• linnn89

gravida MUSLIMER fastar ni???

Hej

Jag tänkte fråga er muslimska systrar om ni fastar ? Detta år är fastedagarna ganska långa och man blir mest rädd för barnet.. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden gravida MUSLIMER fastar ni???
  • Sarah1990

Hej Linn, om du är gravid, ammande, har din menstruation eller någon sjukdom som kan skada dig ifall du fastar ska du inte fasta. :)

• linnn89

Tack för ditt svar :) jag vet men jag får skuldkänslor när jag väljer att inte fasta :( jag vet inte hur jag ska förklara

• Tedrickare1
    WAM EKO skrev 2014-06-29 13:39:31 följande:

Hej Linn, om du är gravid, ammande, har din menstruation eller någon sjukdom som kan skada dig ifall du fastar ska du inte fasta. :)

Precis.

Min vän väljer att hellre skicka pengar till en specifik moské i sitt hemland.
  • joppe35

Som jag har förstått det fastar inte barn, gravida, sjuka och äldre. 

• Tedrickare1
    linnn89 skrev 2014-06-29 13:43:42 följande:

Tack för ditt svar :) jag vet men jag får skuldkänslor när jag väljer att inte fasta :( jag vet inte hur jag ska förklara

Som sagt så kan man kompensera det hela ekonomiskt.
  • linnn89

Så man får välja ändå om man inte provat om man orkar fasta o är gravid

• joppe35

Ingen kommer att titta snett på dig för att du inte fastar när du är gravid. Barnet och din hälsa är viktigare!

• Sarah1990

Det där med att man måste kompensera ekonomiskt håller jag dock inte riktigt med om. Fortsätt vara en bra person, be (om du kan), tänk extra på dina nära och  kära och ställ upp, hjälp och stötta din partner (om du har någon) i sin fasta (om denne fastar), hjälp andra systrar med ex matlagning då detta kan vara jobbigt för dem under denna period, ge mat till din lokala moské (om du har någon) och gå med rent hjärta.
    Du som gravid ska INTE fasta, det kan vara farligt både för dig och barnet du bär på.

Om du vill kan jag hitta mer fakta och återkomma med länkar där det står svart på vitt att du inte räknas fasta under denna period ifall det skulle kännas bättre för dig? :)

Grattis till barnet och hoppas att allt kommer att gå bra för er!

• Tedrickare1
    linnn89 skrev 2014-06-29 13:46:07 följande:

Så man får välja ändå om man inte provat om man orkar fasta o är gravid

Alltså enligt islam är det viktigare med hälsan. När du dessutom har ansvar för en annan människas hälsa, är det desto viktigare.

Att du som muslim inte känner till detta, är skrämmande.
  • linnn89
    WAM EKO skrev 2014-06-29 13:52:54 följande:

Det där med att man måste kompensera ekonomiskt håller jag dock inte riktigt med om. Fortsätt vara en bra person, be (om du kan), tänk extra på dina nära och  kära och ställ upp, hjälp och stötta din partner (om du har någon) i sin fasta (om denne fastar), hjälp andra systrar med ex matlagning då detta kan vara jobbigt för dem under denna period, ge mat till din lokala moské (om du har någon) och gå med rent hjärta.
    Du som gravid ska INTE fasta, det kan vara farligt både för dig och barnet du bär på.

Om du vill kan jag hitta mer fakta och återkomma med länkar där det står svart på vitt att du inte räknas fasta under denna period ifall det skulle kännas bättre för dig? :)

Grattis till barnet och hoppas att allt kommer att gå bra för er!

Gärna du har någon bra länk :)

Tack för er din att svara på mina frågor :)
  • linnn89
    Tedrickare1 skrev 2014-06-29 13:54:15 följande:
    Alltså enligt islam är det viktigare med hälsan. När du dessutom har ansvar för en annan människas hälsa, är det desto viktigare.

Att du som muslim inte känner till detta, är skrämmande.
    Jag känner till att man inte behöver fasta men vissa säger till mig att du får prova på några dagar först o sen avgör men som sagt är jag rädd för att skada barnet.
  • Sarah1990
    linnn89 skrev 2014-06-29 15:47:51 följande:
    Gärna du har någon bra länk :)

Tack för er din att svara på mina frågor :)

This is also indicated by the hadeeth of Anas ibn Maalik al-Ka?bi, according to which the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ?Allaah has exempted the traveller from the obligation of fasting and has reduced the prayer by half for him, and has exempted pregnant and breastfeeding women from the obligation of fasting.? (Narrated by the five). 

End quote. From Tuhfat al-Ikhwaan bi Ajwabah Muhimmah tata?alliq bi Arkaan al-Islam, p. 171 

Från: islamqa.info/en/3434

Läs sista halvan av islamqa.info/en/66391

:)

Svar på tråden gravida MUSLIMER fastar ni???