• liinaae

ouppfostrad hund på 11 månader, hur lära om?

Hej! Jag har köpt en en liten valp på 9 månader, eftersom förra ägaren inte alls hade tid eller ork med henne.

Förra ägaren har knappt varit ute med henne, så hon skäller helt galet åt främmande människor, får ingen kontakt med henne. Hon är också väldigt rädd av sig för ljud, när jag är ute på promenad med henne så skäller hon eller "morrar" hela tiden, åt ljud och människor. Försöker rycka till lite i kopplet och "hyscha" henne, men det hjälper inte.
    Hur ska jag göra?

andra tips mottages gärna, t.e.x olika aktiviteter jag kan ha med henne, hon är en väldigt energisk hund! Känns som att hur mycket jag än hittar på, räcker det inte, så får jag dåligt samvete för att hon måste ha tråkigt... :)

• Svar på tråden ouppfostrad hund på 11 månader, hur lära om?
  • realisten

vad är det för ras/raser? Jobba med mycket kontaktövningar kanske också se om det finns någon bra kurs där du bor du kan gå med henne tillexempel kommunikation och relation, vardagslydnad. Samt om hon är rädd för människor och ljud måste du visa att det är du som tar hand om dom läskiga situationerna. Låt inte folk få gå fram och hälsa på hunden utan låt hunden själv ta kontakt om du får besök tillexempel och utomhus finns det ingwn anledning att okända människor ska få komma fram och klappa hunden.

• Hallonbåt02

Ryck ej i kopplet, ha sele isåfall om hon drar.
    Kontaktövningar och rutiner gör susen, låt henne landa och kräv inte för mycket av henne då hon inte kan ta in det om du bara har haft henne en mycket kort tid.
    Låt henne andas och var konsekvent när du börjar  ditt samarbete med henne. 
    Om det kommer människor gå mellan henne och människorna men inte med ett stramt koppel då det triggar många hundar till att känna sig trängda och börjar o härja vid andra sidan kopplet (om de har halsband på sig) .
    Koppelträna när du vet att det inte rör sig så mycket folk ute och välj gärna andra vägar där det är lugnt om du har möjlighet.
    Försök att ha rutiner  till henne då det hjälper osäkra hundar att  känna trygghet.

• asaand
    liinaae skrev 2014-06-25 16:24:37 följande:

Hej! Jag har köpt en en liten valp på 9 månader, eftersom förra ägaren inte alls hade tid eller ork med henne.

Förra ägaren har knappt varit ute med henne, så hon skäller helt galet åt främmande människor, får ingen kontakt med henne. Hon är också väldigt rädd av sig för ljud, när jag är ute på promenad med henne så skäller hon eller "morrar" hela tiden, åt ljud och människor. Försöker rycka till lite i kopplet och "hyscha" henne, men det hjälper inte.
    Hur ska jag göra?

andra tips mottages gärna, t.e.x olika aktiviteter jag kan ha med henne, hon är en väldigt energisk hund! Känns som att hur mycket jag än hittar på, räcker det inte, så får jag dåligt samvete för att hon måste ha tråkigt... :)

Gå med i forumet vovve.net bra forum där man kan diskutera hundar men ta allt folk säger med en nypa salt lita på din magkänsla.
    Gå med i brukshundsklubben gå en aktivitetskurs inte en lydnadskurs så ni får jobba på att lita på varandra du och din hund.
    Lydnadskurs kan du gå sedan när ni jobbat på ert samarbete.

Ge henne uppgifter att lösa (hjärngymnastik).
    Tex
    Börja inomhus.
    Be henne sitta plats på ett stilla och kommandot stanna.
    Om hon kan dessa kommandon jobba vidare med att hon skall stanna kvar medans du gömmer godisar som hon sedan får leta upp.
    Hon måste sitta kvar tills du har gömt godisarna.
    Använd kommandot leta.
    Glöm inte att avsluta leken med ett kommando som tex hopp och lek så hunden vet att nu är övningen över.

När hon är duktig på inomhus och kommandot stanna kan du göra övningen utomhus tex på en äng.

Lycka till :)
  • Majsan70

Anmäl till valpkurs kanske? Likaså bra att börja från början med en instruktör som vet vad som bör göras. 

• septemberfjorton
    Hallonbåt02 skrev 2014-06-25 22:07:28 följande:

Ryck ej i kopplet, ha sele isåfall om hon drar.
    Kontaktövningar och rutiner gör susen, låt henne landa och kräv inte för mycket av henne då hon inte kan ta in det om du bara har haft henne en mycket kort tid.
    Låt henne andas och var konsekvent när du börjar  ditt samarbete med henne. 
    Om det kommer människor gå mellan henne och människorna men inte med ett stramt koppel då det triggar många hundar till att känna sig trängda och börjar o härja vid andra sidan kopplet (om de har halsband på sig) .
    Koppelträna när du vet att det inte rör sig så mycket folk ute och välj gärna andra vägar där det är lugnt om du har möjlighet.
    Försök att ha rutiner  till henne då det hjälper osäkra hundar att  känna trygghet.

En hund som drar och får en sele på sig, kommer dra ännu mer och dessutom bli starkare. Sele är till för arbetande hundar som ska dra saker. Tålamod och halsband(prova olika, själv använder jag halvstryp till min lilla shih tzublandning) är bättre.

Håller med om kontaktövningar, det är himla bra. Vardagslydnad är bra för hundar som missat valpkurs(brukar vara åldersgräns på det), men att vara konsekvent och ha en hund som fått mental och fysisk stimulering är en förutsättning för sådan träning, anser jag.
  • Hallonbåt02
    septemberfjorton skrev 2014-06-28 11:10:42 följande:
    En hund som drar och får en sele på sig, kommer dra ännu mer och dessutom bli starkare. Sele är till för arbetande hundar som ska dra saker. Tålamod och halsband(prova olika, själv använder jag halvstryp till min lilla shih tzublandning) är bättre.

Håller med om kontaktövningar, det är himla bra. Vardagslydnad är bra för hundar som missat valpkurs(brukar vara åldersgräns på det), men att vara konsekvent och ha en hund som fått mental och fysisk stimulering är en förutsättning för sådan träning, anser jag.
     Jag har 3 starka polarraser och 1 mastiff, men tack för ditt råd angående arbetande hundar i selenFlört 
    Mina hundar arbetar i selen och går fint i koppel, allt är beroende på hur du arbetar och lär in att gå fint med dina  hundar.
    Jag skulle inte börja rycka en hund i halsband som inte kan fokusera utanför hemmet, men det är jag det.
    Att ha sele i början till en hund som behöver tid för att landa är definitivt att föredra framför att börja stressa in den i en massa moment och kontaktövningar, även om det självklart också ska göras men med en viss måtta på ca 15-10 min per gång några x om dagen och hellst där det inte hände ren mass asaker som gör att hunden har svårt för att fokusera.
  • realisten

koppel kan vara väldigt tidskrävande att träna in också och det kan olika långtid beroende på individ vissa kan det ta väldigt lång tid att koppelträna så att börja med koppelträningen så tidigt som möjligt tror jag är bra. Viktigt är bara att träna korta stunder och bara använda sig av positiv förstärkning så hunden tycker det är kul.

• septemberfjorton
    Hallonbåt02 skrev 2014-06-28 11:30:16 följande:

Jag har 3 starka polarraser och 1 mastiff, men tack för ditt råd angående arbetande hundar i selen 

Mina hundar arbetar i selen och går fint i koppel, allt är beroende på hur du arbetar och lär in att gå fint med dina  hundar.

Jag skulle inte börja rycka en hund i halsband som inte kan fokusera utanför hemmet, men det är jag det.

Att ha sele i början till en hund som behöver tid för att landa är definitivt att föredra framför att börja stressa in den i en massa moment och kontaktövningar, även om det självklart också ska göras men med en viss måtta på ca 15-10 min per gång några x om dagen och hellst där det inte hände ren mass asaker som gör att hunden har svårt för att fokusera.

Haha, ja då vet du ju det bättre än mig. Kontaktövningar tänker jag enklare varianter, såsom belöning vid ögonkontakt. Jag hade faktiskt sele på min till en början av just den anledning du beskriver, jag hade fullt upp med att träna kontakt och få henne rumsren, för mig och flera på kurserna blev dock hunden mindre dragig med halsband, men om sele fungerar bättre är det förstås värt att prova det, såväl som olika halsband.
  • hundpuss
    septemberfjorton skrev 2014-06-28 11:10:42 följande:
    En hund som drar och får en sele på sig, kommer dra ännu mer och dessutom bli starkare. Sele är till för arbetande hundar som ska dra saker. 
    Det där är ju faktiskt inte helt sant. En hund som drar gör det i alla typer av selar eller halsband och koppel. 
    Sele är inte enbart för arbetande hundar som drar, det är dessutom mycket skonsammare för hundens nacke.

Har man problem med att få hunden att lyssna eller få upp nosen från marken ska man träna på kontakten, och det UTAN någon typ av koppel/halsband/sele att korrigera i. 
  • septemberfjorton
    hundpuss skrev 2014-06-29 15:15:17 följande:

Det där är ju faktiskt inte helt sant. En hund som drar gör det i alla typer av selar eller halsband och koppel. 

Sele är inte enbart för arbetande hundar som drar, det är dessutom mycket skonsammare för hundens nacke.

Har man problem med att få hunden att lyssna eller få upp nosen från marken ska man träna på kontakten, och det UTAN någon typ av koppel/halsband/sele att korrigera i. 

Just därför rekommenderade jag att hon provar olika halsband, samt tränar kontakten först. Jag använde ju själv sele med min hund innan jag gick vidare med koppelträning. Jag menar bara på att sele KAN vara ett hinder, eftersom det ofta används i syftet att dra, något som många hundar märker av och utnyttjar.
  • realisten

Det man ska komma ihåg också är att vissa hundar blir väldigt stressade av att sitta fast i halsband så på dom individerna bör man skippa halsband tycker jag.

Svar på tråden ouppfostrad hund på 11 månader, hur lära om?