• skommet

    utsatt för porrbedrägeri?

    Var inne och porrsurfade som jag många gånger gjort tidigare i mitt liv. Aldrig har jag stött på problem.

    Men i förrgår så tryckte jag på något som jag trodde var en länk. Och vips hade jag fått ett sms:

    Du har startat en prenumeration pa Interconmedia. Pris 50 kr/vecka. Skicka STOPP till 72144 for att avsluta.

    /Jag blev förvånad. Googlade på interconmedia fick då träff på www.interconmedia.at. Vilket verkar vara en tysk sida. Jag förstår inte tyska. Och själva sidan där jag tryckte på själva länken som aktiverade detta försvann. Jag minns inte vad det var för sida, en porrsida var det ju utan tvekan. Och när jag läste lite nogrannare på själva bilden jag klickade på så stod det ju att man skulle trycka där om man ville prenumerera. Det var ett hastigt kåt klick jag gjorde helt enkelt, utan att begrunda vad som faktiskt stod. Tills det gick åt helvete.

    Jag bestämde mig för att göra vad smset uppmanade mig till, avsluta prenumerationen genom att skicka numret de uppgav i smset.

  • Svar på tråden utsatt för porrbedrägeri?
  • Emma jurist

    Hej,

    Det verkar som att du uppgett personuppgifter, såsom namn, telefonnummer och kontonummer? Är det så att dragning skett från ditt kort utan ditt medgivande bör du kontakta din bank och eventuellt göra en kortreklamation. Samma sak gäller om betalningen lagts på din telefonräkning utan ditt medgivande. Kontakta då din telefonoperatör. 

    För ytterligare hjälp i din fråga kan du kontakta telekomradgivarna.se/

  • skommet
    Emma jurist skrev 2014-06-30 15:45:29 följande:

    Hej,

    Det verkar som att du uppgett personuppgifter, såsom namn, telefonnummer och kontonummer? Är det så att dragning skett från ditt kort utan ditt medgivande bör du kontakta din bank och eventuellt göra en kortreklamation. Samma sak gäller om betalningen lagts på din telefonräkning utan ditt medgivande. Kontakta då din telefonoperatör. 

    För ytterligare hjälp i din fråga kan du kontakta telekomradgivarna.se/


    Jag har inte uppgett något av detta. Det var bara en länk jag klickade på och sedan fick jag smset. Varken mer eller mindre.

  • skommet
    Emma jurist skrev 2014-06-30 15:45:29 följande:

    Hej,

    Det verkar som att du uppgett personuppgifter, såsom namn, telefonnummer och kontonummer? Är det så att dragning skett från ditt kort utan ditt medgivande bör du kontakta din bank och eventuellt göra en kortreklamation. Samma sak gäller om betalningen lagts på din telefonräkning utan ditt medgivande. Kontakta då din telefonoperatör. 

    För ytterligare hjälp i din fråga kan du kontakta telekomradgivarna.se/


    Jag ser nu, när jag är inne på Mina Sidor på Telenor, att 50 kr har dragits för detta under namnet interconmedia, läs nedan (saxat från Mina Sidor):

    Trafik (utöver det som ingår i ditt abonnemang eller engångsköp. Debitering för nationell trafik görs i 60 sekunders eller 100 kB intervaller)
    Förmedlade tjänster Antal Styckpris
    Vid frågor om tjänsten, kontakta: Mobile Content Serv. 077-0930031, info-se@mobileinfo.cc - WyWallet
    Interconmedia Abo (25% moms ingår) 1 50,00
    Summa
    Summa Förmedlade tjänster 50,00
  • Emma jurist
    Hej igen,

    Som jag tidigare skrev, är det så att pengar dragits utan att du lämnat medgivande till detta är det din bank och eller din telefonoperatör du bör kontakta, alternativt Mobile Content Serv. som du hänvisats till.
    Stort lycka till!
Svar på tråden utsatt för porrbedrägeri?