• KärleksPyret

Resa utomlands med bebis

Tjoho, alla glada!

Om vårt lilla Pyret är frisk och kry när hen kommer ut funderar vi på att åka utomlands i en månad.

I så fall skulle vi vilja åka mars-april någon gång. Pyret kommer då att vara ca 4 månader.

Thailand är underbart men vi har varit där så många gånger. Har ni nå tips på annat resmål? 

Gärna lika vackra stränder som Thailand. Billigt, bra väder och enkelt att resa i. Framförallt säkert med barn och bra sjukvård om det skulle hända något.

Kramar och tack på förhand

• Svar på tråden Resa utomlands med bebis
  • Erizajo

Tycker inte att man ska åka till något varmt land med så liten, barnet får ju knappast ut nåt av resan, snarare tvärtom. Så små barn mår inte bra av sån värme, åker man så är det ju enbart för sin egen skull, skulle vänta åtminstone ett år till.

• Hoppfull84

det beror på om ni vill ha VARMT-varmt eller bara lagom varmt.

Tänk på att ett så litet barn har inte hunnit vaccineras mot mässling, hepatit och liknande ännu. så kolla gärna upp landet ni åker till innan om dessa vaccin rekommenderas.

se till att boka rum med AC så ni kan fly undan hettan mellan kl 11-15, små bebisar blir snabbt överhettade.

vill ni ha sol och bad så är kanske mexico, philipinerna, azorerna, karibien, malaysia, osv alternativ.medelhavet är ju också fint på våren men kanske inte "bada i havet"-varmt. men det kanske inte gör något när man ändå reser med liten bebis blir det ju mycket tid på rummet iaf. om det är tokhett.

Men jag skulle nog ändå avvakta med att boka något tills ni kommit över de första 3 månaderna först då kommer ni vara varma i kläderna och redo att avgöra om ni ens är sugna på att resa med bebis eller ej.

• Josefine 039

vi ska åka till Bali (Indonesien) med vår dotter (blir 6 mån i aug) nu i augusti för att hälsa på min syster. Stannar 2 ½ vecka. Ska bli underbart!

Kan berätta mer när vi varit där om du vill?

• KärleksPyret

Vi kommer inte att boka något innan Pyret har kommit och vi känner oss redo. Jag vill dock ha tid att planera och ta reda på fakta.

Vår barnmorska säger att det är den enklaste tiden att resa med små barn, när de fortfarande ammar och inte börjat fara omkring en massa.

Vi hoppas och tror att det kommer bli bra för alla parter, även bebisen. Annars hade vi aldrig gjort det.

Vi är vana att resa själva och har hittills upplevt att det är då vi får mest ut av varandra. Lugn och ro. Inga måsten i vardagen utan vi kan bara njuta av varandra och ta dagen som den kommer. Lyxen men att slippa lägga energi åt matlagning och städning. Vi har bara kunnat njuta av vår kärlek och nu kommer vi ha all tid i världen att lära känna våra nya familjemedlem.

Vi kommer även iväg från våra underbara vänner och familj. Ibland kan det vara skönt att gå in i sin egna lilla bubbla och slippa alla sociala krav.

Känner vi minsta tvekan att åka så kommer vi självklart skjuta på resan.

Hör väldigt gärna om Bali Cool

• Hoppfull84

håller med om att om amningen fungerar så är det oslagbart att resa med ammande barn.
    Vi åkte två månader till thailand och hongkong när dottern var 10 månader( gammal nog för vaccin) hon hade precis börjat gå då vilket vi tyckte var jättebra för på många ställen vill man ju inte sätta ner en ålande/krypande bebis. men ändå liten nog att ha i sele, så vi slapp släpa med oss vagn. samt att hon var stor nog att ha glädje av sand, vatten, djur, människor, nya ljud och upplevelser. herre gud vad hon växte och lärde sig massor under de där två månaderna!

amningen tog också udden av matningsstressen(hon ville nämnligen inte äta så bra av den medhavda burkmaten pga värmen så blev mest amma/glass/frukt/gröt). men iom amningen slapp man hålla på och leta ställen att värma flaska, diska flaskor, samt att man visste att hon fikc i sig vätska och inte fick näringsbrist osv. superbra! även då man satt i vänthallar/ transferbuss/flygplan osv är det ju fantastiskt att bara kunna ta till bröstet så blir det tyst och lugnt för alla runtomkring, utan att behöva stressa med flaska.

vi planerar också resa om allt står rätt till med nummer två men kommer satsa på att resa när bebisen är runt 10-11 månader. det gick ju så toppenbra sist!
    vi siktar in oss på phillipinerna, kanske med en trip över till hongkong även denna gång för det var en fantastisk upplevelse sist!

• KärleksPyret

Hej Hoppfull84!

Tack för ditt inlägg. Jag har rest runt på Phillipinerna tidigare i 5 veckor. Nu kanske det beror lite på vart du åker, men jag skulle aldrig åka dit med småbarn. Iallafall inte på det viset som vi reste.

Vi reste visserligen runt på en massa olika öar och ställen där det är få turister. Det var svårt att göra sig förstådd och jag skulle vara livrädd att inte kunna få hjälp om barnet blev sjuk.

Vi flög oftast mellan de olika öarna och det var ofta strul med förenade avgångar på flera timmar och ofta flyttade till kommande dag. VI åkte båt ett fåtal gånger och flytvästar och annan säkerhet var inte att tala om. En gång blev vi fast i en hamn av polisen för att de nästan hade dubblat passagerarna mot vad fartyget hade tillstånd att ta.

Boraqai var en riktig ocharmig turistfälla som jag skulle avråda folk att åka till. 

Annars är Phillipinerna helt underbart om man inte reser med barn. Stränderna så mycket vackrare än Thailand. Billigare och väldigt god mat. Hotellen vi var på höll väldigt hög standard och vi fick väldigt bra service.

• Hoppfull84
    KärleksPyret skrev 2014-06-24 18:21:39 följande:

Hej Hoppfull84!

Tack för ditt inlägg. Jag har rest runt på Phillipinerna tidigare i 5 veckor. Nu kanske det beror lite på vart du åker, men jag skulle aldrig åka dit med småbarn. Iallafall inte på det viset som vi reste.

Vi reste visserligen runt på en massa olika öar och ställen där det är få turister. Det var svårt att göra sig förstådd och jag skulle vara livrädd att inte kunna få hjälp om barnet blev sjuk.

Vi flög oftast mellan de olika öarna och det var ofta strul med förenade avgångar på flera timmar och ofta flyttade till kommande dag. VI åkte båt ett fåtal gånger och flytvästar och annan säkerhet var inte att tala om. En gång blev vi fast i en hamn av polisen för att de nästan hade dubblat passagerarna mot vad fartyget hade tillstånd att ta.

Boraqai var en riktig ocharmig turistfälla som jag skulle avråda folk att åka till. 

Annars är Phillipinerna helt underbart om man inte reser med barn. Stränderna så mycket vackrare än Thailand. Billigare och väldigt god mat. Hotellen vi var på höll väldigt hög standard och vi fick väldigt bra service.

om vi skulle resa skulle vi ju inte flänga runt, med bebis så backpackar man inte runt och gör utflykter på hela dagar. man måste hålla sig kring hotellet för att kunna komma undan värmen på dagen och låta bebisen sova. mindre utflykter kan man göra fm/em kväll när det inte är lika hett men man håller ju inte på och ö-hoppar en massa.
    flytväst för barn ska man alltid ta med sig själv. det måste ni också göra om ni har någon båtresa inplanerad.  

vårt mål är att hitta en trevlig strand, bosätta oss där, låta barnen leka i sand och vatten, pilla på blommor och snäckor, bara äta god mat och njuta av att bara vara vår lilla familj tillsammans utan vardagens måsten.

• Hoppfull84

apropå Bali föresten, bali är jättevackert, men bo absolut inte kring Kuta beach. vidrigt magaluf ställe med massa targik och påstridiga försäljare, massa knark och fyllekultur bland turisterna. men lovina är vackert, lika så gili öarna utanför lombok

• misa85

Vi kommer åka till Spanien när.vår bebis är.ca tre månader. Även om bebisen inte har "någon glädje" av resan kommer resten av familjen att ha det och att få komma bort och slippa alla måsten, jobb och dagis är underbart! :)

• Josefine 039
    Hoppfull84 skrev 2014-06-25 09:08:48 följande:

apropå Bali föresten, bali är jättevackert, men bo absolut inte kring Kuta beach. vidrigt magaluf ställe med massa targik och påstridiga försäljare, massa knark och fyllekultur bland turisterna. men lovina är vackert, lika så gili öarna utanför lombok

hoppfull84: tack för tipset ang Bali. Vi ska först bo i en villa i Ubud i en vecka, sen ska vi till Gili i 5 dagar och därefter har vi 4 dagar som vi inte bestämt än vart vi ska vara. Lovina kanske :)

Seminyak har jag oxå hört bra om.
  • KärleksPyret

Hoppfull84, i så fall rekommenderar jag sabang beach som var otroligt vackert och lugnt. Väldigt bra bungalows på stranden. Härlig mat. Där kommer ni att få det underbart 

• Penida

Nu var det ett tag sedan men jag (tillsammans med en väninna) spenderade 7 månader på Bali och enligt mina vänner som är bosatta där är det ingen större skillnad idag mot då. Förutom vad som redan har sagts borde ni verkligen besöka Nusa Lembongan, helt underbart där!

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Jag blev förövrigt väldigt sjuk när vi var där (hade blivit det hemma också, hade inget med Bali att göra så att säga) och jag fick jättebra vård, det finns flera internationella sjukhus och det är dit ni vänder er om någon skulle bli sjuk. Jag skulle personligen inte vara rädd att resa med en bebis på Bali.

Avskyr CIO-metoder
  • Ylva74

Jag har inga tips om Bali eller liknande, men vi åkte två veckor till Gran Canaria när vår minsta var 4 månader (och den äldsta 3½ år). Resan och vistelsen gick jättebra. Vi hade också tankar på att det skulle vara enkelt med en liten för att hon ammades, men jag fick mjölkstockning från helvetet en dryg månad innan avresa vilket utvecklades till bröstböld, tappning av var, penicillinkur etc så jag var tvungen att lägga ner amningen. Vi packade massvis med mjölkersättningspulver och hade med, samt en hel del färdiga tetrapak som var smidiga på utflykter. För övrigt tog vi det lugnt och hade en fantastisk resa med tid att få hela familjen att "landa" i upplevelsen av att vara 4 istället för 3.

Svar på tråden Resa utomlands med bebis