• Ballerinas

Bada katt - föna?

Jag har en kårthårig innekatt som löser otroligt mycket hår. För att få bort lite av håret katten löser överallt så skulle jag vilja pröva att regelbundet bada katten. Vatten är den inte rädd för men hårfönen håller han sig gärna ifrån.

Nu undrar jag om det räcker med att grundligt handdukstorka katten efter badet eller måste man föna? Detta gäller alltså en innekatt.

Tacksam för svar av de som har erfarenhet/vet.

• Svar på tråden Bada katt - föna?
  • carrolinea
    Ballerinas skrev 2014-06-29 13:05:49 följande:

Jag har en kårthårig innekatt som löser otroligt mycket hår. För att få bort lite av håret katten löser överallt så skulle jag vilja pröva att regelbundet bada katten. Vatten är den inte rädd för men hårfönen håller han sig gärna ifrån.

Nu undrar jag om det räcker med att grundligt handdukstorka katten efter badet eller måste man föna? Detta gäller alltså en innekatt.

Tacksam för svar av de som har erfarenhet/vet.

Jag brukar handdukstorka min katt sedan torkat hon sig själv med hjälp av att tvätta sig och hon blir jättefin i pälsen, lycka till.
  • Jolita

Säger som ovanstående; handdukstorkar enbart mina katter efter bad, sedan torkar de sig själva.

• Ballerinas

Tack för svaren carrolinea och Jolita! Jag endast handdukstorkade katten och han skötte resten själv. Gick hur bra som helst :)

• Sannive

Jag kan tipsa om en borste/kam som heter "Furminator", jag använder den till våra katter och den är fantastisk! Då kanske du kan minska på badandet.

Svar på tråden Bada katt - föna?