• amcho

resa utomlands

Jag är pappa till en 4,5 år gammal flickan. Det är 2,5 år sedan jag och min ex separerades. Vi är både vårdnadshavare och har delnadsvårnad. Det är tredje sommar i rad att hon vägrar ge dotters pass att vi reser till mitt hemland. Jag vill resa när jag har mina veckor under sommaren och det är två veckor. Mitt hemland är i europa men inte i eu. Det är ingen krigszon eller liknade. Jag själv har fastjobb och trivs jättebra i Sverige så risken att jag stannar med dotter är 0. Jag tycker att det är viktig att dotter får träffa mina föräldrar också och vänner och familj.
    Har någon samma erfarenhet och vad är det man kan göra.
    ledsen pappa

ledsen pappa
  • Svar på tråden resa utomlands
  • viseversa

Antagligen är hon rädd för kidnappning. Det har varit en del sånt där den ena föräldern dragit till sitt hemland med barnet/barnen och inte återvänt. Hon litar inte på dig helt enkelt.

• amcho

Det tror jag inte för att när vi var på råd och stöd hennes argument var att det är varmt ( men vi har varit tillsammans med dotter i Turkiet) och att två veckor är långt att hon inte ser henne( vi var avtal där vi har rätt till två gånger två veckor under sommaren) hon själv kommer från samma land och har varit massa med gånger där jag bor. Jag har lovat henne att hon kan prata på telefon, Skype varje dag eller om hon vill får hon var där under de två veckor. Jag vill bara att dotter ska träffa min familj för att hon har den rättighet hoppas jag.

• viseversa
    amcho skrev 2014-06-29 17:47:50 följande:

Det tror jag inte för att när vi var på råd och stöd hennes argument var att det är varmt ( men vi har varit tillsammans med dotter i Turkiet) och att två veckor är långt att hon inte ser henne( vi var avtal där vi har rätt till två gånger två veckor under sommaren) hon själv kommer från samma land och har varit massa med gånger där jag bor. Jag har lovat henne att hon kan prata på telefon, Skype varje dag eller om hon vill får hon var där under de två veckor. Jag vill bara att dotter ska träffa min familj för att hon har den rättighet hoppas jag.

Jag förstår dig ts. Jag kan inte förstå varför hon ska sätta käppar i hjulet om hon nu litar på dig.
  • viseversa
    yllass skrev 2014-06-29 20:03:58 följande:
    Kan du inte skaffa ett nytt pass?
    Nej han måste ha mammans underskrift för at få göra det om dom har gemensam vårdnad. och det lär hon ju inte skriva på ellerhur?
Svar på tråden resa utomlands