• chiapudding

Vad betala för hjälp med katter i sommar?

Jag kommer få hjälp av en 14åring med att mata mina katter i sommar i 12 dagar. Det innebär att komma hit morgon och kväll, släppa in dem och ut dem och ge dem mat och byta vatten.
    Vad är rimligt att betala för detta?

Har alltid haft hjälp av mina grannar förut men då jag bett dem så många gånger och de aldrig behöver min hjälp så vill jag inte be dem mera. Sen tänkte jag att det är positivt att hjälpa någon tonåring att tjäna en extraslant. Inga stora pengar för jag kan ju få hjälpen gratis och det kräver inte mer än tio minuter per gång. Högst. Så säg att arbetet är 20 minuter om dagen i 12 dagar...

Vad ska jag erbjuda för betalning?
    Eftersom jag inte känner flickan i fråga utan bara fått tips och hon sagt ja, så vill jag att sånt är klart innan.
    Kanske borde vi också upprätta något slags kontrakt? Eller är det överkurs?

• Svar på tråden Vad betala för hjälp med katter i sommar?
  • Dexter dot com

Det beror väl lite på hur lång resväg hon har, om hon måste vänta länge på katterna eller om dom alltid sitter på trappen, hur länge hon ska gosa och umgås med dom, om hon försakar annat för att ta sig hem till dina katter mm.

• krompa

500-600:- Dock är det bäst att prata om pengarna innan så hon vet vad som väntar.
    Av egen erfarenhet vet jag att det tar längre tid att ta in andras katter än sina egna.

Ingår det att byta kattsand? I så fall kanske det bör hamna på ca 750- 1000:- 

• chiapudding

KarinIngrid, Åh, herregud, 1000 kronor!! Nej, det finns inte på kartan. Det har jag inte råd med. Jag har ändå grannar som gör det gratis.
    Jag själv får betala mitt busskort för att ta mig till jobbet och tar mig dit och hem på obetald tid ( jag får bara betalt när  jag är på jobbet)så att hon får promenera hit i 5-7 minuter anser jag inte att det är upp till mig att betala för. 

Självklart kommer vi göra upp betalningen innan och hon kan ju alltid säga nej, så frågar jag mina grannar istället. Jag har inga ekonomiska möjligheter att sväva ut för stort.

Jag vill inte på något sätt vara snål, utan jag vill att det ska vara rimligt i proportion till jobbet som utförs. Men det är ändå bra att se vad ni tänker och anser, då har jag lite att fundera på innan jag beslutar vad jag kommer att erbjuda för betalning.

Tack för era synpunkter.

• chiapudding

Att ge 600 kronor skulle omräknat till en timlön göra det till 150 kronor i timmen...

• KarinIngrid

jag bara tänkte
    det är ändå två ggr per dag hon behöver vara på angiven plats.
    det innebär att hon inte kan boka upp hela dagar eller kvällar till annat
    så det inkräktar rätt mycket på hennes dagar.

Men självklart ska du betala vad du själv anser att ha råd med, hon kan ju alltid säga nej om hon tycker det är för lite!

• FruKantarell

Är det morgon och kväll samma dag? Eller är det typ utsläpp måndagmorgon och sedan insläpp tisdagkväll?

Är det tolv dagar i rad, varje morgon och kväll, så anser jag att en tusenlapp är på sin plats.

Hon kommer ju inte kunna planera nånting under dagarna. Det är tolv dagar av hennes sommarlov.

• användarnamn1

Fast alltså, om det tar 5-7 minuter för henne att komma till dig, skulle jag räkna den tiden som en del av jobbet också. Sen tror jag inte katterna kommer in och äter på 20 minuter - det kan vara besvärligt att hitta dem, och lite tid att äta vill de väl ändå ha. Ska hon släppa ut igen då så måste hon ju stanna. Jag tror det totalt kan ta upp till ca 40 minuter per tillfälle. En timlön på 100 kr är väl ok för en 14-åring, så 12x2x40min = 16 timmar totalt, alltså 1600 kr. Sen är det möjligt att hon själv tycker det är rättvist med 1000, som någon föreslog ovan. Möjligtvis räcker 70-80 kr i timmen - kolla upp i nån tabell vad man brukar få i den åldern. Att du kan få det gratis rör ju inte henne egentligen - det är ju upp till dig om du vill fråga grannarna igen. Jag hade frågat henne och en förälder vad de tycker är en ok ersättning. Tänk på att hon också faktiskt måste se till att vara i närheten av ditt/sitt hem varje morgon och kväll - alltså inte vara iväg nån annanstans och ha kul.

• chiapudding

Fru Kantarell, hon har hela dagarna på sig att göra roliga saker. Att gå förbi här på morgonen innan hon ger sig iväg och svänga förbi på kvällen ger hela långa dagen fri.

Användarnamn1
    Det tar inte 40 minuter att släppa in katterna, lägga fram mat och gå. Det kan vi dividera hur mycket som helst om, men det spelar ingen roll.
    Du har dock helt rätt i att det att jag kan få det gratis inte rör henne.

Hon ska förstås erbjudas något rimligt, men 1000 kronor kommer det aldrig bli fråga om. Dels för att jag inte har råd, dels för att jag inte tycker det är alldeles för mycket för det som ska utföras.

Och hon har sin fulla rätt att själv välja om hon vill acceptera budet eller inte.

• FruKantarell
    chiapudding skrev 2014-06-23 17:16:47 följande:

Fru Kantarell, hon har hela dagarna på sig att göra roliga saker. Att gå förbi här på morgonen innan hon ger sig iväg och svänga förbi på kvällen ger hela långa dagen fri.

Användarnamn1

Det tar inte 40 minuter att släppa in katterna, lägga fram mat och gå. Det kan vi dividera hur mycket som helst om, men det spelar ingen roll.

Du har dock helt rätt i att det att jag kan få det gratis inte rör henne.

Hon ska förstås erbjudas något rimligt, men 1000 kronor kommer det aldrig bli fråga om. Dels för att jag inte har råd, dels för att jag inte tycker det är alldeles för mycket för det som ska utföras.

Och hon har sin fulla rätt att själv välja om hon vill acceptera budet eller inte.

Hon kommer exempelvis inte att kunna gå på bio på kvällen för att sedan sova över hos en kompis.

Hur som helst - ge henne så mycket du kan, sedan kanske du jobbar i nån butik eller känner någon som jobbar i butik där du kan få rabatt på nått fint du kan köpa till henne (typ femhundraspänn och en fin present).
  • chiapudding

Absolut, jag ska ge henne det som funkar för mig ekonomiskt.

Jag tänker inte snåla som sagt, det var aldrig min mening att få det åt det hållet, bara intressant att dryfta eftersom jag förstod att det finns flera åsikter. Och det var det jag var lite intresserad av, så jag inte skulle lägga mig helt galet ersättningsmässigt. Varken åt ena eller andra hållet.

Det blir nog bra!

Svar på tråden Vad betala för hjälp med katter i sommar?