• Mellanmjölkens land

Gör bältet nån nytta alls innan 15 kg?

Det sägs ju att bilbälten inte löser ut om passageraren väger under 15 kg. Gör det nån nytta alls med trepunktsbälte om barnet sitter i ett bakåtvänt säte på bussen eller är det bara psykologiskt?

Vår äldsta är snart uppe i 15 kg men den yngsta har antagligen ett par år kvar. 

• Svar på tråden Gör bältet nån nytta alls innan 15 kg?
  • Sisisisi

Var står det? Jag har oxå hört det men aldrig hittat någon källa... Däremot så över risken att barnet glider ur bältet om barnet är för litet.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Mercurialis

Jag har läst någonstans att bältet inte löser ut om barnet inte väger 15 kg men när jag för någon vecka sedan försökte hitta var jag läst detta, så gick jag bet.

Min yngste är 4,5 år och väger inte ens 14 kg så han lär få sitta bakåtvänd ett bra tag till och det är ju knappast till nackdel.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Aileen Allannah

Om man tänker bakåtvänt så väger ju stolen en del också, och vid en kollision ökar vikten på både stol och barn.

• Mellanmjölkens land
    Aileen Allannah skrev 2014-06-28 20:06:59 följande:

Om man tänker bakåtvänt så väger ju stolen en del också, och vid en kollision ökar vikten på både stol och barn.

Fast nu tänker jag på buss med bakåtvända säten så att även vuxna kan sitta bakåtvända. Inte ett framåtvänt säte med en bakåtvänd stol på.

Vi har en trevlig funktion på hälften av bältena på våra bussar som gör att man kan ställa in höjden för axelbältet
  • Aileen Allannah
    Mellanmjölkens land skrev 2014-06-28 21:05:57 följande:
    Fast nu tänker jag på buss med bakåtvända säten så att även vuxna kan sitta bakåtvända. Inte ett framåtvänt säte med en bakåtvänd stol på.

Vi har en trevlig funktion på hälften av bältena på våra bussar som gör att man kan ställa in höjden för axelbältet
    Jaha!
Svar på tråden Gör bältet nån nytta alls innan 15 kg?