• ValerieP

UNG TJEJ RÖKER PÅ VARJE DAG!

Hejsan! 
    Jag vet inte hur jag ska börja, jag är en tjugotvå årig tjej, jag har alltid haft ett socialt liv med fotboll, kompisar vänner, pojkvänner. Jag träffade en man som var 17 år äldre än mig, vi flyttade ihop, han framgångsrik affärsman och jag just tagit studenten. Vi bodde på Strangvägen i en tjusig väning och jag var hemma eller shoppade medan han jobbade. Vi åkte på sommrarna och hängde med eliten i spanien / italien - unga i hans ålder ( inga gubbar ). 

Hur som prövade jag gräs där med dem och när vi kom hem blev jag gravid. Hösten kom och han pendlade mellan att inte vilja ha barn med mig till att säga att jag förstört hans liv. Jag var villig att göra abort men han bad mig vänta så han fick tänka igenom saken. 

Alla mina vänner sa att jag skulle göra abort då jag 1 riskerade att bli beroende av honom då jag inte har någonting och 2 att han skulle bli olycklig om han kände sig tvingad att vara med mig för att försörja oss.. då han uppmärksammat tidigare att han inte trivdes med mig - jag stimulerade inte honom intelektuellt. 

Jag gjorde en abort två dagar efter han kom hem från sin USA resa. Istället för att vara tacksam så hatade han mig, han menade att han ville ha barn, att jag dödat hans barn.. 

tiden gick och jag började röka på lite sporadiskt för jag mådde illa. I samma veva träffade jag en man som hade ett förstahandskontrakt i stockholm - vasastan. Jag flyttade och bor i den nu, därefter skaffade jag mig lite utbildning, kurser på universitetet och jobbade som ansvarig på ett stort regionalt kontor. Nu ska jag börja läsa It Systemutveckling till hösten och har fixat upp mitt liv.... förutom en sak.. jag röker på konstant. 

Jag är en helt vanlig tjej, jobbat som modell som ung, har intressen och har massor med vänner.. alltså inget odd med mig på något sätt. 

mitt problem är, hur slutar jag röka på? är det verkligen så farligt? '

förlåt om jag har väldigt dålig text men jag är inte riktigt hundra just nu. Ni får gärna fråga något

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-29 21:54
    Update: Jag har en god ekonomi så rökningen påverkar mig inte ekonomiskt alls.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-29 22:04
    Update: Jag är ägare av förstahandskontraktet, jag hyr inte i andra hand.
    Mannen som gav mig kontraktet var en fastihetsägare..

• Svar på tråden UNG TJEJ RÖKER PÅ VARJE DAG!
  • Anonym (?)

Psykisk sjukdom eller misstänkt sådan?

• DeadMexican

Om du inte lider av det är det väl inget problem. Vill du sluta är det bara att bestämma dig och göra det.

• ValerieP
    Anonym (?) skrev 2014-06-29 22:39:36 följande:

Psykisk sjukdom eller misstänkt sådan?

Jag har just börjat kolla upp det. Men inget någon misstänkt på mig tror jag inte. 
    DeadMexican skrev 2014-06-29 22:45:03 följande:

Om du inte lider av det är det väl inget problem. Vill du sluta är det bara att bestämma dig och göra det.

Jag lider inte av det nu, men jag är rädd att det ska göra mig slö inför mina studier. och att det ska ha dåliga effekter i framtden. 
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2014-06-30 17:37:30 följande:

Om allt fungerar för dig så varför vill du sluta?

Cannabis är sedan inte ens beroendeframkallande så det är bara att lägga på hyllan om du känner för det, kommer eventuellt kännas lite trist första tiden, eventuella sömnproblem några dagar.

Ja det mesta fungerar ju nu men kan det dra ner mitt engagemang i min utbildning? Jag vill inte tappa fokus på den.. 

jag förstår.. röker du dagligen? 
    The sea refuses no river skrev 2014-06-30 19:55:58 följande:

Inte för att vara kall eller elak, frågar för att jag undrar - vad för relevans har din berättelse med mannen (som lät rejält otrevligt, bra att bli av med den typen!), i förhållande till ditt rökande?

Det är inte så farligt att röka cannabis, men det kan definitivt vara en god idé att ta uppehåll om man röker mycket. På så sätt kan du sätta det i perspektiv och fundera på varför du röker, vad det har för roll i ditt liv. Kanske återvänder du till rökandet med ett nytt perspektiv och uppskattar det mer - eller så skär du ned/slutar helt, ifall du inser att det inte är bra för dig. Men att ta en paus kan aldrig vara dåligt - bara för att se var det tar dig :)

Själv röker jag semi-frekvent. Ibland varje kväll - annars på fredag- eller lördag-kvällar, men alltid i små mängder. Det är något jag trivs bra med, men det tog mig tid att inse vilken roll jag ville att cannabis skulle ha i mitt liv.

Det är ju skillnad, jämförelsevis med alkohol - där det accepterade mönstret för bruk redan är preformulerat. Vi vet ungefär vad som är ok, inte ok, i förhållande till normer. Vi har med andra ord en måttstock. Cannabis kan vara svårare på så sätt, när man använder det i Sverige.

Själv är jag också 22 och har rökt i ca. 4 år.

Jag vet inte, ville ge en korrekt bild av mig och hur jag är som person genom att berätta mitt liv senaste året. 

Jag förstår. Grejen är att jag har en bild av mig själv ( en bild jag vill leva upp till) och i den bilden ingår det inte att missbruka eller ha gjort det... och det är den som gör att jag pendlar mellan att vilja göra det och tycka att det är soft och att få ångest och känna mig smutsig mellan varven.. 

Jag förstår. Bor du i stockholm? Bor du själv eller med sambo? tänke vad denna säger om att du röker på... 

Jag håller med dig om det sista. Verkligen. 

Okej, är du tjej eller kille? 
    Vad gör du på dagarna? :) 

• DeadMexican
    ValerieP skrev 2014-07-01 15:32:38 följande:

Jag lider inte av det nu, men jag är rädd att det ska göra mig slö inför mina studier. och att det ska ha dåliga effekter i framtden. Ja det mesta fungerar ju nu men kan det dra ner mitt engagemang i min utbildning? Jag vill inte tappa fokus på den.. 

Ja men sluta då?
  • Anonym (+)

Jag rökte på som fasen när jag pluggade, särskilt mycket då jag skrev mina skolarbeten. Vissa blir slöa i huvudet av att röka, andra blir mer fokuserade. Jag hör till dom senare och gick ut med fin fina betyg.

• The sea refuses no river
    ValerieP skrev 2014-07-01 15:32:38 följande:
    Jag förstår. Bor du i stockholm? Bor du själv eller med sambo? tänke vad denna säger om att du röker på... 

Jag håller med dig om det sista. Verkligen. 

Okej, är du tjej eller kille? 
    Vad gör du på dagarna? :) 

Jag bor med min sambo i Göteborg. Vi har varit tillsammans ganska länge och stundvis haft lite konflikter angående just mitt rökande. Vi har väl gått från att båda två vara ganska obstinata till att vara mer förstående :) Saken är väl att vi har ganska rejält olika bild av det hela, och sanningen nog att det är omöjligt att enas i frågan. Vi har emellertid gjord väldigt stora framsteg just kring förståelsen att vi faktiskt tänker olika genom att ha många långa konstruktiva samtal.

Jag skulle vilja säga att mitt rökande delvis består i ett utlopp för något jag avskyr att kalla spiritualitet, då jag ogillar uttrycket. Men det är genuint uppbyggande för min självkänsla och upplevelse av min specifika plats och närvaro i världen och tiden vi lever i, om det inte låter för flummigt, haha.

Jag är man och jobbar med konst, dels egen verksamhet men även i anslutning till gallerier och andra institutioner :) I praktiken innebär det dock att jag jobbar med väldigt många olika saker, allt mellan både det kreativa och praktiska inom film/musik/text och ett torrare formellt researcharbete.

Jag kan förstå hur du beskriver rökandet gå i konflikt med din självbild. Men kom ihåg gällande detta att det du är förhoppningsvis går betydligt djupare än ytliga begrepp som är oerhört vaga och mångtydiga. Begreppet "missbruk" har ett starkt negativt värde, men det motsvarar inte för det faktiska, eller det reella som du som individ är med om. Huruvida du framstår på ett sätt som är inkommensurabelt med din självbild borde ju vara ett mindre problem än hur du faktiskt mår.

Sedan gällande såsighet i huvudet osv. beror det helt mycket på hur du röker. Dessa effekter avtar ju dessutom någon vecka efter avslut. Om det är ett problem borde du märka det genom lite självrannsakan eller som jag sade tidigare, avhållsamhet under någon månad :) Emellertid tror jag att såsigheten som vissa beskriver består mer i livsstil, om man exempelvis röker hela dagarna och inte gör någonting annat - eller utmanar sig själv på något sätt - så är det klart att man blir såsig. Om man däremot röker lika mycket och tränar, träffar människor, läser, studerar osv. och bara är aktiv så är dessa effekter rejält marginella (kan nästan sätta tummen på att en får mer klarhet i huvudet av att börja jogga tre gånger i veckan gentemot att sluta röka gräs)

Men angående dina frågor, har du funderingar gällande dessa i ditt liv? Alltså gällande vad din sambo tycker eller vad du själv gör på dagarna?
  • Anonym (?)
    Anonym (+) skrev 2014-07-01 15:51:53 följande:
    Jag rökte på som fasen när jag pluggade, särskilt mycket då jag skrev mina skolarbeten. Vissa blir slöa i huvudet av att röka, andra blir mer fokuserade. Jag hör till dom senare och gick ut med fin fina betyg.

Är inte för att vara dum eller nått.

Men låter som du har ADHD, då cannabis påverkan på ADHD är exakt denna.

Sen TS lär du märka rätt omgående i hur studierna funkar med cannabis.
    Går det så bra  som du förväntar dig, ja då är det nog inga problem.

Går det åt skogen, ja då kan vi nog peka ett litet finger mot cannabisen.

• Anonym (+)
    Anonym (?) skrev 2014-07-01 16:25:07 följande:

Är inte för att vara dum eller nått.

Men låter som du har ADHD, då cannabis påverkan på ADHD är exakt denna.

Sen TS lär du märka rätt omgående i hur studierna funkar med cannabis.
    Går det så bra  som du förväntar dig, ja då är det nog inga problem.

Går det åt skogen, ja då kan vi nog peka ett litet finger mot cannabisen.

Nix, ingen adhd. Däremot så är jag bipolär. 
  • Tow2Mater

Du reflekterar inte over att det är ölagligt?

Och många arbetsplatser använder sig av drogtester idag.

• Anonym (+)
    Tow2Mater skrev 2014-07-01 19:40:02 följande:
    Du reflekterar inte over att det är ölagligt?

Och många arbetsplatser använder sig av drogtester idag.
    Det är jag fullt medveten om. Därför röker jag bara på några gånger per år nu mera. När jag pluggade så fanns det ingen risk att åka fast och jag skulle aldrig torska på ett test nu när jag jobbar heller, då jag röker så pass sällan. 

Så länge jag inte skadar någon annan/ någon annans egendom och åker fast så bryr jag mig inte så mycket om vad som är lagligt eller inte.
  • Anonym (rökfri äntligen)

Hej tjejen!
    Jag är 28 år och har rökt cannabis varje dag i 5 år.
    Jag har nu varit nykter i 1 vecka, och jag känner hur dimman har försvunnit ur skallen. Jag är klartänkt och pigg! Jag har LUST att göra saker, mer än att sitta hemma i soffan och kolla på film och käka godis.

Vissa kanske klarar av att röka på, då och då. Men precis som med alkohol så blir vissa beroende och det får negativa konsekvenser på det vardaliga livet.
    Jag började isolera mig från familj och vänner, för att kunna dölja mitt missbruk. Tack och lov klarade jag av att behålla mitt jobb under hela tiden.
    Men jag började känna efter - mår jag bra av att röka?
    Ja - för stunden. Eftersom det var ett BEHOV för mig. Som LUFT, jag klarade mig inte utan det.
    Och då började jag fatta att jag har problem. Sen tog det typ 2 år till innan jag hittade kraften att verkligen sluta. Viljan fanns där - men inte styrkan att ta mig ur missbruket.

Idag mår jag så JÄVLA bra!
    Jag satte upp nya mål i mitt liv, och gav mig själv en ÄRLIG CHANS att bli ren. Jag var beredd på att det skulle bli jobbigt, och jag har varit trasig hela veckan men jag börjar känna igen mig själv och börjar bli den jag ÄR den jag VILL VARA.

Våga ta hjälp utifrån. Jag har varit öppen till min syskon och föräldrar och erkänt att jag har problem och behöver stöd! Det har varit helt underbart att få bli av med den lasten.

Vill du röka? Egentligen?
    Du har svaren inom dig.

Jah Bless Cool

• Anonym (rökfri äntligen)

Om man "bara kunde bestämma sig och göra det" - så skulle det inte finnas några behandlingshem. Missbruk är en svår och lömsk sjukdom.

• Anonym (?)
    Anonym (rökfri äntligen) skrev 2014-08-11 22:16:17 följande:
    Hej tjejen!
    Jag är 28 år och har rökt cannabis varje dag i 5 år.
    Jag har nu varit nykter i 1 vecka, och jag känner hur dimman har försvunnit ur skallen. Jag är klartänkt och pigg! Jag har LUST att göra saker, mer än att sitta hemma i soffan och kolla på film och käka godis.

Vissa kanske klarar av att röka på, då och då. Men precis som med alkohol så blir vissa beroende och det får negativa konsekvenser på det vardaliga livet.
    Jag började isolera mig från familj och vänner, för att kunna dölja mitt missbruk. Tack och lov klarade jag av att behålla mitt jobb under hela tiden.
    Men jag började känna efter - mår jag bra av att röka?
    Ja - för stunden. Eftersom det var ett BEHOV för mig. Som LUFT, jag klarade mig inte utan det.
    Och då började jag fatta att jag har problem. Sen tog det typ 2 år till innan jag hittade kraften att verkligen sluta. Viljan fanns där - men inte styrkan att ta mig ur missbruket.

Idag mår jag så JÄVLA bra!
    Jag satte upp nya mål i mitt liv, och gav mig själv en ÄRLIG CHANS att bli ren. Jag var beredd på att det skulle bli jobbigt, och jag har varit trasig hela veckan men jag börjar känna igen mig själv och börjar bli den jag ÄR den jag VILL VARA.

Våga ta hjälp utifrån. Jag har varit öppen till min syskon och föräldrar och erkänt att jag har problem och behöver stöd! Det har varit helt underbart att få bli av med den lasten.

Vill du röka? Egentligen?
    Du har svaren inom dig.

Jah Bless Cool

Om man överdriver sin konsumtion av cannabis, eller vilken drog det nu må vara(alkohol inkluderat).

Så har det negativa sidor och påverkar ens liv, ofta på ett omfattande sätt.

• Anonym (?)
    Anonym (rökfri äntligen) skrev 2014-08-11 22:18:04 följande:
    Om man "bara kunde bestämma sig och göra det" - så skulle det inte finnas några behandlingshem. Missbruk är en svår och lömsk sjukdom.

Cannabis är man inte speciellt behövande efter behandlingshem.

Utan det ligger mer på ett psykisk plan, dvs man måste få prata med en kunnig i att bryta vanor.

Visserligen kan behandlingshem ha denna kunskap.

Men avråder från behandlingshem rent generellt, då dessa är oftast drogskolor.

Och inte alltid bra ställe att hamna på om man vill sluta med droger.

• Anonym (please bruden)

Det låter inte på dig som om du är särskilt motiverad att lägga av med rökat.

Så fortsätt med det tills du när en punkt (om du nånsin gör det) där du verkligen vill lägga av och återkom då.

Svar på tråden UNG TJEJ RÖKER PÅ VARJE DAG!