Hund och abete
Ni som har hundar, vilka arbeten har ni? Ligger hunden hemma under arbetsdagen?
Ni som har hundar, vilka arbeten har ni? Ligger hunden hemma under arbetsdagen?
När jag bestämde mig för att skaffa hund för drygt 20 år sedan började jag jobba natt just för att hunden skulle slippa vara ensam på dagtid + att jag är ledig väldigt mycket och kan lägga all fritid på hunden. Hundarna har varit hemma med husse om nätterna och dom sista åren när jag levt själv är hunden hos hundvakt på nätterna eller hänger med mig till jobbet inom äldreomsorgen.
Mitt samvete skulle aldrig klara att lämna hunden ensam mer än några timmar per dygn och jag har ju hund för att njuta av den, inte lämna den ensam större delen av dess vakna tid.
Alla jag känner har dagmatte, hunddagis eller har hunden med på jobbet.
Jag jobbar dag och kväll. Sambon jobbar enbart natt. Hunden är nästan aldrig själv hemma då nån av oss nästan alltid är hemma. När jag jobbar kväll och gubben jobbar är hon själv max 2-3 timmar innan jag är hemma. Och då är hon ordentligt rastad innan och en prommis när jag kommer hem såklart:)
Jag studerar just nu så jag är hemma med hunden allt som oftast, när jag jobbar eller är borta på seminarium då tar sambon med sig henne till jobb, han har eget stort kontor där hon kan vara om han har möte annanstans, men allt som oftast springer hon lös i hela kontorskorridoren, och köket där hon får massor av mat och kärlek av alla kolleger :D
I framtiden när jag får heltidsjobb samt att sambon nu ska byta tjänst=fler tjänsteresor så kommer vi att ordna med hundpassning eller åtminstone att någon kommer och går ut med henne mitt på dagen. Inte lämna ensam 9h dag..
När jag hade hund(schäfer) och jobbade på ett stort stort IT-konsultföretag, så fick han ofta följa med på jobbet. Det enda störande momentet var att alla skulle komma och hälsa på han. Istället för att gå och fika, så tog jag en promenad med hunden.
Ibland hade jag hunden kvar i bilen på parkeringen, naturligtvis med bakluckan helt öppen och bilen var placerad i skuggan.
Jag studerar just nu så jag är hemma med hunden allt som oftast, när jag jobbar eller är borta på seminarium då tar sambon med sig henne till jobb, han har eget stort kontor där hon kan vara om han har möte annanstans, men allt som oftast springer hon lös i hela kontorskorridoren, och köket där hon får massor av mat och kärlek av alla kolleger :D
I framtiden när jag får heltidsjobb samt att sambon nu ska byta tjänst=fler tjänsteresor så kommer vi att ordna med hundpassning eller åtminstone att någon kommer och går ut med henne mitt på dagen. Inte lämna ensam 9h dag..
Vi har min svärfar hemma om dagarna, men han är så lat att han aldrig släpper ut hunden ens på gården. Tur är, att min pojkvän kommer hem på 1h lunch då han inte har långt till jobbet. Och jag är vikarie och jobbar ungefär varannan dag, men oftast kväll..
Ibland undrar jag hur det går för sig för de som jobbar, att ha tid med hund.. då menar jag de som jobbar 7-4, och är ensam.
Just nu jobbar jag natt och då är valpen med mig på jobbet och den gamla hunden hemma med familjen.
Tidigare jobbade jag dag, kväll och helg, men vi är flera i familjen som alla har olika tider så hunden klarade sig utmärkt hemma de timmarna vi inte var hemma. Dessutom hade hon sällskap av alla katterna.
Jag har hundarna i hundgården när jag jobbar och när jag inte arbetar så är dem lösa med mig på gården.
Jag jobbar hemifrån.
Enligt svenska lag får man inte lämna hundar själva för länge.
www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/
Min/mina hundar har alltid varit hemma hela dagarna när vi är på jobbet, bortsett från en lunchrastning mitt på dagen. Dom har varit trygga och sovit hela dagen och varit härligt utvilade och pigga för kvällens arbete.