• femme2

Hund och abete

Ni som har hundar, vilka arbeten har ni? Ligger hunden hemma under arbetsdagen? 

• Svar på tråden Hund och abete
  • Dexter dot com

När jag bestämde mig för att skaffa hund för drygt 20 år sedan började jag jobba natt just för att hunden skulle slippa vara ensam på dagtid + att jag är ledig väldigt mycket och kan lägga all fritid på hunden. Hundarna har varit hemma med husse om nätterna och dom sista åren när jag levt själv är hunden hos hundvakt på nätterna eller hänger med mig till jobbet inom äldreomsorgen.

Mitt samvete skulle aldrig klara att lämna hunden ensam mer än några timmar per dygn och jag har ju hund för att njuta av den, inte lämna den ensam större delen av dess vakna tid.

Alla jag känner har dagmatte, hunddagis eller har hunden med på jobbet.

• Trixie

Jag jobbar dag och kväll. Sambon jobbar enbart natt. Hunden är nästan aldrig själv hemma då nån av oss nästan alltid är hemma. När jag jobbar kväll och gubben jobbar är hon själv max 2-3 timmar innan jag är hemma. Och då är hon ordentligt rastad innan och en prommis när jag kommer hem såklart:)

• Anonym (Tax)

Jag studerar just nu så jag är hemma med hunden allt som oftast, när jag jobbar eller är borta på seminarium då tar sambon med sig henne till jobb, han har eget stort kontor där hon kan vara om han har möte annanstans, men allt som oftast springer hon lös i hela kontorskorridoren, och köket där hon får massor av mat och kärlek av alla kolleger :D 

I framtiden när jag får heltidsjobb samt att sambon nu ska byta tjänst=fler tjänsteresor så kommer vi att ordna med hundpassning eller åtminstone att någon kommer och går ut med henne mitt på dagen. Inte lämna ensam 9h dag..

• thoase1

När jag hade hund(schäfer) och jobbade på ett stort stort IT-konsultföretag, så fick han ofta följa med på jobbet. Det enda störande momentet var att alla skulle komma och hälsa på han. Istället för att gå och fika, så tog jag en promenad med hunden.

Ibland hade jag hunden kvar i bilen på parkeringen, naturligtvis med bakluckan helt öppen och bilen var placerad i skuggan.

• Anonym (Snäll Schäfer)
    Anonym (Tax) skrev 2014-07-02 07:10:44 följande:

Jag studerar just nu så jag är hemma med hunden allt som oftast, när jag jobbar eller är borta på seminarium då tar sambon med sig henne till jobb, han har eget stort kontor där hon kan vara om han har möte annanstans, men allt som oftast springer hon lös i hela kontorskorridoren, och köket där hon får massor av mat och kärlek av alla kolleger :D 

I framtiden när jag får heltidsjobb samt att sambon nu ska byta tjänst=fler tjänsteresor så kommer vi att ordna med hundpassning eller åtminstone att någon kommer och går ut med henne mitt på dagen. Inte lämna ensam 9h dag..

Usch vad jag ogillar taxar. Noll själ i rasen och alla lider av napoleonkomplex. Hur tänkte du när du skaffade en tax? 
  • Östlund

Vi har min svärfar hemma om dagarna, men han är så lat att han aldrig släpper ut hunden ens på gården. Tur är, att min pojkvän kommer hem på 1h lunch då han inte har långt till jobbet. Och jag är vikarie och jobbar ungefär varannan dag, men oftast kväll..

Ibland undrar jag hur det går för sig för de som jobbar, att ha tid med hund.. då menar jag de som jobbar 7-4, och är ensam.

• Nenne666
    Gizmo skrev 2014-07-01 16:28:24 följande:
    Men hur är man funtad om man har hunden i bilen en hel dag?  Stackars vovve, tänk om det är +25 grader ute?

Ja det undrar jag med. Hela sommarhalvåret får hunden enbart åka med i bilen dom gånger hon ska med ut ur bilen tillsammans med oss. Åka och handla, ens lite snabbt så får hon vara hemma. Att folk aldrig lär sig...
  • Nenne666
    femme2 skrev 2014-07-01 14:19:34 följande:
    Hade en kollega som brukade ha sin hund i bilen när han jobbade. 

Men det kan för övrigt inte finnas många jobb där det passar att ha hund alls. Fattar inte riktigt hur folk löser det. 

I bilen? Hur kul är det för en hund att ligga i bilen en hel dag? Då är det bättre den är hemma med tillgång att få röra sig samt få vatten när den vill... Vilka knasiga 'lösningar'.
  • Majsan70

Just nu jobbar jag natt och då är valpen med mig på jobbet och den gamla hunden hemma med familjen. 

Tidigare jobbade jag dag, kväll och helg, men vi är flera i familjen som alla har olika tider så hunden klarade sig utmärkt hemma de timmarna vi inte var hemma. Dessutom hade hon sällskap av alla katterna. 

• Hallonbåt02

Jag har hundarna i hundgården när jag jobbar och när jag inte arbetar så är dem lösa med mig på gården.
    Jag jobbar hemifrån.

• Fral13
    Axo skrev 2014-07-01 16:55:47 följande:
    Var står det att det är olagligt? Det finns en rekommendation att hundar inte ska vara själva mer än 6 timmar/dag, men det finns ingen lag på det.

Själv har jag hundgård där min hund är när vi jobbar. Vissa dagar kan det vara runt 9 timmar, andra 2-3 timmar.

Fast nu är jag mammaledig så nu är han sällan själv.
    Det står ingenstans att det är olagligt för det stämmer inte.
    En vuxen hund ska rastas var 6 timma om den inte har tillgång till rastgård. Det är det som styr.
    Är hunden sjuk, gammal eller ung så ska den rastas oftare. valpar under 4 månader får bara lämnas ensamma "kortare stunder". 

Jag har min hund på hunddagis för tillfället, men innan jag bytte jobb så låg hon på mitt kontor under tiden jag jobbade. Rastades innan arbetet, på lunchen och efter jobbet. Hon kunde få vara med och jobba ibland när det passade. Annars hade hon sin korg som hon sov i på dagarna.
  • Fiskmamman

Min/mina hundar har alltid varit hemma hela dagarna när vi är på jobbet, bortsett från en lunchrastning mitt på dagen. Dom har varit trygga och sovit hela dagen och varit härligt utvilade och pigga för kvällens arbete.

Svar på tråden Hund och abete