• realisten

Tips på bra aktiverings övningar inomhus?

våran hund har gjort illa knät och veterinären sa att han bara får gå lungna koppelpromenader och bör inte springa eller överanstränga knät nu en tid framöver.

Det som är lite knepigt nu är att stimulera honom så han inte samlar på sig överskotts energi. Har någon några bra tips på aktiveringsövningar inomhus?

godis i petflaskor, mjölkpaket och aktiveringsboll och sådant gör vi redan det börjar bli lite tjatigt och han gör inte av med direkt mycket energi på det längre.

tacksam för tips:)

• Svar på tråden Tips på bra aktiverings övningar inomhus?
  • LillaJag06

Ni kanske kan lägga ut mindre spår?

Kolla efter aktiveribgsplaggor.

Man gömmer godis under klossar och annat. Vet inte om er lille gillar det men det finns som alternativ.

• realisten

tackar för tipset:) Söka under kastruller och så har vi gjort.. grejen är den att han är van att söja i skog och mark så det är inte direkt någon utmaning för han att söka inomhus...

• Fral13

Vad brukar ni aktivera honom med när han är frisk? Vad är det för ras? Ålder?

träna in små trick. "high five", buga, backa mm. 

beroende på hundras och om han gillar att bära så kan man göra apportövningar. Allt ifrån att ta, bära, lämna, hämta. 

• LillaJag06
    realisten skrev 2014-06-28 13:38:22 följande:

tackar för tipset:) Söka under kastruller och så har vi gjort.. grejen är den att han är van att söja i skog och mark så det är inte direkt någon utmaning för han att söka inomhus...

Okej... Hmm

Vill ni lära honom att öppna små lådor med lock?

Problemet kan ju vara att han får upp ögonen för det och öppnar alla "roliga" lådor sen i jakt på godis haha.

Vi gjorde det misstaget och vår ena tik har inga problem med att bända upp ett lock.

Nu menar jag inte att hon biter sönder det utan öppnar upp på sidan utan att ta sönder själva förpackningen.

Ni kanske kan prova att gömma ett mjölkpaket med godis fast med ett långt snöre på ena sidan så han måste dra i den för att komma åt lådan.

Lägga en låda i en annan.

Tänkte på lite olika tricks med det kanske inte går för hans skada?
  • realisten
    Fral13 skrev 2014-06-28 13:43:34 följande:

träna in små trick. "high five", buga, backa mm. beroende på hundras och om han gillar att bära så kan man göra apportövningar. Allt ifrån att ta, bära, lämna, hämta. 

Vi tränar mycket sök. Vi har lärt honom söka efter mobiltelefoner och plånböcker och de började vi med inomhus men dwt är för enkelt nu så det kör vi utomhus. Sen håller vi på att träna in fot också och ska börja med andra lydnadsmoment.

Små trix och sånt vill jag gärna börja med problemet är bara att jag är väldigt dålig på att lära in trix och sånt.
  • realisten
    Fral13 skrev 2014-06-28 13:43:34 följande:

träna in små trick. "high five", buga, backa mm. beroende på hundras och om han gillar att bära så kan man göra apportövningar. Allt ifrån att ta, bära, lämna, hämta. 

Vi tränar mycket sök. Vi har lärt honom söka efter mobiltelefoner och plånböcker och de började vi med inomhus men dwt är för enkelt nu så det kör vi utomhus. Sen håller vi på att träna in fot också och ska börja med andra lydnadsmoment.

Små trix och sånt vill jag gärna börja med problemet är bara att jag är väldigt dålig på att lära in trix och sånt.
    LillaJag06 skrev 2014-06-28 14:06:48 följande:
    Okej... Hmm

Vill ni lära honom att öppna små lådor med lock?

Problemet kan ju vara att han får upp ögonen för det och öppnar alla "roliga" lådor sen i jakt på godis haha.

Vi gjorde det misstaget och vår ena tik har inga problem med att bända upp ett lock.

Nu menar jag inte att hon biter sönder det utan öppnar upp på sidan utan att ta sönder själva förpackningen.

Ni kanske kan prova att gömma ett mjölkpaket med godis fast med ett långt snöre på ena sidan så han måste dra i den för att komma åt lådan.

Lägga en låda i en annan.

Tänkte på lite olika tricks med det kanske inte går för hans skada?

tack för tipsen det är nya saker vi kan prova:)

Jag vet inte riktigt med trixen han har ju ont i knät så det kanske blir jobbigt för honom vissa saker men de kan ju vara värt att testta när han blivit bättre i knät:)
  • Fral13

jag kan ju säga hur jag gör när jag tränar in trix. jag använder mig av godis, klicker eller beröm. 
    kan ta high five som ex. Jag har en hund som gärna petar med sina tassar. så jag började med att lägga fram handen med handflatan uppåt. När hon la upp sin tass i min hand så fick hon beröm. Allt eftersom så höjde jag handen mer och mer. nu slår hon rakt upp med tassen ovanför hunden. 

När jag lärde in buga så tog jag en godisbit framför nosen och drog ner till marken. När hon böjer sig framåt så får hon godisen. öka tills man är ända nere vid backen med framdelen och bakbenen står raka. 

Det finns en bok som heter tricks för aktivering. Där kan du få massor med tips på olika saker man kan lära in. Kolla på YouTube på fristyle, rallylydnad, heelwork to music och välj och vraka. 

• realisten
    Fral13 skrev 2014-06-28 15:57:35 följande:
    jag kan ju säga hur jag gör när jag tränar in trix. jag använder mig av godis, klicker eller beröm. 

kan ta high five som ex. Jag har en hund som gärna petar med sina tassar. så jag började med att lägga fram handen med handflatan uppåt. När hon la upp sin tass i min hand så fick hon beröm. Allt eftersom så höjde jag handen mer och mer. nu slår hon rakt upp med tassen ovanför hunden. 

När jag lärde in buga så tog jag en godisbit framför nosen och drog ner till marken. När hon böjer sig framåt så får hon godisen. öka tills man är ända nere vid backen med framdelen och bakbenen står raka. 

Det finns en bok som heter tricks för aktivering. Där kan du få massor med tips på olika saker man kan lära in. Kolla på YouTube på fristyle, rallylydnad, heelwork to music och välj och vraka. 

tack för tipsen:)
  • Dexter dot com

Lägg spår i lätt terräng så han inte överbelastar knät. Spår är ju det absolut enklaste sättet att dränera en hund mentalt.
    Låt honom bära klövjeväska på promenaderna eller bära något i munnen, man brukar säga att en hund som bär blir 3 gånger tröttare av en vanlig promenad.

• Hallonbåt02

Jag hade låtit hunden spåra och eventuellt gömt lite saker hemma men eftersom eran hund redan är van att leta fram saker så är nog spår något som kn vara av värde.

• realisten
    Dexter dot com skrev 2014-06-28 17:46:04 följande:
    Lägg spår i lätt terräng så han inte överbelastar knät. Spår är ju det absolut enklaste sättet att dränera en hund mentalt.

Låt honom bära klövjeväska på promenaderna eller bära något i munnen, man brukar säga att en hund som bär blir 3 gånger tröttare av en vanlig promenad.

Att bära under promenaden hade jag inte ens tänkt på faktiskt tack för tipset:)
  • hundpuss

Köp en kong om ni inte har en redan!!

Klövjeväska är bra och roligt, men jag hade varit försiktig om hunden är skadad/har ont/bör vila.

Att bära ett gott tuggben eller liknande på promenad brukar min hund få göra, man ser att han tycker om det för han får en uppgift. Många gånger blir han väldigt trött mentalt av det, det blir ju en arbetsuppgift för hans del.

• Axo

Spåra!!
    Om inte hunden har spårat innan så lär den det. Om du har spårat innan, så testa att spåra på asfalt, väldigt utmanande och tröttar ut rejält :)

Hoppas hunden kryar på sig snabbt!

• realisten
    hundpuss skrev 2014-06-29 15:23:39 följande:

Klövjeväska är bra och roligt, men jag hade varit försiktig om hunden är skadad/har ont/bör vila.

Att bära ett gott tuggben eller liknande på promenad brukar min hund få göra, man ser att han tycker om det för han får en uppgift. Många gånger blir han väldigt trött mentalt av det, det blir ju en arbetsuppgift för hans del.

• realisten

• realisten

jag brukar köra med en pinne eller boll men ibland är han mer intresserad av att bära och ibland mindre:p
  • realisten
    Axo skrev 2014-06-29 20:04:54 följande:
    Spåra!!

Om inte hunden har spårat innan så lär den det. Om du har spårat innan, så testa att spåra på asfalt, väldigt utmanande och tröttar ut rejält :)

Hoppas hunden kryar på sig snabbt!

Vi har börjat lite grann på gräs och håller på att lära han att spåra i krossad växtlighet. Men assfalt kan ju vara värt att prova kanske inte denna vecka men när jag ser att knät e bättre:)
  • Axo
    realisten skrev 2014-06-29 20:31:29 följande:

Vi har börjat lite grann på gräs och håller på att lära han att spåra i krossad växtlighet. Men assfalt kan ju vara värt att prova kanske inte denna vecka men när jag ser att knät e bättre:)

Tänk på att lägga korta, korta spår (10 meter) i början när du lägger på asfalt. Även väldigt kort liggtid och hur det blåser.

Som sagt så är asfaltsapår väldigt svårt och det kan krävas att du lägger ett par stycken på samma gång och går dem efter varandra.
Svar på tråden Tips på bra aktiverings övningar inomhus?