• Anonym (Fundersam.)

Ta med ett barn eller lämna alla tre hemma?

Jag har en son från ett tidigare förhållande. Han bor med mig på heltid då hans pappa bor utomlands (i USA, om det har någon betydelse?).

Min sambo har tre barn sedan ett tidigare förhållande. De är fem, sju och nio år och bor med oss varannan vecka. Hans yngsta är jämngammal med min son.

Nu är det så att både jag och sambon tröttnat på campingsemester varje sommar - vi vill resa utomlands! Dessvärre har vi inte pengar så det räcker att ta med alla barnen. Vi har så det räcker för min son, mig, sambon, samt ett av sambons barn.

Vi har funderat på följande alternativ:

Antingen åker bara min son, jag och sambon.
    Eller så åker min son, jag, sambon och sambons yngsta (som ju som sagt är jämngammal med min son). Då blir de stora barnen hemma med sin mamma, som isf tar med sig de stora barnen på en tredagarskryssning.

Jag vet inte vad som blir bäst? Kan man ta med sig endast ett av hans barn? De äldsta får ju en trevlig kryssning med sin mamma. Eller ska vi lämna alla hans tre barn hemma (då tar mamman med sig alla tre på kryssning).

Vi behöver lite input från utomstående. Vad tycker ni?

Jag kan tillägga att "skippa utlandssemestern" inte är ett alternativ då både jag och sambon har längtat efter detta SÅ länge.

• Svar på tråden Ta med ett barn eller lämna alla tre hemma?
  • vet bäst

Ta med de andra barnen vid nästa stora familjeresa! ( Då de som följde med nu får stanna hemma) Har samma problem. För dyrt att ta med alla på en och samma gång. Går inte det funderar jag på detta alternativ. Att alla får, ungefär lika mycket. Men vid olika tillfällen.

• Tiiara

TS, det är du som känner er familj bäst, lyssna inte blint på "majoriteten på familjeliv". Jag förstår att du känner dig kluven och jag förstår mångas resonemang. Det är mycket prat om rättvisa, vilket också är förståeligt. 
    Det enda som jag inte förstår är varför diskussionen är endast med dig, din sambo och hans ex, och därutöver några främlingar på internet... Var är barnens röster i detta? Jag menar så klart inte att de ska bestämma över familjens reseplaner, men de borde väl ändå ha något att säga till om? Har ni pratat med dem, och vad har de sagt?

Jag tycker att ni ska prata med de två äldsta, förklara era planer och vilka alternativ som finns och fråga vad de skulle tycka om att åka på kryssning med mamman medan lillebror åker utomlands med er. Antingen tycker de att det är okej, eller så tycker de inte att det är okej. Oavsett vad de tycker måste det vara tydligt att det inte är deras beslut, men att ni är intresserade av att höra vad de har att säga om saken. 

Jag tycker inte att ni kan ta ett beslut om detta förrän ni har fått höra deras åsikter.

• modsey

en sak man måste ta med i beaktning är att resorna med ett lite mindre sällskap är enklare för alla än när man reser i storfamilj.
    Vi gör båda delarna och dels det att det faktiskt är mer meckigt då man reser många och liksom blir lite lugnare när man delar upp sig. Sen har vi den aspekten att barnen är i olika åldrar och har olika behov och önskningar.
    Det roligaste kanske inte alla gånger är att semestra med äldre eller yngre syskon .

Som sagt var, vi har gjort båda delarna och det är kul på olika vis, men betydligt lugnare när vi reser
    4-5 mot 7 personer.

TS ett råd OM ni vill resa i hop alla tillsamman i framtiden är att boka reguljärflyg med något billigt flygbolag och så hyra hus själva!

• Anonym (Glad mamma)

Jag skulle försöka skramla ihop pengarna och åka med alla barnen. Det är ju dyrast att åka på sommaren, så ett alternativ kunde kanske vara att i fortsättningen resa någon vecka i slutet på maj då barnen fortfarande är så pass små och skolarbetet inte lika viktigt som när de blir större... Jag skulle som sagt be mamman om ett bidrag för alla de tre pojkarna, och kanske något från mormor morfar, farmor farfar? Jag har levt ensam med min son (pappa i utlandet) men jag har lite fräckt frågat farföräldrarna om hjälp om jag har tyckt att de kanske kan hjälpa och det har de i princip alltid gjort. Inte med mycket, men många bäckar små...

• Anonym (fult)

Åk ensamma bara sambon och du sedan sparar ni ihop pengar tills alla barn i er familj kan få följa med. Tror inte det spelar någon roll vad man gör hos den andra föräldern. Man känner sig nog utesluten i den familjekonstellationen som ska åka.

Så sitter ni och berättar minnen från resan vid middagsbordet i höst och några barn kan inte följa med i detta och känna igen sig i minnena. Nej åk du och din sambo på en egen resa eller åk inte alls och lägg dessa pengar till sparkassan för HELA er familj! :)
    Så skulle jag har gjort.

• Sous

Nu har ju TS redan skrivit att de ska åka, hon, sambon, hennes son och sambons yngsta medan de två äldre åker på kryssning. Jag ser verkligen inte problemet. Men jag är lite fascinerad över er som skriver att de ska ta de två äldre barnen på nästa resa och lämna de två yngre hemma. TS har ju tydligt skrivet att hon vare sig kan eller vill lämna sin son hemma, vem skulle hon lämna honom hos och varför skulle hon det för att åka iväg med sin sambos barn? Får inte TS åka iväg själv med sin son heller på resa, för sina pengar enligt er? Ni tror inte att en sån överdriven millimeterättvisa bara gör att barnen fokuserar mer på just det och ju mer man anstränger sig ju mer känner de sig förfördelade? Situationen är ju inte lika för barnen, det kan man ju inte göra något åt.

• Anonym (banan)

Vad är det för fel på människor som inte tar med alla sina barn i sina påhitt? Vad är det som gör att ni inte förstår att det eller de barn som inte får vara med känner sig otroligt utanför och särbehandlade.
    Det är skillnad om man från början gör upp om att ex vid en viss ålder på barnen så är det en specifik resa som utförs för då vet alla barn redan från början att när de själva uppnått just den åldern så är det deras tur.

Jag är numera vuxen, men blir ändå otroligt besviken över hur min mamma alltid har särbehandlat mig och jag inte fått vara med och då snackar vi inte ens om dyra resor utan om vardagssaker som sketna enkla familjesammankomster.
    Jag är ett typiskt mellanbarn som alltid har fått klara mig själv, som liksom glömts bort eller så har det bara kallt räknats med att jag ska klara mig själv. Både som barn och som vuxen.
    Detta har resulterat i att jag är en väldigt kritisk och bitter person som aldrig vågar släppa någon inpå livet...
    Hade mina föräldrar valt att resa utomlands med mitt småsyskon och låtit mig stanna hemma hade jag brutit i hop fullständigt.

• flambards
    Anonym (Fundersam.) skrev 2014-07-01 20:12:39 följande:

Jag har en son från ett tidigare förhållande. Han bor med mig på heltid då hans pappa bor utomlands (i USA, om det har någon betydelse?).

Min sambo har tre barn sedan ett tidigare förhållande. De är fem, sju och nio år och bor med oss varannan vecka. Hans yngsta är jämngammal med min son.

Nu är det så att både jag och sambon tröttnat på campingsemester varje sommar - vi vill resa utomlands! Dessvärre har vi inte pengar så det räcker att ta med alla barnen. Vi har så det räcker för min son, mig, sambon, samt ett av sambons barn.

Vi har funderat på följande alternativ:

Antingen åker bara min son, jag och sambon.
    Eller så åker min son, jag, sambon och sambons yngsta (som ju som sagt är jämngammal med min son). Då blir de stora barnen hemma med sin mamma, som isf tar med sig de stora barnen på en tredagarskryssning.

Jag vet inte vad som blir bäst? Kan man ta med sig endast ett av hans barn? De äldsta får ju en trevlig kryssning med sin mamma. Eller ska vi lämna alla hans tre barn hemma (då tar mamman med sig alla tre på kryssning).

Vi behöver lite input från utomstående. Vad tycker ni?

Jag kan tillägga att "skippa utlandssemestern" inte är ett alternativ då både jag och sambon har längtat efter detta SÅ länge.

Hej där! Jag har bara läst dina inlägg nu så vet inte vad du har fått för svar, men såhär tycker jag..

Åk med de två små barnen (om de har roligt ihop dvs) och naturligtvis ska din man med. De två stora får åka på kryssning vilket är minst lika kul! När/om de två äldsta barnen ifrågasätter arrangemanget så svarar ni helt enkelt att det är för små barn och typ Bamse-klubben (eller ngt annat tramsigt som de inte är intresserade av), och att de ska få åka på något ännu mer spännande - en kryssning med disco. 

Jag tror inte att de här är ett så stort problem egentligen, dina förslag låter genomtänkta och jag tycker inte att det är så orättvist alls. Det handlar lite om hur man väljer att lägga fram infon till barnen. 

I min väldigt moderna familj (2 halvsyskon, 1 helsyster, 1 styvsyster) så har vi aldrig kunnat åka tillsammans och det har inte gjort så mycket. Det blir så i moderna familjer och det är inte alls taskigt. Det tycker inte jag iallfall.

Ha en skön semester :)
  • flambards
    Utan Barn skrev 2014-07-02 11:32:58 följande:

Jag säger bara: tack gud i himlen att jag inte har barn.
    Om man ser till denna sida så är det ju absurdt krångligt.
    Om jag ser till IRL runt om mig så reser folk i olika konstellationer med sina kids. Varesig de är ganska jämnååriga eller i olika åldrar. Och utan att omedelbart lägga upp en kompenastionsplan. Det jämnar ut sig i slutänden.

Min sambos son fick följa med sin moster och sin ena kusin. Men mostern hade inte med sig sin ganska jämngamla egna son (trots att han är kompis med sin kusin). Och inte heller fick min sambos dotter följa med. De två »försmådda« får göra något annat med någon annan vid annat ännu ej definierat tillfälle. Helt ärligt var det ingen som gjorde nån sur min över detta mer än möjligtvis sonen som FICK åka men som tydligen inte hade värsta lusten att åka iväg...

Är det barnen eller de vuxna som skapar KÄNSLAN av att vara orättvis behandlad undrar jag?

• ss

Det låter ju som en bra ide! (och som en ganska normal lösning Glad )
    Tjejerna på kryssning och lillpojken med pappa på semester.

Om ni är oroliga att såra så förklara för tjejerna varför lillbrorsan åker och inte dem två, en 7 åring och en 9 åring är tillräckligt gammla att ha förstått att begreppet pengar inte alltid är en självklarhet och att man inte har hur mycket som helst.

Min mamma som var ensamstående tog ofta bara med sig 1-2 av 4 barn på de flesta aktiviteter, vi fick helt enklet turas om och det kändes aldrig fel eller konstigt, vi visste ju varför hon gjorde så.

Hoppas att ni får en mysig semester alla fyra! Flört

c",)
  • Tooie

det är så känsligt detta.... jag vet faktiskt inte. Men jag hade aldrig tagit med ett av barnen bara. Antingen hade vi vuxna åkt ensama för lite egen tid eller så hade ALLA barn fått följa med. Ni kanske kan välja en billigare utomlandsresa?

Alla är ju i en del åldern då man vill vara med och uppleva saker..... jag menar en tonåring kanske ev inte hade blivit ledsom om de fick vara hemma. Tänk sen när syskonen träffas efter semester och den ena berättar om en utolandsresa och de andra om en kryssning... känns ju lite tråkigt....:(

• MadHatter

Jag tycker generellt inte man åker på semester (och speciellt inte bär det verkar vara en så unik resa för er) och lämna några barn hemma. Förstår inte det tänket alls. Möjligtvis om man åker vartannat år och tar med ett barn i taget typ, så att alla får följa med men inte samma år.

Ska ni absolut åka - åk med de båda yngsta och gör något annat med de äldsta som motsvarar (känslomässigt/upplevelsemädsigt då inte nödvändigtvis ekonomiskt). Detta något ska naturligtvis ni göra, inte någon annan (som mamman). Det ni ska kompensera är ju inte resan som sådan utan "urvalet". Har ni valt ut de båda yngsta för en speciell upplevelse bör de äldsta också bli "utvalda".

• MTC

Men om deras pappa vill ha med sina barn får väl han och bio mamman betala, svårare än så är det inte!
    Inte är det väl TS som ska betala för hans ungar, speciellt 3 stycken, hon betalar för sin son och sig själv, enkelt, det är pappans ansvar att spara och se till att hans barn kan hänga på, varför blir alla upprörda på TS?

Svar på tråden Ta med ett barn eller lämna alla tre hemma?