• Blub80

Söker råd och tips om hur man kan lyckas

Hej!

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i över ett år nu men inget har hänt.
    Trodde aldrig det skulle vara så här svårt Rynkar på näsan

Vi väntar på en tid hos gynekologen men det är lång väntan och då var det bara jag som skulle undersökas. Undersöks inte mannen?

På nätet kan man hitta massa information men jag vet inte riktigt vad jag ska ta till mig.

Det jag undrar över är hur man kan hjälpa naturen på traven. Hur har ni gjort med kosten tex?
    Hur mycket minskar ni på kaffe? Alkohol? Andra matvaror? Jag har läst att lchf kan hjälpa, någon som äter efter det? Tar ni några extra vitaminer?

Jag försöker minska på kaffet, 1-2 koppar/dag och jag äter vitamintillskott anpassat för gravida.

Jag är inte överviktig utan har ett bmi på runt 19 är 34 år och försöker bli gravid för första gången. Har dock blivit gravid en gång tidigare av ett misstag när jag var 18 som ledde till ett missfall, så jag har ju lyckats på sätt och vis en gång.

Kan psykisk ohälsa påverka? Jag mår bra idag men har varit utbränd, haft depression, ångest, mensrubbningar mm, det enda som fortfarande spökar är den konstanta tröttheten som kommer och går som den vill och känsligheten för stress.

• Svar på tråden Söker råd och tips om hur man kan lyckas
  • Annelie 76

De kollar nog din kille också men det är fler saker att kolla på dig. Din sambo behöver bara lämna ett spermieprov, du behöver göra gynundersökningar, blodprov mm. Nånstans måste de börja så de började väl med att boka in dig...

• Pimpinellan

Om ni inte röker,dricker massor och är feta eller din man har pungen ständigt varmt så finns inte mycket att göra på egen hand. Gör utredningen så får ni svar och hjälp! Glad

• Poison82

Hej!

Lider med er båda, har varit i den vevan. Vårt första barn blev till av "misstag" , men sen när vi ville ha syskon så ville inget funka och tyvärr möttes jag av mycket nonchalans att "ta det lugnt, ni har en så det ska nog gå". När man inte mår bra så orkar man knappt ta tag i det heller men där är ingen annan som gör det åt en.

Mitt råd är att du ställer krav. När du ska undersökas så ska dom komma ägglossningen, göra ultraljud, kolla olika värden. Begär att sambon ska få testa sina spermier. Samt begär en äggledarspolning. Om du skulle ha något stopp så kvittar det Vad ni gör för då kan du inte bli gravid.

Men läs på vad där finns för hjälp och stå på dig framförallt för min erfarenhet är att dom undersöker lite på måfå.

Alternativt sök hjälp privat, det kostar men dom vet vad dom håller på med. Allmänna läkare/gyn mottagningar och barnmorskor är bra när man är gravid, men inte så bra på fertilitets problem

Svar på tråden Söker råd och tips om hur man kan lyckas