jag förstår inte hur de föräldrarna orkar gå runt och bära och vyssja, det hade jag aldrig orkat. Vi gör det som går snabbast och det funkar bra för oss. När hen bara vaknar och snuttar om sig genom tutten går det supersnabbt, jag vaknar knappt. Vid hungriga uppvak ger pappan välling. Det har verkligen skänkt oss alla tre massor av bra sömn.

Självklart skulle vi kunna ta en fajt kring både vällingen och amningen men det tänker vi inte göra. Om något kommer vällingen underlätta mycket för barnvakten, när inte snutten = tutten finns till hands.

Jag tror att en verkligen behöver känna "nu är det nog" för att orka ta en tuff avvänjning. Det har jag aldrig gjort. Och orkar verkligen inte nu.

Sen börjar ju många barn sova djupare efter två års ålder, vårt barn är ju inte två än, så jag är inte orolig, faktiskt. :)
  • Dront
    6 Små Älsklingar skrev 2014-06-25 08:07:13 följande:

Jag ammade fortfarande tvåan när trean kom.

Jag tror aldrig jag tänkte på att ta med honom till bb och amma.

Vår förlossning satte igång på natten och vi hade då barnvakt som tog hand om honom och gav honom välling.

När mjölken kom igång så ammade han mycket mer mer än morgon och kväll som innan, det funkade bra ett tag men till slut blev det för mycket för mig och vi fick gå tillbaka till morgon och kväll.

Tack för info! Ja, blir det för mycket får en ju sätta gränser. Jag ammar inte heller i dag på tider och platser som inte känns bekvämt för mig. Hen får vänta tills vi kommer hem. Det accepterar mitt barn, även om hen inte alltid gillar det.
  • Wilowa
    Dront skrev 2014-06-26 20:38:36 följande:

Hej! Tack för tips om astma! Vi har inte hostningar, och har lyckats ringa in de hudallergier (som även jag har flera av dem) som skapat de värsta eksemen. Barnet är även mjölkproteinallergiskt. Men i bland blossar eksemen upp, för det är ämnen som är svåra att undvika i alla situationer, och då blir nätterna kämpigare för att hen vaknar och kliar sönder händer och ansikte. Just nu är hen eksemfri = bättre sömn. Förra veckan när jag skrev den här tråden gjorde ett eksem sömnen sämre och hen var extra snuttig också. Vi går på allergiutredning och har ett antal undersökningar kvar. Det tog lång tid för oss också att få komma dit, men det gäller att bråka järnet.

Ja, vårt barn sover också på en madrass på föris, men så hade ju pappan varit hemma länge innan barnet började förskolan, så amning till sömns på dagarna hade varit undantag på vissa helgdagar och dylikt. :) Dessutom famnade personalen vårt barn i början, så hen fick lära sig madrassen i lugn takt. Väldigt bra förskola vi har!

Fy vad jobbigt det låter att ha så kraftiga eksem...bråka med läkare vet jag hur det är.

Du missade lite av min poäng där. Visst att det är bra personal på er förskola, men barnet gör mer än man kanske tror. Vi tar också barnen i famnen i början, men det är barnet som gör det stora jobbet med att klara att acceptera den nya situationen. Barn vet när det passar att krångla och när det inte passar, jag tror inte att dessa få nätter kommer ställa till med nåt större problem...i alla fall inte om barnet känner sig tryggt med barnvakten. Har ni möjlighet så låt barnvakten ha barnet nån natt innan för att träna.
  • Dront

Min poäng var att det inte är självklart att barnet gillar läget i en ny situation direkt - klart att det kan ta tid att vänja sig. Då är det skönt att ha en personaltät förskola med lyhörd personal.

Vi har som framgår i tråden, landat i att inte träna. Det är inte många veckor kvar och vi ska åka till vår stuga och ta det lugnt. Har fått massor av fina historier från andra i samma sits, inte så många här men i andra forum!

ll

Wilowa skrev 2014-06-26 23:40:57 följande:

Fy vad jobbigt det låter att ha så kraftiga eksem...bråka med läkare vet jag hur det är.

Du missade lite av min poäng där. Visst att det är bra personal på er förskola, men barnet gör mer än man kanske tror. Vi tar också barnen i famnen i början, men det är barnet som gör det stora jobbet med att klara att acceptera den nya situationen. Barn vet när det passar att krångla och när det inte passar, jag tror inte att dessa få nätter kommer ställa till med nåt större problem...i alla fall inte om barnet känner sig tryggt med barnvakten. Har ni möjlighet så låt barnvakten ha barnet nån natt innan för att träna.

• Wilowa
    Dront skrev 2014-06-27 04:47:33 följande:

Min poäng var att det inte är självklart att barnet gillar läget i en ny situation direkt - klart att det kan ta tid att vänja sig. Då är det skönt att ha en personaltät förskola med lyhörd personal.

Vi har som framgår i tråden, landat i att inte träna. Det är inte många veckor kvar och vi ska åka till vår stuga och ta det lugnt. Har fått massor av fina historier från andra i samma sits, inte så många här men i andra forum!

ll

Jag tror att de flesta barn klarar en tillfällig situation som t ex när mamma och pappa är på sjukhuset i några dagar. De är för kloka för att krångla i den ovana situationen. Om man ska dra en parallell till inskolningen på förskolan så kommer det ofta ett bakslag efter några veckor när barnen blir tryggare i situationen. Alltså skärper barnet troligtvis till sig när ni inte är med och gör saker som det i vanliga fall kanske inte skulle ha accepterat. Är barnet bara tryggt med den som passar det och ni fångar upp barnet ordentligt när ni kommer hem så kommer det säkerligen inte bli några problem.

En sak som borde vara självklart, men som faktiskt inte är det, det är att låta barnet få vara hemma med er de första veckorna. Förvånansvärt många föräldrar låter sina barn gå kvar på förskolan. Många barn trivs väldigt bra på förskolan, men det sårar dem ändå att föräldrar och syskon går hem och lämnar dem på förskolan. Gråter
  • Hamboist

Hej ts! Jag har inte läst alla kommentarer, utan bara din fråga. Jag har en tjej på 2,5 som fortfarande ammar friskt, och förstår verkligen din oro! När hon var runt 20 månader var vi tvungna att lämna henne över natten hos mormor och jag hade värsta ångesten över det. Då liksom nu så amma hon tills hon somna, och suttade ett par gånger under natten. Sen vill hon ha bröstet direkt när hon vaknar igen. Jag var helt inställd på en jättejobbig natt för henne och mormor, men det gick jättebra! Hon sov hela natten, som en stock! Ville ha en frukt och lite yoghurt innan hon la sej och var nöjd och lättsövd. Sen dess har hon sovit där ett par gånger till med samma resultat, men när mamma e med så är det bröstet som gäller. Jag tror inte alls du behöver oroa dej, även om jag förstår precis hur du känner dej!

• Dront

Tack för alla svar! Nu är vår skrutt två veckor och allt gick jättebra. Förlossningen blev under dagisvistelse på förmiddagen och barnet sov med oss på bb-hotellet efter att ha hängt med morfar efter dagis fram till läggdags. Sen lämnade vi på dagis dagen efter för att vila upp oss på bb. Det har gått långt över förväntan hittills! Även med tandem-amningen. Har fått börja begränsa storasyskonets amning på natten för att hitta en bra balans för mig själv och ömma bröst och det har varit lite ledset vid nekanden men vi har kunnat söva på andra sätt och desto gladare storasyskon vid de stunder morgon och kväll som hen fått amma! Korta dagisdagar 3-4 dagar i veckan har också varit superbra för oss, barnet har haft jättekul och vi har kunnat sova några timmar för att verkligen kunna ge närvaro åt storasyskonet resten av tiden. (Vi var beredda att helt skippa dagis om vår tvååring visat tecken på att inte vilja gå, men hen har verkligen superkul där). Pepp till alla andra AP-föräldrar!

• fluu

Stort grattis!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Bb-vistelse och nattammande storasyskon