• 2Fina

Dags att sluta med blöja

Som så många andra har vi väntat till sommaren med att sluta med blöjor men vi har förberett pojken på 3 år och 11 månader en tid att i sommar då tar blöjorna slut och då är det toa eller potta som gäller.

Igår var dagen som kom den dag blöjorna var slut, han totalvägrar kalsonger (har han alltid gjort när vi har visat honom dessa) men till slut gick han med på att bara ha byxor på sig. Tre gånger kissade han på sig i byxorna och på kvällssidan kom en liten "plutt" i byxorna så maken satte sig med honom och sa att det är bäst att gå på toa eller pottan för att få ur sig resten. Han blev hysterisk men maken lyckades ändå få honom på pottan, han sa hela tiden att han inte vill men lugnade ner sig sedan och fick en "tablett" (vi har köpt en tablettask som han har valt som han ska få en tablett ur varje gång han går på toa/potta). Blev ganska nöjd med detta. Vet ju att man absolut inte ska tvinga dem till potta/toa men han totalvägrar ens att prova.

Vi hade även kalas när han satte på sig byxor utan blöja, fick både tårta och paket (vilket vi hade lockat med att han skulle få när blöjorna tog slut.

Finns det någon som har något tips? För ett år sedan satt han på pottan första gången och bajsade då och blev ganska skärrad fast vi berömde och sa att det var jättebra, sedan dess vill han bara inte...

• Svar på tråden Dags att sluta med blöja
  • Aftonstjärna

Har ni egen gård? Kan man gå ute utan brallor? Det är ganska kul att få kissa ute i gräset på sommaren och kan vara ett sätt att göra kissandet till en rolig grej!

bf 23 oktober
  • 2Fina

Våran kille har aldrig gillat att vara naken, accepterar på sin höjd kortärmat men kortbyxor t ex tar det en stund innan han försöker få ner "benen" han får mycket gärna (och uppmuntras) att gå naken men vill tyvärr oftast inte.

Dock så har dagen gått bra idag, han börjar få kläm på det här och endast två olyckor på hela dagen. Fast ett tag sprang han på toa var femte minut men hellre det än inte alls. Han har t o m sagt till att han behövde gå på toa och det kom bajs!! Snacka om att man är stolt nu!!

Ramborg, vi kör med "att lura kisset", sätter på vattenkranen så man hör att det rinner/droppar lite, vet ju att det är något man kan bli mer kissnödig av det ljudet något att testa?

• Ramborg

Idag var vi på utflykt hela dagen och hon fick ha blöja. Är det dumt tror ni? Visserligen har vi redan rätt mycket packning eftersom lillasyster är en kräkbebis. Men man hade ju kunnat släpa med en massa ombyten till stora tjejen också.

42.
  • MammaEmilia01
    Ramborg skrev 2014-07-01 23:28:10 följande:

Idag var vi på utflykt hela dagen och hon fick ha blöja. Är det dumt tror ni? Visserligen har vi redan rätt mycket packning eftersom lillasyster är en kräkbebis. Men man hade ju kunnat släpa med en massa ombyten till stora tjejen också.

Nu är jag inte så insatt men när mina söner var i 4 årsåldern ( var precis torra med ett antal olyckor då och då). Vi har haft med oss minst 2 par ombyten per barn +en blöja om alla byxor skulle blivit nerkissade( man vet aldrig). När vi åkte till Leos lekland däremot hade vi inte på honomen blöja ( han var 4,5 år då) något jag verkligen ångrar då han kissade ner sig 4 gånger( han hann inte känna efter om han var kissnödig då tyvärr) om någon av er i tråden ha någon fråga ska jag försöka svara så gott jag kan av erfarenhet och is i magen
    23 november 2006 Daniel&Oliver BF 26 december
  • 2Fina

Femte dagen idag och ingen olycka på två dagar (snart). Han har stor koll och vet när han kissar! Så himla skönt alltså! Dock inga kallsonger/underbyxor än. Har pratat med honom att vi ska åka in och köpa underbyxor som han själv får välja så får vi se om det hjälper.

Vi har ännu inte varit någonstans men tror inte jag skulle sätta på honom en blöja ändå, får väl ta med en resväska med byxor (och strumpor så klart).

• Pajama

Hur har det gått med er, TS?

Jag lägger plastad frotte i bilbarnstolen när vi ska åka nånstans. 2½åringen säger inte själv till när hon ska kissa, men jag uppmanade henne att när kisset kommer fick hon ropa STANNA! Det var kul, så det gjorde hon. Då kom det kiss i gräset, vilket det inte hade gjort när jag tagit initiativet två gånger tidigare.

5-e dagen idag utan dagblöja. Hon kissar och bajsar jättebra på pottan / toaletten men bara när jag tar initiativet och med sång och skoj får med henne dit. Hon tar inte initiativet själv än, så då blir det en pöl på golvet och hon är tämligen oberörd.

Är hon inte redo än, eller är det bara att fortsätta? Ska man sluta påminna och låta det bero på hennes initiativ? Det rådet fick jag med första barnet och efter några dagar började det fungera. Men jag är osäker på om hon är där än.

• 2Fina
    Pajama skrev 2014-07-18 10:07:20 följande:

Hur har det gått med er, TS?

Jag lägger plastad frotte i bilbarnstolen när vi ska åka nånstans. 2½åringen säger inte själv till när hon ska kissa, men jag uppmanade henne att när kisset kommer fick hon ropa STANNA! Det var kul, så det gjorde hon. Då kom det kiss i gräset, vilket det inte hade gjort när jag tagit initiativet två gånger tidigare.

5-e dagen idag utan dagblöja. Hon kissar och bajsar jättebra på pottan / toaletten men bara när jag tar initiativet och med sång och skoj får med henne dit. Hon tar inte initiativet själv än, så då blir det en pöl på golvet och hon är tämligen oberörd.

Är hon inte redo än, eller är det bara att fortsätta? Ska man sluta påminna och låta det bero på hennes initiativ? Det rådet fick jag med första barnet och efter några dagar började det fungera. Men jag är osäker på om hon är där än.

Det går så himla bra! Kisseriet inga problem, vi var på buspalatset häromdagen och då hade jag förberett honom på att där måste man ha kalsonger på sig (har vid något tillfälle skett en liten olycka hos faster och där rullade det ut en liten kula ur jeansen och det ville jag inte ska hända på buspalatset). Så sedan den dagen är han inte rädd för kalsonger heller

Dock har han problem med bajseriet, han har ju alltid haft lite problem med detta och småbajsar mycket och det ger ju sig till känna även nu utan blöjor men han har efter några små "kluttar" i kalsongerna lyckats bajsa ur sig på toaletten. Så jag räknar med att detta också släpper och han vet hur han ska göra snart

Jag tycker du ska fortsätta påminna, till slut så lossnar det för henne. Så var det för våran dotter när hon blev blöjfri, var många påminnelser. Dock är det inte så för grabben nu, vi frågar ju så klart och ibland säger han ja, och behöver då gå på toa men ibland svarar han: Jag har redan varit på toa. Så han går även själv nu viilket är jättestort.

Lycka till! Det ordnar sig garanterat
  • WilliamsMom

Jag talade om för min son att han var för stor för blöja - det görs inte blöjor i hans storlek längre. Han hade precis fyllt tre år då.
    Det skedde typ fem kissolyckor, sedan var han blöjfri. Bajseriet i blöja slutade han dock med självmant redan vid tvåårsålder.
    Jag tror dock att jag hade kunnat få honom blöjfri helt och hållet, i samma veva som han själv valde att börja bajsa på toaletten istället för i blöjan. Han har nämligen varit helt torr på nätterna från typ ettårsåldern (om inte ännu tidigare).

Ett tips är att slopa pottan och gå direkt på toaletten istället, så slipper barnet skiljas först från trygga blöjan och sedan från trygga pottan. Potta är bara ett onödigt steg.

• amalie79
    Ramborg skrev 2014-07-01 23:28:10 följande:

42.
    Ombyten har vi fått ha med oss ända upp till skolåldern, nu är egentligen första året vi kunnat släppa tanken och barnet skött det helt utan påminnelse. Såå skönt nu under semestern!

För så stora barn som ts son, så hade jag skippat pottan, det har de flesta jag känner gjort som haft lite senare barn, de har gått direkt på toaletten.
  • amalie79

Förresten, för er med kanske framförallt småflickor- min kompis treåriga tjej totalvägrade bajs på toalett eller potta.

Lösningen kom den dagen min väninna hittade hello Kitty toalettpapper- inga problem sen dess! :)

• Nayaa

Nu hade vi det väldigt lätt med potträningen men vi lockade med att han fick köpa alla kalsonger han ville ha. Spiderman, bilar, hello Kitty eller vad det nu kan vara, då tyckte han det var roligt att ha kalsonger och ville verkligen inte kissa ner dom.

• Pajama

Vad kul TS att ni har klarat det så bra! Ja några rullande kulor vill man inte ha när man är borta...
    Det blir så självklart allt, när man är inne i detta, men dit man kommer kan det ju te sig som ett väldigt slabb de första dagarna!

Min tös gick ju första dagen på förskolan igår, sen vi började med detta. De var ute när jag skulle hämta, så jag gick in först för att hämta tvättpåsen. Fann ingen, tänkte "nej har de haft blöja på henne hela dagen?!" Men det var första olycksfria dagen!! Skoj, tydligen och en kompis i samma stadie på pottan bredvid!
    Det fortsatte på kvällen - hon säger till och väljer att gå på toan istället, kliver upp på en pall och vill sköta det helt själv!
    Snacka om att vara stolt mamma!!!
    Dessutom andra natten med torr blöja!
    Så skönt att det börjar lossna, hoppas att det håller i sig! Jag slutade i helgen att propsa på att hon skulle gå dit. I början behövde hon nog det, för att lära sig, men sen fick hon själv bestämma om det behövdes eller inte. Svaret nej var ok. Ganska snart började hon själv säga till och sedan även hinna gå. Jippiii!

Svar på tråden Dags att sluta med blöja