Anonym (MA igen ?) skrev 2014-06-24 23:36:31 följande:
Jag fick också mitt första MA under min fjärde graviditet. Jag var inte heller så stor. Jag tycker också skrapning är det bästa alternativet. Hellre det än att blöda från och till i veckor innan alla rester är ute. Psykiskt tror jag att man mår bättre av att få det överstökat så snabbt som möjligt.
Kan tänka mig att man inte kan bryta i hop när barnen är med. Jag kunde inte heller bryta i hop direkt när jag fick besked om mitt MA. Jag hade en kollega med mig den gången som var mitt stöd. Jag visste i och för sig vad som väntade. Jag visste att den var död innan jag åkte in på akuten den gången. Annorlunda när man inte vet innan. Då blir det verkligen en chock
Jag minns att jag fick stanna på sjukhuset direkt efter besked och fick skrapas dagen efter. Minns känslan av att äta middag och hela tiden tänka att något är dött därinne.. Jag smygkikade på ulbilden på det döda fostret. Hur den lilla ändå hade armar och ben och flöt. De hade vänt den från mig. De tog en stillbild för att mäta graviditetslängd på fostret. Sedan gick de ut. Då kollade jag in stillbilden.
Jag beklagar. Fy vad hemskt att ha sett barnet på bild.
Ja jag hade haft ett missfall innan och det var fruktansvärt jobbigt.Massor av värkar, blod, elände och en rejäl chock. Jag var 18 år och gravid för första gången ( ev 2:a men i så fall var det ett mkt tidigt missfall som jag inte visste om ) Jag hade försökt länge att bli gravid ( tyckte jag då) och så blev det positivt och bara nån vecka senare så började jag blöda. Jag gick till doktorn som bara sa: det blir nog missfall det här. Inget mer, ingen förklaring, inte vad jag hade att förvänta mej, inget om vad jag skulle göra om det blev missfall ( och han var gynekolog) Jag minns tydligt hur jag krystade ut den där klumpen som var mitt barn, ensam på toan. Och det är nu 32 år sen!
Jag hoppas verkligen att det går bra för dej nu. Min dotter blödde och hade ont i magen när hon väntade sin flicka, och vi var såklart jätteoroliga. Men allt gick bra.
Jag håller tummarna för dej <3