• Anonym (-)

    Korridorsbarnen - fy fan vad tragiskt!

    Socialtjänsten som alltid förespråkar barnets bästa - vad fan hände här!?

    Om man vet att en exempelvis narkotikamissbrukande mamma eller en mamma med exempelvis en grav Aspergerdiagnos, väntar barn, så ser man väl till att fixa fram en familj till det ofödda barnet INNAN det föds, eller!? - Vad hände med "för barnets bästa"?

    Stackars, stackars det lilla barnet. Det blir taget från mamman direkt - från allt som för denne är känt, - så som hjärtljud, andetag, röst och värme.
    Barnet får inte snutta det första den gör (vilket är primitivt inbyggs hos alla barn - de som inte får den där hud mot hud-kontakten eller allra helst bröstet på en gång, har visat tendenser på högre halter av stresshormon än andra nyfödda).
    Barnet kastas runt till olika läkare som ska göra alla rutinkontroller, får sedan en blöja och en filt och får sedan ligga i en plastlåda, ståendes i en korridor där en massa människor passerar. Eller i en reception där telefonerna ringer stup i ett och dit arga människor kommer för att skälla ut receptionisten för än det ena, än det andra. Eller så får barnet följa med en sköterska då hon far runt till de olika patientrummen.

    Detta händer alltså i Sverige, idag.

    Fy fan, säger jag bara. FY FAN!

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4176626

  • Svar på tråden Korridorsbarnen - fy fan vad tragiskt!
  • SupersurasunkSara
    Fjärilslarv skrev 2014-06-24 16:33:42 följande:

    ska man inte få skaffa barn trots npf- diagnoser???


    TS verkar inte tycka det, å andra sidan har nog TS ett väldigt långt sommarlov.

    Personligen tycker jag att vissa med npfdiagnoser inte ska få ha barn men det finns det å andra sidan några utan dignoser som inte heller borde få ha.
  • Liljekonvalj
    Anonym (suck) skrev 2014-06-24 17:23:51 följande:
    Om sjukdomar nu är så roligt och givande för samhället, varför uppmuntrar vi inte fler att börja röka då? Gärna 3-4 paket om dagen.
    Som andra sagt så är inte diagnoser en sjukdom och det är inte självförvållat. 
    Personer med adhd behöver inte per automatik bli kriminella och börja med droger.
    ADHD är en riskfaktor, men det i sig är inte den utlösande orsaken.

    Den jämförelse du gör med cigaretter är inte relevant i sammanhanget. 

    Det du och de som tycker som dig talar för är snarare att personer med diagnoser är inte värda att finnas i vårt samhälle. Alltså att de är oönskade. För de resonemang som förs är att de inte ska få barn för då för de vidare sina gener.

    Människovärdet är så mycket högre än om en person har diagnos.
    Nyligen har nära vänner till mig förlorat sin dotter som hade en mycket svår epileptisk diagnos som orsakade omfattande hjärnskador. Hade deras liv varit bättre utan henne? NEJ verkligen inte. Hon förgyllde inte bara deras liv utan allas våra liv som stod runt om. 

    Jag säger inte att jag önskar någon en diagnos, för som jag skrev, det är en riskfaktor och för personen som har den så kan det skapa diskrepans i sociala samspel. Men dessa människor är precis lika mycket värda som du och jag! De har rätt till liv, hälsa, välgång och familj. Precis som du och jag,
  • NaCl
    Anonym (-) skrev 2014-06-24 10:24:02 följande:

    Socialtjänsten som alltid förespråkar barnets bästa - vad fan hände här!?

    Om man vet att en exempelvis narkotikamissbrukande mamma eller en mamma med exempelvis en grav Aspergerdiagnos, väntar barn, så ser man väl till att fixa fram en familj till det ofödda barnet INNAN det föds, eller!? - Vad hände med "för barnets bästa"?

    Stackars, stackars det lilla barnet. Det blir taget från mamman direkt - från allt som för denne är känt, - så som hjärtljud, andetag, röst och värme.
    Barnet får inte snutta det första den gör (vilket är primitivt inbyggs hos alla barn - de som inte får den där hud mot hud-kontakten eller allra helst bröstet på en gång, har visat tendenser på högre halter av stresshormon än andra nyfödda).
    Barnet kastas runt till olika läkare som ska göra alla rutinkontroller, får sedan en blöja och en filt och får sedan ligga i en plastlåda, ståendes i en korridor där en massa människor passerar. Eller i en reception där telefonerna ringer stup i ett och dit arga människor kommer för att skälla ut receptionisten för än det ena, än det andra. Eller så får barnet följa med en sköterska då hon far runt till de olika patientrummen.

    Detta händer alltså i Sverige, idag.

    Fy fan, säger jag bara. FY FAN!

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4176626


    Länken fungerar inte!
  • Fjärilslarv
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-24 18:08:09 följande:
    TS verkar inte tycka det, å andra sidan har nog TS ett väldigt långt sommarlov.

    Personligen tycker jag att vissa med npfdiagnoser inte ska få ha barn men det finns det å andra sidan några utan dignoser som inte heller borde få ha.
    exakt det är ju individuellt.
  • sextiotalist

    Jag trodde vi 1958 slutade med sådana dumheter (dvs då Statens institut för rasbioligi stängde) och tvångssteriliseringslagen försvann 1976.

    Ditt inlägg och de andra i den stilen är sorgliga och saknar empati.

    Kan man inte införa tvångssteriliseringar på de som har så trångsynt människosyn eller ?

  • Anonym (***)
    sextiotalist skrev 2014-06-25 13:47:13 följande:

    Jag trodde vi 1958 slutade med sådana dumheter (dvs då Statens institut för rasbioligi stängde) och tvångssteriliseringslagen försvann 1976.

    Ditt inlägg och de andra i den stilen är sorgliga och saknar empati.

    Kan man inte införa tvångssteriliseringar på de som har så trångsynt människosyn eller ?



    Väl talat!
  • Anonym (Arg mamma)
    YesWhyNot skrev 2014-06-24 11:39:05 följande:
    Jag anser nog att föräldrar till barn med diagnoser, har ett ansvar att se till att de inte ynglar av sig.

    Om dessa diagnosdrabbade människor inte förstår själva att de inte bör ha ansvar över någon annans liv, så måste deras föräldrar hoppa in och ta ett ansvar.

    Det måste ju vara tusen gånger bättre än att föda fram ett barn som sedan tas ifrån en?

    Hur menar du att jag som mamma till ett barn med diagnos ska se till att de inte ynglar av sig???????

    Jag har en dotter som nyligen fått sin diagnos och hon är vuxen.
    Hon har en son på snart 3 år.

    Hon älskar sin son över allt annat på denna jord och hon skulle gå genom eld och vatten för att se till att han får/har det bra. Och han har det väldigt bra!

    Jag blir sårad av att läsa de du skriver......
  • Trinity78
    Anonym (Arg mamma) skrev 2014-06-25 20:10:35 följande:

    Hur menar du att jag som mamma till ett barn med diagnos ska se till att de inte ynglar av sig???????

    Jag har en dotter som nyligen fått sin diagnos och hon är vuxen.
    Hon har en son på snart 3 år.

    Hon älskar sin son över allt annat på denna jord och hon skulle gå genom eld och vatten för att se till att han får/har det bra. Och han har det väldigt bra!

    Jag blir sårad av att läsa de du skriver......
    Det skulle kunna vara mig du skriver om. Din dotter kan vara glad som har en så fin mamma. Jag har själv nyligen fått en Asperger- och ADD-diagnos och har en son på tre år. Han är mitt allt! Jag skulle ge mitt eget liv på sekunden för hans skull. Om jag trodde att han for illa pga mina diagnoser skulle jag se till att söka hjälp. TS, du kan inte bara dra alla med npf-diagnoser över en kam! Ja, det finns de som är olämpliga som föräldrar men det finns det bland neurotypiska också! En npf-diagnos gör en inte automatiskt till en dålig förälder! 
    Reproductively challenged
  • Anonym (Arg mamma)
    Trinity78 skrev 2014-06-26 10:22:12 följande:
    Det skulle kunna vara mig du skriver om. Din dotter kan vara glad som har en så fin mamma. Jag har själv nyligen fått en Asperger- och ADD-diagnos och har en son på tre år. Han är mitt allt! Jag skulle ge mitt eget liv på sekunden för hans skull. Om jag trodde att han for illa pga mina diagnoser skulle jag se till att söka hjälp. TS, du kan inte bara dra alla med npf-diagnoser över en kam! Ja, det finns de som är olämpliga som föräldrar men det finns det bland neurotypiska också! En npf-diagnos gör en inte automatiskt till en dålig förälder! 
    Tack, vad snäll du är.

    Min dotter har fått diagnosen AD/HD och Asbergers.
    Hon låter sonen gå före allt annat och jag vet att skulle hon behöva hjälp så skulle hon fråga - inte bara mig utan många andra med.

    Vet om några - utan diagnos/missbruk - som absolut inte borde ha barn!
  • Dr Mupp
    Anonym (-) skrev 2014-06-24 11:51:11 följande:
    Jo, jag tycker absolut att samhället ska hjälpa missbrukare att bli friska - dock INNAN de skaffar barn, - innan det finns en till liten varelse att ta hänsyn till.

    Jag är emot fosterhemsplaceringar helt och hållet. Jag tycker att barnen ska bli adopterade.
    Så om du tex skulle åka på en förlossningsdepression och inte vara kapabel att ta hand om barnet utan hjälp så vill du att det ska adopteras bort så du aldrig mer få ser det istället för att det under en period ska få komma till en fosterfamilj medan du blir frisk?  Eller är det kanske bara andras barn som ska adopteras bort, inte barnen till dig och dina nära och kära?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (signatur)
    Liljekonvalj skrev 2014-06-24 13:34:48 följande:
    Ska samhället endast bestå av enligt dig normalfungerande och attraktiva medborgare?
    Vad hände med det unika? En person med diagnos kan bidra oerhört till samhället och ha hög livskvalitet.
    Definiera "bidra till samhället"
    Definiera "livskvalitet"

    Att skita i en blöja hela livet och bli matad för att man inte kan själv?
    Att inte kunna ansvara för sitt liv, sin eknomi eller hygien, men ska ansvara för ett barns? 
    Att låta ett barn bli omhändertaget och bortplacerat vid födeln för att föräldern är olämligt och riskerar barnets hälsa?
    Att placera ut barn i specialklassen för att de är omöjliga att ha in normala klassrum till förljd av sitt beteende?

    Gratis aborter är en av de få saker sverige erbjuder som är bra, och vissa människor borde inte föröka sig. Punkt slut.

    Eller tror du alla med kromosomfel är söta ica-reklams muppar?
Svar på tråden Korridorsbarnen - fy fan vad tragiskt!