• Krusmatta

Tips? "Ensam" med två små barn.

Vi har en dotter på 1,5 år och väntar nummer två till hösten. Min sambo kommer veckopendla under hela hösten vilket kommer innebära att jag blir ensam med två barn under veckorna.

Jag skulle vilja ha lite tips på saker att förbereda och att tänka på så att hösten ska bli så bra som möjligt.

I dagsläget är vår 1,5 åring en väldigt livlig krabat som gärna plockar med allt och klättrar på det mesta. Hon är dessutom ganska krånglig vid nattning och det är ofta hon har svårt för att sova i egen säng. Dagtid sover hon oftast ungefär 1,5 timme i vagnen efter att vi varit ute på promenad.

Någon som har bra saker att tänka på som kan underlätta vår tillvaro och göra det så bra som möjligt för hela familjen?

• Svar på tråden Tips? "Ensam" med två små barn.
  • Mamman02

Börja hårdträna på att hon sover i sin säng redan nu! Du vill inte ha en 2-åring och en nyfödd i samma säng...
    Sen skulle jag förbereda så mycket mat som möjligt, och frysa in.

• mammalovis

Se till att sköta större delen av tvätt och städning när mannen är hemma, om ni inte har egen tvättmaskin och kan tvätta pö om pö. Gör det så enkelt som möjligt med maten. Veckohandla det mesta när sambon är hemma, laga då också storkok att frysa in och bara ta fram och mikra. Att hinna laga mat och annat som är svårt att göra lite då och då är tuffast att få till om man har en hungrig bebis och det går ju aldrig veta hur länge de sover i början samtidigt som storasyster behöver ha mat på regelbundna tider.

När ni kommit in i rutinerna kan det vara ganska skönt att rasta av storasyster på öppna förskolan. Lekparken kan ju vara svårare om det inte är så litet att det är överblickbart från en bänk eller liknande om du behöver amma. Kan du amma i sjal, så underlättar det helt klart.

Försök sedan få barnen att sova samma tider när bebisen får mer rutiner. Här lyckas det bäst när vi har varit iväg på öppen förskola, så får även jag en paus. Se om det finns någon i närheten som kan ge dig lite avlastning, t ex att ge storasyster extra tid.

Sedan är det alltid smart att ha en bekväm amningshörna på golvet där syrran leker, så du kan sysselsätta båda samtidigt.

• Kira2

Ja sjal och eller bärsele är helt enkelt guld värda!

• Krusmatta
    Mamman02 skrev 2014-06-24 13:06:47 följande:

Börja hårdträna på att hon sover i sin säng redan nu! Du vill inte ha en 2-åring och en nyfödd i samma säng...
    Sen skulle jag förbereda så mycket mat som möjligt, och frysa in.

Jag vet inte riktigt hur man skulle "hårdträna"... Vi ser det som att om hon är riktigt ledsen och vill ha närhet så är det vad som behövs för att få en bra nattsömn.
    Funderar på att ställa vår säng mot väggen så jag kan ha dottern innanför mig mot väggen (de nätter det behövs) och minstingen i ett babynest på andra sidan. Eftersom vi har dubbelsäng blir det ju ändå gott om plats.

• Krusmatta
    mammalovis skrev 2014-06-24 13:21:32 följande:

Se till att sköta större delen av tvätt och städning när mannen är hemma, om ni inte har egen tvättmaskin och kan tvätta pö om pö. Gör det så enkelt som möjligt med maten. Veckohandla det mesta när sambon är hemma, laga då också storkok att frysa in och bara ta fram och mikra. Att hinna laga mat och annat som är svårt att göra lite då och då är tuffast att få till om man har en hungrig bebis och det går ju aldrig veta hur länge de sover i början samtidigt som storasyster behöver ha mat på regelbundna tider.

När ni kommit in i rutinerna kan det vara ganska skönt att rasta av storasyster på öppna förskolan. Lekparken kan ju vara svårare om det inte är så litet att det är överblickbart från en bänk eller liknande om du behöver amma. Kan du amma i sjal, så underlättar det helt klart.

Försök sedan få barnen att sova samma tider när bebisen får mer rutiner. Här lyckas det bäst när vi har varit iväg på öppen förskola, så får även jag en paus. Se om det finns någon i närheten som kan ge dig lite avlastning, t ex att ge storasyster extra tid.

Sedan är det alltid smart att ha en bekväm amningshörna på golvet där syrran leker, så du kan sysselsätta båda samtidigt.

Tack för tipsen!

• rere88

Går inte 1,5 åringen på dagis??

Som många andra skriver. .veckohandla och gör matlådor när ni får över, det är guld värt när man ammar att bara slänga in maten i micro ca 3 min :)

Har du/ni ingen släkt i närheten som kan hjälpa dig?

De flesta mor-o far föräldrar hjälper gärna till o tar barnet till lekplatsen eller bjuder på middag.

Försök få dottern att sova i egen säng och börja direkt på bb med att bebisen ska sova själv i spjälsängen.

Det är bara första två månaderna som är jobbiga sen får ni in rutiner :)

• Krusmatta
    rere88 skrev 2014-06-24 16:23:20 följande:

Går inte 1,5 åringen på dagis??

Som många andra skriver. .veckohandla och gör matlådor när ni får över, det är guld värt när man ammar att bara slänga in maten i micro ca 3 min :)

Har du/ni ingen släkt i närheten som kan hjälpa dig?

De flesta mor-o far föräldrar hjälper gärna till o tar barnet till lekplatsen eller bjuder på middag.

Försök få dottern att sova i egen säng och börja direkt på bb med att bebisen ska sova själv i spjälsängen.

Det är bara första två månaderna som är jobbiga sen får ni in rutiner :)

Nej, vi har fortfarande dottern hemma. =)

Jag har släkt i närheten och kommer säkert få hjälp ibland, men vill ändå inte göra mig beroende av deras hjälp. Allt vardagligt som nattning, lek och mat m.m. vill jag ha rutiner för att fixa själv. Men frysen ska absolut fyllas med matlådor! =)

Både jag och sambon tror på mycket närhet och hud mot hud för små barn, så bebisen kommer inte "tränas" i att vara ensam, är det däremot så att han/hon sover bättre i spjälsäng är det givetvis enklare på många sätt, men jobbigare vid t.ex nattamning...Det känns som det bara är att lyssna till vad bebisen vill i det fallet.

Svar på tråden Tips? "Ensam" med två små barn.