KärleksPyret skrev 2014-06-24 18:21:39 följande:
Hej Hoppfull84!
Tack för ditt inlägg. Jag har rest runt på Phillipinerna tidigare i 5 veckor. Nu kanske det beror lite på vart du åker, men jag skulle aldrig åka dit med småbarn. Iallafall inte på det viset som vi reste.
Vi reste visserligen runt på en massa olika öar och ställen där det är få turister. Det var svårt att göra sig förstådd och jag skulle vara livrädd att inte kunna få hjälp om barnet blev sjuk.
Vi flög oftast mellan de olika öarna och det var ofta strul med förenade avgångar på flera timmar och ofta flyttade till kommande dag. VI åkte båt ett fåtal gånger och flytvästar och annan säkerhet var inte att tala om. En gång blev vi fast i en hamn av polisen för att de nästan hade dubblat passagerarna mot vad fartyget hade tillstånd att ta.
Boraqai var en riktig ocharmig turistfälla som jag skulle avråda folk att åka till.
Annars är Phillipinerna helt underbart om man inte reser med barn. Stränderna så mycket vackrare än Thailand. Billigare och väldigt god mat. Hotellen vi var på höll väldigt hög standard och vi fick väldigt bra service.
om vi skulle resa skulle vi ju inte flänga runt, med bebis så backpackar man inte runt och gör utflykter på hela dagar. man måste hålla sig kring hotellet för att kunna komma undan värmen på dagen och låta bebisen sova. mindre utflykter kan man göra fm/em kväll när det inte är lika hett men man håller ju inte på och ö-hoppar en massa.
flytväst för barn ska man alltid ta med sig själv. det måste ni också göra om ni har någon båtresa inplanerad.
vårt mål är att hitta en trevlig strand, bosätta oss där, låta barnen leka i sand och vatten, pilla på blommor och snäckor, bara äta god mat och njuta av att bara vara vår lilla familj tillsammans utan vardagens måsten.