Alltså...nu måste jag rycka in känner jag...
Jag var med på promenaden o tog isär hundarna o körde upp den som blev skadad till vetten.
Ingen av dem var direkt vållande. Den skadade hunden lekte med en kotte o TS hund fattade intresse för vad hon gjorde. Sedan fastnade TS hunds koppel i den andra hundens vikthalsband o när TS försökte dra sin hund åt sig drogs dom istället ihop o låstes fast kind mot kind. 2 st " jämngamla och jämnstarka tikar med lite humör. Det som hände var ett faktum men inte på något sätt av aggressivitet. Det här var ingens fel.
Ett jack, i diameter stort som ett pekfinger är tjockt, 3 rejäla revor som gått igenom hud o brosk på en sida men inte genomgående. Totalt 5 stygn o lite skadat brosk blev resultatet. Det ser ju alltid värre ut o blöder hemskt mycket från öron nos o tassar. Men hunden mår efter omständigheterna bra. Hon fick en snabbnarkos o kunde åka hem efter totalt 2 timmar på kliniken. TS hund fick ett blåmärke i tandköttet som troligen orsakades av att ngn försökte bända upp hennes käkar.
Inget allvarligt alltså. Detta är sånt som händer.
Ägaren KRÄVER inte TS på pengar men vi (jag och ägaren) diskuterade det på djursjukhuset o jag uppmanade TS att kontakta sitt försäkringsbolag för att kanske få hjälp av dem att betala en del om det blir aktuellt. Jag kan bara relatera till hur jag själv handlat i dessa lägen då min förra hund oxå orsakat skador på andra. Jag har alltid lämnat mitt namn o nummer o sedan har vi löst det ekonomiska på bästa sätt. Som hundägare känner och har man ju ett ansvar för vad ens egen hund gör o nu var det verkligen ett missöde. Jag själv hade erbjudit mig att betala hälften av självrisk och ovanstående belopp i detta läge. När min hund varit vållande har jag betalat allt.
Men detta är inget som ägaren o TS ens pratat om än utan jag tror att TS bara vill lufta frågan för att hon är bedrövad över att hennes hund skadat en annan.
Inget agg hyses från ägarens sida gentemot TS. Sådant här händer o då måste alla parter ta sitt ansvar o lösa det på bästa sätt. Vad jag har förstått så kommer dom höras av idag på ett eller annat sätt o diskutera detta.
Jag känner verkligen med TS och hoppas att hon inte tappar tron på sin hund. Vi fixar det här som fortsatta vänner och kommer snart ses för promenad igen
.
Don't worry, be happy and enjoy the company of your dogs...