• Tess1985

Kan vi reda ut detta EN GÅNG FÖR ALLA!

Man läser om farliga hundar hit och farliga hundar dit "Kamphundar" "Mördarhundar"

Men alla ni som vill förbjuda Amstaff, Staffe, Pitbull osv

Har ni läst vad exp Amstaff är framavlad till??
    Nej troligen inte.

Jag anser att det inte är dem 4benta det är fel på utan  dem 2benta.

jag är uppvuxen med schäfrar, har även haft en Doberman var mycket hundvakt åt min systers hundar hon hadde en Dobermantik och en schäferhane.

Det var aldrig dem som attackera utan det var folk som kom med sina hundar lös och dessa kom inte på inkallning.

Så vart ligger det egentliga felet att underbara hundar blir monster?
    Vad skall till för att få ett slut på detta rashatandet.

Jag har en Amstaff/Rottweiler och ja det är två tuffa raser i ett vi har haft henne sedan februari, hon lägger sig på rygg för oss och barnen så man kan få bli kliad på magen.

Jag säger inte att det är lätt men det gäller att vara konsekvent och bestämd.
     Nu vart inlägget rörigt men det är för att jag blir så upprörd över att hundarna får skit för nått som inte är deras fel.

• Svar på tråden Kan vi reda ut detta EN GÅNG FÖR ALLA!
  • Tess1985
    Aniiee skrev 2014-06-25 17:52:40 följande:
    Klistrar in ett inlägg jag skrev i en annan tråd.....
    --------------------
    Sak nr 1 med undersökningen: USA är inte sverige. Synen på hundar, orsaken till att man håller hund och hur man håller hund skiljer sig markant. (Det är det viktigaste, stora felet med att jämföra USA och Sverige och ta siffror därifrån) 
    Sak nr 2: Man AVLAR hundar på ett helt annat sätt i sverige än i USA. Sk. Puppiemills är mycket vanligare, man har inget som helst entydigt och "friskt" avelsprogram osv. Ett exempel är att i USA är chow chow en fin men hyfsat instabil ras med dåligt psyke man inte borde ha i samma county som barn, medans en svensk chow chow är en fin, stabil, barnkär familjehund.
    --------------------------------

Så, jo, hundar ur samma ras kan bete sig mycket olika beroende på avelslinjer i olika länder.....
  • Tess1985
    Jag kan själv inte bevisa att det inte är hunden eller raserna i sig det beror på, men jag kan gå på egna erfarenheter.

Jag började med att läsa på lite om olika raser innan jag fastnade för en läste på lite mer om den.

Hittade min lilla Diva hade henne på prov 1månad då hon var 9månader när jag fick henne.
    Mina föreldrar sa "Men skall du verkligen skaffa en sån hund som nästan är ett år"

Ja sa jag vi skall ha henne på prov.
    Dem var misstänksam och sa jaja ni gör som ni vill.

Nu mer så skyndar min pappa sig till Divas fotölj bara för att då vet han att hon gärna kommer och kramas :)

Dem har ändrat uppfattning om henne..

Nu mer så försvarar även dem om det är nå diskutioner.
  • annniel

Har ingen aning om vad olika raser är avlade till osv, men rent spontant kan man ju ha förståelse för att folk vill förbjuda pitbulls och inte små golvmoppar. Visst, golvmopparna kan vara väldigt irriterande men de lär inte ha ihjäl folk om de hamnar i fel händer. 

Klart det för det mesta är fel på hundägarna men då vi inte kan förbjuda människor så är det väl mer logiskt att förbjuda vissa raser som kan bli farliga. 

Själv bryr jag mig inte såvida hundarna (stora som små) håller sig borta ifrån mig. 

• Tess1985
    annniel skrev 2014-06-25 19:55:19 följande:

Har ingen aning om vad olika raser är avlade till osv, men rent spontant kan man ju ha förståelse för att folk vill förbjuda pitbulls och inte små golvmoppar. Visst, golvmopparna kan vara väldigt irriterande men de lär inte ha ihjäl folk om de hamnar i fel händer. 

Klart det för det mesta är fel på hundägarna men då vi inte kan förbjuda människor så är det väl mer logiskt att förbjuda vissa raser som kan bli farliga. 

Själv bryr jag mig inte såvida hundarna (stora som små) håller sig borta ifrån mig. 

Det säger sig själv att större hundar gör mer skada om dem skulle anfalla något eller någon.

Men om en liten hund biter så kan det ärra en människa för evigt med hundrädsla.

Istället för att förbjuda en hundras så kan det ställas mer krav till oss som är hundägare att ja man måste gå valp och vardagslydnad som minst eller införa hundkörkort.

för det är vansinne att förbjuda en viss hundras..

• annniel
    Tess1985 skrev 2014-06-25 20:01:27 följande:
    Det säger sig själv att större hundar gör mer skada om dem skulle anfalla något eller någon.

Men om en liten hund biter så kan det ärra en människa för evigt med hundrädsla.

Istället för att förbjuda en hundras så kan det ställas mer krav till oss som är hundägare att ja man måste gå valp och vardagslydnad som minst eller införa hundkörkort.

för det är vansinne att förbjuda en viss hundras..
    Jag tycker att det är mer vansinne med farliga hundar?
  • Tess1985
    annniel skrev 2014-06-25 20:06:28 följande:
    Jag tycker att det är mer vansinne med farliga hundar?
    Ja men vad är en farlig hund??

Pudeln som bet mig i fötterna när jag var liten

eller min amstaff/rottis blandning som la sig och sov i knät på min son i fotöljen nu i kväll??

Jag kan säga att jag har fortfarande svårt att tycka om pudlar MEN jag anser att det är en ägar fråga å inte en ras fråga då jag träffat även snälla pudlar
  • annniel
    Tess1985 skrev 2014-06-25 20:26:14 följande:
    Ja men vad är en farlig hund??

Pudeln som bet mig i fötterna när jag var liten

eller min amstaff/rottis blandning som la sig och sov i knät på min son i fotöljen nu i kväll??

Jag kan säga att jag har fortfarande svårt att tycka om pudlar MEN jag anser att det är en ägar fråga å inte en ras fråga då jag träffat även snälla pudlar
    Det är väl inte så svårt att förstå att en del vill förbjuda hundar som utgör en fara för livet??
  • realisten
    annniel skrev 2014-06-25 21:04:27 följande:
    Det är väl inte så svårt att förstå att en del vill förbjuda hundar som utgör en fara för livet??

Ja då ska du väl isåfall förbjuda varenda jävla hundras egentligen om du tänker så!
  • Tess1985
    realisten skrev 2014-06-25 21:09:59 följande:

Ja då ska du väl isåfall förbjuda varenda jävla hundras egentligen om du tänker så!
  • annniel
    realisten skrev 2014-06-25 21:09:59 följande:

Eh?jo visst.. för en aggressiv chiuaua är ju lika farlig som en aggressiv pitbull?.eller inte...

• Tess1985
    annniel skrev 2014-06-25 21:14:05 följande:
    Eh?jo visst.. för en aggressiv chiuaua är ju lika farlig som en aggressiv pitbull?.eller inte...

Men vem är det som skapat den agressiva pitbullen??

Och vem har skapat den agressiva chiuauan??

Precis inte är det hunden själv så vem är farligast jo den okunniga människan.

Jag är inte orolig över att min hund skulle attackera utan mer orolig över att hon skulle bli attackerad.

Det finns nämligen en hund där jag bor en blandis av nått slag schäfer aktit som gjort utfall mot människor hundar å så MEN vem är det som har den jo ett pundar par.

• annniel
    Tess1985 skrev 2014-06-25 21:19:36 följande:
    Men vem är det som skapat den agressiva pitbullen??

Och vem har skapat den agressiva chiuauan??

Precis inte är det hunden själv så vem är farligast jo den okunniga människan.

Jag är inte orolig över att min hund skulle attackera utan mer orolig över att hon skulle bli attackerad.

Det finns nämligen en hund där jag bor en blandis av nått slag schäfer aktit som gjort utfall mot människor hundar å så MEN vem är det som har den jo ett pundar par.
    Du missförstår?jag (och många med mig) bryr mig inte vems fel det är, vill bara inte ha en aggressiv farlig hund nära.
  • Tess1985

Nä men fortfarande vad säger att hunden är agressiv och farlig bara för att den är av en viss ras så som amstaff, pitbull och så vidare.

• MajaNisse
    annniel skrev 2014-06-25 21:24:28 följande:
    Du missförstår?jag (och många med mig) bryr mig inte vems fel det är, vill bara inte ha en aggressiv farlig hund nära.
    Men du kan ju inte dra alla över en kant, det är ren och skär rasism.
    En vän till mig har en rottweiler och det är den larvigaste hund du kan tänka dig.

Det är inte rasen som gör dom aggressiva det är ägarna.
    Spelar ingen roll om en dålig ägare har en chihuahua eller en rottweiler det är den personen som inte ska ha hand om något djur.
    Det är inte dom som kan ha hand om hundar som ska straffas för andras dumheter.
  • realisten
    annniel skrev 2014-06-25 21:14:05 följande:

nej men en aggressiv labbe, retriver, schäfer, alaskan, siberian husky, berber senner, jämthund osv. Kan göra iprincip lika stor skada som en amsraff och du undrade varför man tyckte det va konstigt att förbjuda raser som kan vara farliga och det kan alka dom raser och många fler vara så då undrar jag om du vill förbjuda alla hundar eller är det bara dom med lite resurser?? Sen skiter jag faktiskt fullt ut om det är en chiuaua som är aggressiv den ska fan uppfostras den med man svär sig inte fri att uppfostra sina hundar bara för att dom är små eller råkar vara en golden retriver. Dock har man ett större ansvar om man äger en större hund med resurser men ska vi som är seroösa behöva lida för att det finns idioter i samhället som har hund av fel anledning? Är det vi som ska förlora våra husdjur och bästa vänner för att någon idiot i förorten vill avla fram aggresiva hundar och korsar raser hej vilt?
  • realisten
    annniel skrev 2014-06-25 21:24:28 följande:

Nej men är ni så oroliga för det så kanske ni borde vara rädda för alla hundar som är större och dåbkan ni ju snart inte gå ut längre.
  • Tess1985
    MajaNisse skrev 2014-06-25 22:00:32 följande:
    Men du kan ju inte dra alla över en kant, det är ren och skär rasism.
    En vän till mig har en rottweiler och det är den larvigaste hund du kan tänka dig.

Det är inte rasen som gör dom aggressiva det är ägarna.
    Spelar ingen roll om en dålig ägare har en chihuahua eller en rottweiler det är den personen som inte ska ha hand om något djur.
    Det är inte dom som kan ha hand om hundar som ska straffas för andras dumheter.

Jag håller med dig.

Min mamma brukar försvara min hund mot folk som är trångsynta och oförstående med att ja passa dig hon kan Pussa ihjäl dig.

Borde skaffa en skylt med texten
    Risk för pussar och Kel.

Eller liknade för det är vad man får här hos oss.
    Min kompis hade sin lilla bebis här när han var mindre å min hund vad gjorde hon jo hon la sig på filten å kollade på när han lekte med sina leksaker.

hon går förbi andra hundar utan problem.
    Så tala om för mig nu vart ligger problemet??

Svar på tråden Kan vi reda ut detta EN GÅNG FÖR ALLA!