• Snowboard

2 veckor och äter som en häst! + magknip

Halloj

Vår 2 veckors son har ätit ersättning (Baby Semp 1 Lemolac) sedan vi kom hem från BB. Första veckan åt han "normalt" och somnade direkt efter matning men efter 7 dagar började magen att spöka. Han grymtar, åmar sig, trycker på och skriker. Han vaknar av att han har ont i magen och han har svårt att komma till ro och sova. Han somnar nästan bara när han ätit och man går runt med honom. 

Han äter också hur mycket som helst. Det går i princip aldrig mer än 2 timmar mellan målen, ibland bara 1 timme. Jag upplever det som att han försöker äta sig till sömns på något vis. Eller att ätandet lättar på magontet (men bara ytterst tillfälligt). Han gick upp 400g på 1 vecka och äter mer än högsta dosen som står på paketet (700 ml/dygn), han ligger säkert på 8-900 ml/dygn!

Jag vet inte hur vi ska göra, vi kör med napp eftersom att vi tänkte att han kanske bara har sugbehov och ibland fungerar det, men oftast så pluttar han bara ut den, skriker och gör de klassiska "jag är hungrig-tecknen" (suger på handen, "pickar" med huvudet och söker med munnen) så då ger vi honom mat och han blir lugn. Vi rapar honom alltid efter maten (även om det ibland inte kommer något). Men han blir ändå stökig i magen. Förmodligen så äter han för mycket för den lilla magen, men när han skriker så skinnet krullar sig och visar alla hungrighetstecknen, vad ska man göra? 

Jag tycker så himla synd om honom och det är kämpigt med detta bubbande och bärande, speciellt på natten. Jag känner mig dessutom helt låst hemma för jag vågar inte gå ut med honom utifall han får en skrikattack. Det stressar mig som tusan.

Någon mer som flaskmatar och haft samma "problem"? Hur gjorde ni och när gick det över? Vi har provat med minifom men upplevde inte att det hjälpte något. 

• Svar på tråden 2 veckor och äter som en häst! + magknip
  • Snowboard
    AnnaSthlm skrev 2014-07-01 09:14:41 följande:

Min son gav oss ett skrikhelvete första två månaderna. Han fick i för mkt luft. Vi bytte Mam till dr.Browns flaskor- myyycket bättre. Rapade ordentligt (dock visste vi inte om att han skrek även av övertrötthet).

Min son rapade bäst liggande på mage. Luft ger en falsk känsla av mättnad. När luften försvinner upptäcker barnet att det är hungrigt igen. Jag fick även mycket hjälp av Barnaboken.
    Har kollat nu, körde du "standard"flaskor eller Wideneck?
  • Snowboard
    Aileen Allannah skrev 2014-07-01 09:28:16 följande:

Jag tycker faktiskt att det är för jäkligt att man vägrar en hungrig bebis mat efter råd från anonyma människor på nätet. Upplever man att bebisen har problem med magen så kontaktar man väl bvc först?

Hur som så hade jag testat att byta ersättning, alla tål inte samma sort. Sempers magdroppar kan vara bra, även magmassage. Byta nappflaska kan också hjälpa, det är inte säkert att Mams flaskor är bäst till just din bebis. Rapa bebisen även under matning, avbryt och rapa, fortsätt mata. Mixtra inte med proportionerna pulver och vatten, det är en nyfödd bebis vi pratar om här! Sen kan det vara så att han inte tål mjölkprotein, det är ganska vanligt hos bebisar, och då behöver man ge mjölkfri ersättning.

Håller fullständigt med dig, därför matar jag honom när jag upplever att han är hungrig (provar oftast med andra saker först för att förvissa mig om att det är hunger. Har honom i selen med napp, bär runt på honom eller kör i vagnen. Funkar inte det så är han helt enkelt hungrig och får mat.)

Det är nog luft i magen som är problemet helt enkelt. Jag ska prova en annan flaska och köpa sempers magdroppar. Jag gör precis som du beskriver avbryter honom ett par gånger under matningen och ger honom chans att rapa, dock kommer det inte alltid något. Som sagt BVC kommer på hembesök på torsdag så då ska jag ta upp detta och höra om man ska prova med något annat. Det kan ju vara som du säger att han är känslig mot mjölkprotein... förhoppningsvis så hjälper flaskbyte och magdroppar dock... mjölkfri ersättning är ju så dyr! (men helt klart värt det om det skulle hjälpa).

Tack för tipsen!
  • Aileen Allannah

Vad bra! Mjölkfri ersättning får man på recept om det behövs, då betalar man 120 kronor för tio-tolv burkar. :)

Mina yngsta har rapat bäst om jag satt dem i mitt knä och stöttat med händerna och sen guppa upp och ner försiktigt. Tycker du verkar lugn och sansad för att vara förstagångsförälder(?)!

• Snowboard
    Aileen Allannah skrev 2014-07-01 12:33:01 följande:

Vad bra! Mjölkfri ersättning får man på recept om det behövs, då betalar man 120 kronor för tio-tolv burkar. :)

Mina yngsta har rapat bäst om jag satt dem i mitt knä och stöttat med händerna och sen guppa upp och ner försiktigt. Tycker du verkar lugn och sansad för att vara förstagångsförälder(?)!

Det är mitt andra barn men jag är nog en ganska laid-back typ rent allmänt. Med den första blev det ju också ersättning och han kräktes heeeeela tiden och var asjobbig att lägga på kvällarna, men det gick ju det med. Efter två år började han äntligen sova hela nätterna *pust*. 

Hoppas att lillebrors mage ordnar upp sig och att han inte blir som sin bror när det gäller läggningen *gulp*. Nu har jag precis matat igen och studsat runt i olika ställningar, men ingen rap. Somnade i vagnen dock... men nu börjar han stöka så jag får väl försöka mig på en rap-omgång igen... hej och hå jobba på.
  • AnnaSthlm
    Snowboard skrev 2014-07-01 11:37:38 följande:
    Har kollat nu, körde du "standard"flaskor eller Wideneck?

Både och. Dock är standard mer praktiska (vi tog glasflaskor). Det är lättare att hålla den smalare flaskan innanför ex. byxorna för att hålla flaskanrumstempererad. Även på nnätterna. Jag orkade aldrig springa och värma vatten på natten. Hade två flaskor med typ 150 ml rumstempererat vatten när vi la oss. Ena flaskan fäste jag under bh:n och "ruvade" på den tills han gnällde om mat första gången. Då hällde jag i pulvret från en på förhand utmätt kopp (5 mått) genom en tratt gjord av en colaflaska (annars träffar man typ inte flaskan i mörkret). Matade sonen direkt i hans säng utan att ta upp honom. Gick fort. Sedan ruvade jag på resten till hans nästa mål 1,5h senare. Mitt i natten bytte jag flaska så att maten inte blev för gammal.

Han sov aldrig mer än 1,5-2 h i sträck på natten och 45min på dagen. Jag var heltslut. Till slut tipsade en vänlig själ om att låta honom sova på mage med andningslarm, och det har räddat mig, seriöst. Sonen har sovit hela natten (i början 10 och nu 12h) utan mat och uppvak sedan han fyllde 3 månader. Nu är han 6,5 månader.
  • AnnaSthlm
    Snowboard skrev 2014-07-01 12:47:26 följande:
    Det är mitt andra barn men jag är nog en ganska laid-back typ rent allmänt. Med den första blev det ju också ersättning och han kräktes heeeeela tiden och var asjobbig att lägga på kvällarna, men det gick ju det med. Efter två år började han äntligen sova hela nätterna *pust*. 

Hoppas att lillebrors mage ordnar upp sig och att han inte blir som sin bror när det gäller läggningen *gulp*. Nu har jag precis matat igen och studsat runt i olika ställningar, men ingen rap. Somnade i vagnen dock... men nu börjar han stöka så jag får väl försöka mig på en rap-omgång igen... hej och hå jobba på.

Vår nattning tar max 2 minuter. Jag skojar inte. Det går att lära dem om man vill det
  • Aileen Allannah
    Snowboard skrev 2014-07-01 12:47:26 följande:

Aha! Skönt att han sluta nattrassla till slut! Hoppas lillebror får ordning på magen också!
  • Snowboard
    AnnaSthlm skrev 2014-07-01 12:49:55 följande:

Vår nattning tar max 2 minuter. Jag skojar inte. Det går att lära dem om man vill det
    Javisst går det men inte just nu. Han har ju ont så det är inget som går att "uppfostra" bort. Storebror skrek i typ 1 timme varje kväll nä man skulle lägga honom (alltså när han var lill-liten) men det gick också över. Sedan åt han på natten till han var 2 men det var inte svårt att natta honom då. 

Har varit och köpt en sådan Dr Brown nu, de hade bara Wide så det blev en sådan och semperdroppar,. får se hur det artar sig. Upplevde att det gick lite långsammare att får i sig maten än med Mam och det är ju bra., men natten blir det stora testet...
  • Snowboard

AnnaSthlm: Tusen tack för tipset om Dr Brown! Natten har varit myyycket bättre! Visst måste jag bubba och bära fortfarande men han har sovit bättre och längre stunder. Lustigt att en flaska kan göra skillnad. Hoppas det håller i sig!

• Aileen Allannah
    Snowboard skrev 2014-07-02 07:38:54 följande:
    AnnaSthlm: Tusen tack för tipset om Dr Brown! Natten har varit myyycket bättre! Visst måste jag bubba och bära fortfarande men han har sovit bättre och längre stunder. Lustigt att en flaska kan göra skillnad. Hoppas det håller i sig!
    Vad skönt! Hoppas som sagt att det håller i sig, men det verkar ju lovande.
  • loglady

Vår 3-veckors äter också samma mängder, 900 ml ca under ett dygn. Om vi ger mindre mängd äter han bara oftare. Han sover bra (4+3+3 timmar på natten) men pruttat väldigt mycket. Sällan ont i magen dock. Han har också gått upp 400 gram på en vecka men BVC verkar inte ta någon särskild notis om detta utan sa bara "då äter han ordentligt, det är bra". Jag antar att det rättar till sig? Eller borde man kanske test Dr Brown som alla pratar så gott om? Har fött upp de andra två barnen med MAM men kan inte minnas att någon av dem ätit dessa mängder som den nya bebisen gör.

• Snowboard
    loglady skrev 2014-07-03 10:48:48 följande:

Vår 3-veckors äter också samma mängder, 900 ml ca under ett dygn. Om vi ger mindre mängd äter han bara oftare. Han sover bra (4+3+3 timmar på natten) men pruttat väldigt mycket. Sällan ont i magen dock. Han har också gått upp 400 gram på en vecka men BVC verkar inte ta någon särskild notis om detta utan sa bara "då äter han ordentligt, det är bra". Jag antar att det rättar till sig? Eller borde man kanske test Dr Brown som alla pratar så gott om? Har fött upp de andra två barnen med MAM men kan inte minnas att någon av dem ätit dessa mängder som den nya bebisen gör.

Vad skönt att höra att fler har hungriga barn! BVC var här igår och då hade han gått upp över 300 g till på en vecka så nära 800 g på 2 veckor! Men han är ju hungrig så vad göra man? Jag tror inte att det såhär tidigt är något problem, men skulle han fortsätta gå upp i samma takt månad efter månad så får man väl försöka styra upp det hela. 

Byte av flaska har inte påverkat mängden han äter utan bara att han sover lite bättre och har lite lättare att rapa, han äter fortfarande massor. 120 ml per måltid typ varannan timme (även om han vissa måltider äter mindre, somnar när han ätit hälften).

Hur stor var din lillkille när han föddes?
  • loglady

Skönt att han mår lite bättre! Vår kille vägde 4205 gram och är född i v 38+6. Han låg precis på gränsen att vara så kallat "tung för tiden" så han kanske behöver mer eftersom han var stor från början? Han drar i sig 100-135 ml var tredje timme dagtid, ibland går det fyra timmar mellan. Kräks inte alls mycket. Hur stor var eran när han föddes?

• loglady

Hur går det för din kille TS?
    Min A äter nu 135-170 ml per mål. 2-4 timmar emellan. Han vägde 5700 vid 5 v. BVC har släppt oss fram till läkarkoll vid 8 v och uttryckligen sagt att allt är i sin ordning, man kan ju inte neka en bebis mat. Jag har slutat skriva upp hur mycket han äter, tror inte man ska hänga upp sig på rekommendationerna på paketen. Han mår prima!

• LHUF

Hoppas det lättat för din bebis. Min lilla som nu är 1,5 vecka har också ätit som en häst, vi fick med oss tillmatningsschema hem från bb som sträckte sig till dygn 7. Då skulle han enligt det schemat ätit 87,5 ml om man slog ut på var 4.e timme. Men vi märkte på dag 3-4 att han inte var mätt efter måttet, och på bb mottagningen på återbesöket sa hon bara att vi skulle mata på.

Nu är han som sagt 1,5 vecka och nu blandar vi på 90 ml vatten så får han äta tills han är mätt. ibland vill han ha mat efter 2 Tim och ibland efter 3-3,5 timme. Men man märker om det är för tätt för då kräks han lite.

• Yonndax

Har ni pratat med BVC om det så att det inte är så att han inte tål mjölkprotein? Vi hade det problemet med sonen och fick då specialersättning utan mjölkprotein utskriven på recept. Prova att använda nappflaskor som ska motverka kolik. Har en speciell ventil så att barnet inte suger i sig så mycket luft.

• loglady

Två nätter i rad har vår lille varit utan mat SJU timmar i sträck, han har sovit 20-03. En stor fröjd! Han har dragit ner lite på maten, fortfarande samma mängd per mål men färre mål.
    Hoppas det går bra för er TS!

• Snowboard

Oj här har jag missat saker ser jag. Vårt internet är paj och ny tele så jag har inte varit inne på länge.

Kan dock säga att vår lilla dunderklump äter på i samma goda stil. Vi blandar 160 per gång och han äter upp det mesta. Det blir typ 7-8 ggr/dygn så han äter mer än en 4-6 månaders enl. rekomendationerna!

Jag tog upp vikten på läkarbesöket men han sa att det bara var ett tecken på att han tillgodogjorde sig näringen. På senaste vägningen vid typ 6 v. var han 57 lång och vägde 5225 ytterligare typ 3-400/v. Nu ligger han säkert på en 6kg! Börjar få panik ????.

Magen stökar fortfarande och det är svårare att rapa honom nu. Har förstått att det har med utvecklingen att göra dock. Han ser inte ut som en snart 8 veckors, snarare 4 månader. Usch jag ogillar detta ????.

Hur går det för er andra?

• Snowboard
    loglady skrev 2014-07-25 15:42:20 följande:

Två nätter i rad har vår lille varit utan mat SJU timmar i sträck, han har sovit 20-03. En stor fröjd! Han har dragit ner lite på maten, fortfarande samma mängd per mål men färre mål.

Hoppas det går bra för er TS!

Ja det är samma här! Han sträcksover på kvällen/förnatten typ 5-6 timmar, äter och sover sedan 4-5 timmar igen. Men han är en aktiv sovare så jag vaknar ju varannan kvart ändå typ *suck*.

Antalet mål har sjunkit här med. Från varannan timme till typ var tredje, i snitt. Men han äter ju fortfarande mycket i relation till rekomendationerna.

Hans bror var ju helt åt andra hållet, fick i honom typ 30 ml första veckorna och 120 åt han väl när han var 3-4 månader. Spydde jämt dessutom, men han följde sin kurva fint ändå. Nu när han snart är 4 år så är det fortfarande "krig" om att äta. Så jag är väl ovan med ett matglatt barn.

Om man inte gillar sin BVC-tant men ändå vill ha tips och råd hur gör man då? Vart kan man vända sig?
Svar på tråden 2 veckor och äter som en häst! + magknip