Får jag ett lån på detta?
Jag är väldigt intresserad av att köpa ett fritidshus men jag vet inte som jag vågar ansöka om lånelöfte än, med risk för att bli nekad.
Ju längre jag väntar med nästa kreditupplysning, ju bättre tänker jag.
Här är mina förutsättningar;
Jag har de senaste 12 månaderna haft tre kreditupplysningar.
En kommer jag inte ihåg, och står heller inte med på den senaste av dom jag fick hem.
Två kommer ifrån banker de senaste två månaderna då jag tittat på andra hus att köpa.
Det senaste nu Lendo av någon dum anledning. Spelar det någon roll ur kreditvärdighetssynpunkt att jag blivit erbjuden lån på lendon, men då inte tackat ja till det?
Min riskprognos på om jag kommer få betalningssvårigheter i framtiden, enligt UC ligger på 0,7% (där 0% är bäst och 100% är sämst).
Jag tjänar 20200 kr i månaden, brutto. De senaste tre, fyra åren har jag tjänat från omkring 220tkr till förra året omkring 240tkr.
Har haft fast ett jobb de senaste fyra åren.
Har inga betalningsanmärkningar.
Jag har ett bostadslån på 400tkr. Betalar ränta på ungefär 1200 i månaden och avgifter på bostadsrätten ligger på ungefär 3300kr.
Jag har även en sambo (som inte kommer stå med på det nya lånet), spelar det in i hur mycket av bostadsutgifterna som räknas på mig?
Fastigheten jag tittar på har ett taxeringsvärde på ungefär 200tkr.
Jag tänkte ansöka om ett bolån på ungefär 100tkr, resterande knappt 50tusen kommer jag betala ur egen ficka.
Är det någon vänlig själ därute som vet på ett ungefär hur bankerna bedömer detta?
Kommer jag kunna få ett lån? Är främst rädd för de där tre kreditupplysningarna.
Jag tänkte ansöka på Icabanken då de känns som ganska kundvänliga, till skillnad från swedbank och liknande.
Oavsett, kan jag öka eller sänka mina chanser av att bli beviljad på hur jag vill göra med avbetalning osv?
Ökar det mina chanser att få något om jag väljer att amortera, även om jag inte behöver? Spelar det någon roll om jag väljer någon fast eller rörlig ränta?
Och till sist, om jag inte skulle bli beviljad 100tkr, kan de kanske i stället erbjuda mig en längre summa, 90 tusen eller liknande?
Vore enormt uppskattat om någon kunde svara på några av mina frågor. Tack!