• MR mini01

Barn på dagis när vi är hemma

han ka ha ett barn till i Augusti och Har redan en son som är 1 år 9 mån. Han har varit på dagis i varierande grad sen 1 år, dock inte mer än 6tim per dag. Nu har han varit hemma helt i 6 veckor och precis börjat igen.

Sambon är sjukskriven pga graviditet och jag är på väg in i nytt arbete ( jobbar 2 Tim per gång för att lära mig)

Vår tanke är att han ska gå 6tim 3dagar /vecka fast vi egentligen skulle kunna ha honom hemma 100%. Motivet till detta är att han ska vara inne i rutinen innan bebisen kommer så att det inte blir att han känner sig bortplockad när hon väl har kommit. Vi tycker även att dagis har en positiv inverkan på honom.

MEN, efter hans "sommarlov" på 6 veckor så känner jag mig osäker.

Raka och ärliga svar och åsikter uppskattas.
    Tack

• Svar på tråden Barn på dagis när vi är hemma
  • Whitetrash86

Ett såndant litet barn har ju inget direkt behov att vara på dagis, om man tänker vänner och så.
    Men om barnet mår bra och tycker att det är kul att vara på dagis tycker jag inte att ni måste känna ett tvång att ha barnet hemma, det kan även vara skönt efter dessa 10 pappadagar att få lite lugn och ro som mamma eftersom det är mycket med ett spädbarn och en liten helt ensam.

Tänk inte så mycket på det tycker jag, ni betalar ju för platsen så det finns ju där om behovet finns senare...

• Malima

18 timmar i veckan som det totalt skulle bli tycker jag kan vara rimligt för ett barn som är så litet, även om jag funderar på om det inte vore bättre att han går fler dagar men färre antal timmar per dag. Det blir ett ganska långt glapp att vara hemma 4 dagar på raken. Barn mår bra av rutiner.

Jag funderar också på hur rutinen är på förskolan nu under semestertider. Slår de ihop avdelningar/ förskolor, har han personal som han känner på plats, är de på den vanliga förskolan? Annars kan det bli minst lika knasigt att börja nu, som efter att bebisen har kommit. Risken är att det blir mkt förändringar nu, på förskolan, förändringar hemma när bebisen kommer, och förändringar på förskolan igen när förskolans ordinarie rutiner tar vid igen.

Vad är det som får er själva att tveka?

Sen KAN det vara så att förskolan motsätter sig att han är där så "långa" dagar iom att du bara jobbar 2 timmar åt gången.

• Drottningen70

Ett så litet barn mår bäst hemma och har inget eget behov av dagis. Om man av nån anledning inte är fullt fungerande som förälder och inte förmår ge sitt barn det som det behöver i form av omsorg och stimulans är det antagligen bättre för barnet att vara på dagis.

• Dixie

om din sambo är sjukskriven och du jobbar, då "måste" ni väl ha barnet på förskola? 

• MR mini01

Tack för era svar. Det har blivit mindre tid på dagis och endast vid behov dvs när jag jobbar

Svar på tråden Barn på dagis när vi är hemma