• MariaAgneta

Frågor om gåva

Hej! Jag har tänkt ge bort 50% av mitt sommarhus till min syster och jag undrar om jag måste upprätta ett gåvobrev och vad det i så fall ska innehålla? Och jag undrar också om det kommer att utlösas någon skatt om jag ger bort halva huset. Tack på förhand

• Svar på tråden Frågor om gåva
  • Emma jurist

Hej!

Precis som du är inne på så är det ett gåvobrev du behöver. Ett gåvobrev behövs för att fastigheten ska kunna överlåtas och för att min syster ska kunna bli lagfaren ägare av fastigheten.

I gåvobrevet ska det tydligt framgå vem som är gåvogivare och vem som är gåvotagare, vad det är som ska ges bort, en överlåtelseförklaring (en förklaring om att gåvan ska överlåtas), ort och datum för undertecknande samt gåvogivarens underskrift.

Angående frågan om det kommer att utlösas någon skatt beror det på om din syster kommer att överta lån för sommarhuset och i så fall hur stora de lånen är. Om lånen uppgår till 85% eller mer av taxeringsvärdet kommer gåvan att ses som ett köp i stämpelskattehänseende och du kommer att bli beskattad. Stämpelskatt utgår alltså inte om hon inte övertar något lån eller övertar lån som motsvarar mindre än 85% av taxeringsvärdet.

Känner du dig osäker kan du boka en tid med någon av oss jurister på https://avtal24.se/boka eller ringa vår kostnadsfria rådgivning på 0771- 24 00 24.

Stort lycka till!

Svar på tråden Frågor om gåva