• Lilja100

Hjälp med bil! 4-hjulsdriven OCH brett baksäte

Hej!
    Jag och min man har tre barn; 6, 3 och 1 år gamla och vi behöver nu byta bil. Vi har idag en Toyota Verso som vi stortrivs med men som inte längre fungerar av olika skäl..

Vi har tre "krav" på en bil;
    -fyrhjulsdriven då vi har en extremt brant backe upp till huset

- brett baksäte (gärna separata stolar) då vi helst vill ha två bilbarnstolar bak plus en vuxen. Just nu har vi största barnet i framåtvänd stol i baksätet, vuxen i mitten och mellanbarnet bakåtvänd bredvid, minsta sitter bakåtvänd i fram. Detta fungerar bra i verson och vi ser gärna att det går att fortsätta så både nu och då mellanbarnet så småningom ska sitta framåtvänd.. Hittar vi inget annat kan vi ha alla tre barn bak men helst inte.

-automatlåda

Vi vill heller inte ha en för dyr bil då vi känner att vi just nu inte vill ta ett större lån och heller inte lägga för mycket på kontantinsatsen. Vi funderar därför även på privatleasing men tycker det är svårt att hitta firmor som har privatleasing förrutom Toyota och de har ingen modell som uppfyller våra krav.. (Vi bor i Stockholm).

Vi behöver verkligen alla tips och råd ni kan komma med!

• Svar på tråden Hjälp med bil! 4-hjulsdriven OCH brett baksäte
  • vikarien
    Lilja100 skrev 2014-06-27 19:39:30 följande:

Ska kolla Skoda ;)

Vikarien - Vilken Passat har du? Är det automat?

Fortsätt gärna komma med tips!

Passat 2.0 TDI, inte -06

Inte automat, men kanske finns?

Kanske inte jättevanligt med både fyrhjulsdrift och automat iofs?
  • vikarien
    vikarien skrev 2014-06-27 20:15:39 följande:
    Passat 2.0 TDI, inte -06

Inte automat, men kanske finns?

Kanske inte jättevanligt med både fyrhjulsdrift och automat iofs?
    Inte -06? Det ÄR en 06a
  • Lilja100

Nej det verkar ju som att just kombinationen automat och fyrhjulsdrift inte är så vanlig utan att det är antingen eller som gäller tyvärr..

Hur gör ni andra med tre små barn, sitter alla i baksätet och ni vuxna fram eller har ni två barn och en vuxen bak? Vi känner oss lite skeptiska just till att de sitter så nära varandra och vi inte har så bra uppsikt över dem men det kanske måste bli så ändå..

• LisaW81

Jag säger tummen upp för Opel Insignia. Köpte en -11 för 2 månader sedan och vi är supernöjda än så länge. 4-hjulsdriven o automat :)

• Puret

Hyundai Santa Fe är fyrhjulsdriven, de flesta

Har automatlåda, finns som både bensin å

Diesel. Femsitsig eller sjusitig. Klockrena bilar

Å bra pris :)

• slemtorsk i din bralla

Provkörde en SEAT alhambra ( tror det stavas så) som mer än väl stämmer in på dina krav men dem var inte lika go att köra som Forden.

• cloudberry79
    LisaW81 skrev 2014-06-27 20:53:21 följande:
    Jag säger tummen upp för Opel Insignia. Köpte en -11 för 2 månader sedan och vi är supernöjda än så länge. 4-hjulsdriven o automat :)
    Samma här, har också köpt en Insignia, fyrhjulsdriven automat. Vi har en -12a, men de har bra andrahandspriser för dig som köpare och man får mycket utrustning för pengarna! Vi kör med en bakåtvänd och en bältesstol bak, plus att vi ofta har ett extra barn som sitter på kudde där bak också.
    Just NO.
  • Lilja100

Ja insignian verkar kunna vara ngt, vi ska definitivt kolla närmare på den i veckan.. Känns som det starkaste kortet just nu så vi hoppas att den är lika bra som vi tror!

• LisaW81

Vi har bara ett bar ännu men bytte till denna nu efter mycket letande efter en stor bil med stort bagage - som dessutom skulle vara lite rolig att se på... Smaken är ju olika men vi tycker sen är jättefin. Provkör en, det rekommenderar jag!

Svar på tråden Hjälp med bil! 4-hjulsdriven OCH brett baksäte