• TjockTjinona

Ta med babyskydd eller hyra bilbarnstol till 14-månaders?

Vi ska resa till USA i höst med en 14-månaders tjej. Vi har två mellanlandningar; först i Amsterdam och sedan Atlanta. Väl framme ska vi ha hyrbil i 3 veckor. Vilket är bäst/smidigast/säkrast? Att ta med ett babyskydd hemifrån eller hyra en bilbarnstol av hyrbilsfirman? Egentligen är hon ju antagligen i största laget för ett babyskydd då...

OM man tar med hemifrån, ska man checka in det som bagage eller får man ta med det på flyget? Dottern har ingen egen plats utan kommer att sitta i mitt knä.

OM man ska checka in det, ska man ha någon form av skydd över det då?

Jag är rädd att man får en riktigt dålig stol om man hyr av hyrbilsfirman... Äldsta dottern (som kommer vara nästan 3 år då) måste vi hyra stol till. Vi kan inte släpa med 2 stolar till flyget...

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ta med babyskydd eller hyra bilbarnstol till 14-månaders?
  • TjockTjinona

Kom på att det bästa kanske är att låta min bror (som vi åker för att besöka) köpa begagnade bilbarnstolar till barnen? Han kommer antagligen ändå att möta oss på flygplatsen Glad

• honeydew

Jag hade inte satt en 14-månaders i ett babyskydd...

Ni måste checka in stolen, då hon inte har eget säte. Annars kan ni ta med en större stol som storasyster kan sitta i på flyget. De är väldigt oförsiktiga med incheckat bagage, så det bör vara väl inslaget om man tar med. Bubbelplast kanske?

Annars brukar det vara smidigt att hyra på plats, fast det kostar så klart extra. Har hyrt i Grekland (liten ort) och var förvånad då jag fick en fräsch Britax i nyare modell. Så jag har positiva erfarenheter av att hyra.

• Lindsey Egot the only one

Jag hade aldrig använd ett skydd i USA då de åker framåtvänd från ett års ålder.

• TjockTjinona
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-28 07:05:54 följande:

Jag hade aldrig använd ett skydd i USA då de åker framåtvänd från ett års ålder.

Hur hade du gjort då?
  • Dixie

vi har alltid tagit med bilstolarna till USA, checkat in på flyget - de man hyr är oftast ganska dåliga. 

• Mellanmjölkens land

Stolar är billiga i usa, speciellt sånna som inte har så höga viktgränser bakåtvända, så till den lilla kan ni nog köpa en helt ny stol för <1000. Till den stora är det nog svårare men inte ens de stolarna är så fasligt dyra.

Vi hade tänkt åka när vår dotter var 2,5 så jag kollade upp stolar men det blev inställt när vi insåg att vår lilla 2a skulle födas nästan exakt när vi tänkt åka

• Lindsey Egot the only one
    TjockTjinona skrev 2014-06-28 07:26:27 följande:
    Hur hade du gjort då?
    Hellre tagit med egen och paketerat väl även om det kostar en slant extra. Tulla inte på säkerheten. Deras synsätt på barn och bilsäkerhet ligger långt under den svenska säkerheten. En del har tom stolar där man vänder babyskyddet framåt fr.o.m. Det att barnet är runt 4-6 månader.
  • Mellanmjölkens land
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-28 07:05:54 följande:

Rekomendationen är 2 år sen några år tillbaka även om många fortfarande vänder innan dess (men även i sverige vänder ju många innan det är rekommenderat)
  • TjockTjinona
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-07-01 12:11:51 följande:

Hellre tagit med egen och paketerat väl även om det kostar en slant extra. Tulla inte på säkerheten. Deras synsätt på barn och bilsäkerhet ligger långt under den svenska säkerheten. En del har tom stolar där man vänder babyskyddet framåt fr.o.m. Det att barnet är runt 4-6 månader.

Saken är den att vi ska åka tåg till Köpenhamn och sedan flyga därifrån. Vi har gångavstånd till tågstationen, men det blir mycket att bära på om man ska ha två bilbarnstolar med sig också....
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-01 11:06:16 följande:

Stolar är billiga i usa, speciellt sånna som inte har så höga viktgränser bakåtvända, så till den lilla kan ni nog köpa en helt ny stol för <1000. Till den stora är det nog svårare men inte ens de stolarna är så fasligt dyra.

Vi hade tänkt åka när vår dotter var 2,5 så jag kollade upp stolar men det blev inställt när vi insåg att vår lilla 2a skulle födas nästan exakt när vi tänkt åka

Det blir så mycket pengar att punga ut med bara... Och så känns det onödigt att köpa 2 helt nya stolar när de bara ska användas i 3 veckor...
  • tjillevipp

Jag tycker det låter som en bra idé att köpa begagnade stolar på plats, det är inte säkert att det är mycket dyrare än att hyra en längre period. Om du ska ta med så tror jag absolut att ett babyskydd funkar till din 14-månaders. Det får användas tills viktgränsen är nådd eller kanten hamnar under övre delen av öronen. Men visst är en riktig bakåtvänd stol stabilare och säkrare. Men det viktigaste är nog ändå att båda barnen åker bakåtvänt. Om ni ska hyra stol till det äldre barnet så försäkra dig om att det finns bakåtvänt. Vi reste nyligen och bokade en hyrbilstol som absolut skulle gå att använda bakåt, men när vi kom fram så stämde det inte. Ska ni checka in stolar så rekommenderar jag att hyra skyddsväska från Airshells (googla). Det är inte särskilt dyrt.  

• TjockTjinona
    tjillevipp skrev 2014-07-02 13:39:53 följande:

Jag tycker det låter som en bra idé att köpa begagnade stolar på plats, det är inte säkert att det är mycket dyrare än att hyra en längre period. Om du ska ta med så tror jag absolut att ett babyskydd funkar till din 14-månaders. Det får användas tills viktgränsen är nådd eller kanten hamnar under övre delen av öronen. Men visst är en riktig bakåtvänd stol stabilare och säkrare. Men det viktigaste är nog ändå att båda barnen åker bakåtvänt. Om ni ska hyra stol till det äldre barnet så försäkra dig om att det finns bakåtvänt. Vi reste nyligen och bokade en hyrbilstol som absolut skulle gå att använda bakåt, men när vi kom fram så stämde det inte. Ska ni checka in stolar så rekommenderar jag att hyra skyddsväska från Airshells (googla). Det är inte särskilt dyrt.  

Hur funkar det när man hyr stolar? Installerar de stolarna också, eller får man göra det själv? Jag kollade priser lite snabbt på Alamo och de skulle ha 120 USD för två stolar i tre veckor. Om de ändå inte installerar dem, så kan man ju lika gärna be brorsan köpa stolar innan. Det blir kanske t.o.m. billigare. Han kan ju sälja dem igen när vi har åkt. Dessutom kan man ju säga åt honom att vi vill ha bakåtvända stolar. Och så kan han öva på att sätta in dem i bilen så att det går snabbt när vi hämtar ut hyrbilen Skrattande
  • Eeerika

När vi åkte nu i Juni hyrde vi stol, via Alamo den var super fräsch och inga problem. Kolla för vissa bolag har en maxhyra på bilbarnstol så ibland kostar det inte mer för tre veckor än 2 veckor. 
    Annars kolla amazon där kan man hitta både prisvärde nya och begangnade stolar som skickas direkt hem till din bror. Släpa med sig stolar är klumpigt och bagagehanteringen är ibland katastrof så stolarna kan mycket väll spricka och dyl. 

• TjockTjinona
    Eeerika skrev 2014-07-02 21:24:58 följande:

När vi åkte nu i Juni hyrde vi stol, via Alamo den var super fräsch och inga problem. Kolla för vissa bolag har en maxhyra på bilbarnstol så ibland kostar det inte mer för tre veckor än 2 veckor. 

Annars kolla amazon där kan man hitta både prisvärde nya och begangnade stolar som skickas direkt hem till din bror. Släpa med sig stolar är klumpigt och bagagehanteringen är ibland katastrof så stolarna kan mycket väll spricka och dyl. 

Installerade de stolen åt er då? 60 USD per stol är maxhyran. Så det blir 120 för oss som behöver två.

Tack för alla tips! Jag är också rädd att stolarna ska få en massa stötar om man tar med dem. Och då är de ju inte säkrare än hyrstolarna...

Jag får kolla med brorsan. Han kanske t.o.m. känner nån som har nån begagnad stol vi kan låna.
  • Eeerika
    TjockTjinona skrev 2014-07-03 10:16:45 följande:
    Installerade de stolen åt er då? 60 USD per stol är maxhyran. Så det blir 120 för oss som behöver två.

Tack för alla tips! Jag är också rädd att stolarna ska få en massa stötar om man tar med dem. Och då är de ju inte säkrare än hyrstolarna...

Jag får kolla med brorsan. Han kanske t.o.m. känner nån som har nån begagnad stol vi kan låna.
    Man får installera själv för att försäkringar ska gälla 
  • TjockTjinona
    Eeerika skrev 2014-07-03 15:52:32 följande:

Man får installera själv för att försäkringar ska gälla 

Misstänkte det. Vi landar vid midnatt och då är man ju inte jättesugen på att installera två bilbarnstolar som man aldrig sett förr... Det är nog bäst att brorsan köper stolar, så kan han öva på att sätta in dem så det går snabbt o smidigt när vi hämtar hyrbilen :D
  • SL1

jag har tagit med hemifrån och packat in med jättemycket bubbelplast...
    det är inte så jobbigt att ta med, man checkar ju in det direkt så så mycket att släpa är det inte Skrattande, ni kanske kan be nån släkting att hänga med till flygplatsen, jätteskönt i allmänhet om någon passar barnen när ni checkar in :)

• evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-01 14:48:06 följande:
    Rekomendationen är 2 år sen några år tillbaka även om många fortfarande vänder innan dess (men även i sverige vänder ju många innan det är rekommenderat)
    Jo, precis.  Det har ändrats.
  • evaoregon

Jag skulle köpt nya eller begagnade stolar i USA och inte riskerat att de som jag tagit med ifrån Sverige hade blivit skadade bland resväskorna.

• TjockTjinona
    SL1 skrev 2014-07-04 13:03:11 följande:

jag har tagit med hemifrån och packat in med jättemycket bubbelplast...

det är inte så jobbigt att ta med, man checkar ju in det direkt så så mycket att släpa är det inte , ni kanske kan be nån släkting att hänga med till flygplatsen, jätteskönt i allmänhet om någon passar barnen när ni checkar in :)

Eftersom vi åker tåg 4 vuxna och 2 barn till Kastrup så blir det alldeles för mycket att kånka på. Det funkar inte. Dessutom är jag rädd att stolarna ska bli skadade. De brukar inte vara sådär jätteförsiktiga när de hanterar bagaget på flygplatserna. Och vi har ju två mellanlandningar...

Antingen skickar jag brorsan att köpa stolar innan vi kommer, eller så får det bli hyrstolar. Jag får fundera ett tag till på hur vi ska göra. Tack för alla tips!
  • evaoregon
    TjockTjinona skrev 2014-07-05 00:02:10 följande:
    Eftersom vi åker tåg 4 vuxna och 2 barn till Kastrup så blir det alldeles för mycket att kånka på. Det funkar inte. Dessutom är jag rädd att stolarna ska bli skadade. De brukar inte vara sådär jätteförsiktiga när de hanterar bagaget på flygplatserna. Och vi har ju två mellanlandningar...

Antingen skickar jag brorsan att köpa stolar innan vi kommer, eller så får det bli hyrstolar. Jag får fundera ett tag till på hur vi ska göra. Tack för alla tips!
    Det verkar absolut som bästa lösningen.  Stolarna kan bli skadade utan att det syns med sprickor mm så ska man flyga med en stol som man inte kan ha i kabinen så är det bäst att använda en "slit och släng stol" som man sedan inte använder till vardags.  

Jag bor i USA och när vi hälsade på i Sverige när barnen var små så brukade vi ordna stolar på plats.  Här i USA är stolarna så pass billiga att det är bättre att köpa nya än att hyra (ibland blir det t om dyrare att hyra än att köpa) och köper man begagnade stolar så vet man inte om de varit med i någon olycka och har skador som inte syns eller så kan stolen vara gammal och inte längre säker.  Du kan beställa billiga stolar ifrån t ex amazon.com ifrån Sverige och skicka dem till din bror så att stolarna finns där när ni kommer.  
Svar på tråden Ta med babyskydd eller hyra bilbarnstol till 14-månaders?