liinaae skrev 2014-06-25 16:24:37 följande:
Hej! Jag har köpt en en liten valp på 9 månader, eftersom förra ägaren inte alls hade tid eller ork med henne.
Förra ägaren har knappt varit ute med henne, så hon skäller helt galet åt främmande människor, får ingen kontakt med henne. Hon är också väldigt rädd av sig för ljud, när jag är ute på promenad med henne så skäller hon eller "morrar" hela tiden, åt ljud och människor. Försöker rycka till lite i kopplet och "hyscha" henne, men det hjälper inte.
Hur ska jag göra?
andra tips mottages gärna, t.e.x olika aktiviteter jag kan ha med henne, hon är en väldigt energisk hund! Känns som att hur mycket jag än hittar på, räcker det inte, så får jag dåligt samvete för att hon måste ha tråkigt... :)
Gå med i forumet
vovve.net bra forum där man kan diskutera hundar men ta allt folk säger med en nypa salt lita på din magkänsla.
Gå med i brukshundsklubben gå en aktivitetskurs inte en lydnadskurs så ni får jobba på att lita på varandra du och din hund.
Lydnadskurs kan du gå sedan när ni jobbat på ert samarbete.
Ge henne uppgifter att lösa (hjärngymnastik).
Tex
Börja inomhus.
Be henne sitta plats på ett stilla och kommandot stanna.
Om hon kan dessa kommandon jobba vidare med att hon skall stanna kvar medans du gömmer godisar som hon sedan får leta upp.
Hon måste sitta kvar tills du har gömt godisarna.
Använd kommandot leta.
Glöm inte att avsluta leken med ett kommando som tex hopp och lek så hunden vet att nu är övningen över.
När hon är duktig på inomhus och kommandot stanna kan du göra övningen utomhus tex på en äng.
Lycka till :)