• Anonym (Orolig)

vilka får göra ett tidigt ultraljud?

Jag går in i vecka 9 i morgon och är väldigt orolig för att få MA. Jag har mått illa sedan vecka 6 och illamåendet är olika illa från dag till dag så varje dag det är mindre påtagligt får jag panik, detta är nog mest för att jag för 3 år sedan var på ultraljud för kontroll vid EVENTUELL abort, läkarn som utförde ultraljudet sa bara att fostret var dött och det antagligen hade varit det ett tag, han var stressad och antog att det inte spelade någon roll eftersom jag var där för att kanske göra abort. Men just den graviditeten led jag av fruktansvärt illamående och trötthet som bara försvann över en dag, detta berodde väl antagligen på att den lille dog? Jag är iaf fruktansvärt orolig dagarna igenom då jag verkligen önskat denna graviditeten, tyvärr finns det ingen privat som för ultraljud häromkring annars hade jag valt det. Va tror ni måste man ha ont och blöda för att ens tidigt ul kommer på tal?

• Svar på tråden vilka får göra ett tidigt ultraljud?
  • Limaliie

Alla graviditeter är olika varandra. Bara för symtomen försvunnit innebär det inte att något är galet, mina försvann helt i v 8 typ.

De är nog rätt restriktiva med vilka som får göra vul om man inte gör det provat och betalar. Sällan det räcker med oro även om det finns ställen som ger vul pga det.
    Jag fick vul pga att vi gjort ivf, då gör de alltid det, men annars är det nog om man blöder eller har väldigt ont.

Ska du göra kub? Tänkte isåfall är det ju inte så långt kvar till du får veta.

• Anonym (wert)

Förmodligen behöver du ha någon anledning som gör att vården tycker att du behöver kollas upp. Merparten av oss gravida är nog väldigt oroliga och det är högt tryck på mottagningarna. Inte ens alla som blöder får komma in på en koll utan på en del ställen är tröskeln skyhög tyvärr.

Jag har fått komma in på tidiga undersökningar några gånger, men först efter att ha blött vid upprepade tillfällen och ev haft ont samtidigt. Det var superjobbigt att inte bli tagen på allvar och även om de menar att de inget kan göra om det skulle vara ett mf, så är det ju påfrestande att vara så orolig. 

Synd att du inte har någon privat klinik i närheten som kan hjälpa dig.  Då behöver man just inte någon speciell anledning än att man bara vill se att allt är bra.

Men om det nu kan vara till någon tröst så tror jag att det är VÄLDIGT vanligt med symtom som kommer och går - om du söker här så kommer du hitta många oroliga som undrat över just det och som det inte alls varit någon fara för.

Lycka till!

• Anonym (wert)

Förmodligen behöver du ha någon anledning som gör att vården tycker att du behöver kollas upp. Merparten av oss gravida är nog väldigt oroliga och det är högt tryck på mottagningarna. Inte ens alla som blöder får komma in på en koll utan på en del ställen är tröskeln skyhög tyvärr.

Jag har fått komma in på tidiga undersökningar några gånger, men först efter att ha blött vid upprepade tillfällen och ev haft ont samtidigt. Det var superjobbigt att inte bli tagen på allvar och även om de menar att de inget kan göra om det skulle vara ett mf, så är det ju påfrestande att vara så orolig. 

Synd att du inte har någon privat klinik i närheten som kan hjälpa dig.  Då behöver man just inte någon speciell anledning än att man bara vill se att allt är bra.

Men om det nu kan vara till någon tröst så tror jag att det är VÄLDIGT vanligt med symtom som kommer och går - om du söker här så kommer du hitta många oroliga som undrat över just det och som det inte alls varit någon fara för.

Lycka till!

• Anonym (.)

Men om du rannsakar dig själv - skulle ett ultraljud göra någon skillnad? Innan andra trimestern kan ju vadsomhelst hända närsomhelst. Även om du får se ett levande foster kan det ju dö dagen efter. Du skulle säkert oroa dig lika mycket nån vecka efter ultraljudet ändå. Det ÄR jobbigt att gå igenom helvetesveckorna i början. Det går inte att komma ifrån. Graviditetssymptom är en väldigt dålig indikator på missfall.

• Anonym (Orolig)

Nej förstår ju givetvis att de som blöder och har magsmärtor osv bör gå före. Självklart är inget garanterat bara för man gör ett VUL men det skulle va skönt att bara kunna släppa att barnet inte behöver vara död bara för symtomen avtar. Om jag nu skulle välja att åka en bit för att göra ett privat ul vad kan ett sånt kosta?

• Anonym (a)

Dina symptom KOMMER med all sannolikhet att avta, just för att det normalt är så. För de flesta avtar symptomen kring v 12, men för många sker det tidigare, redan v 9-10, och vissa mår ju aldrig illa. Sedan finns det ju de som mår dåligt hela tiden också.
    Trots allt så är det normalt om dina symptom avtar nu, och behöver inte alls innebära någon katastrof.

• Limaliie

TS: Alla är nog mer eller mindre lika rädda som dig i början, tänk om alla skulle göra vul? Det funkar tyvärr inte.

Har hört att privat vul kostar mellan 300-500 ungefär.

• turkos77

Jag sa på min inskrivning i vecka 8 att jag va orolig då jag inte hade några symptom. Bm sa att det va normalt men gjorde ett vanligt ultraljud på mig så att jag kunde se att hjärtat slog.
    Hade inte väntat mig det.

• Anonym (Orolig)

Fick en tid hos en mycket förstående privatklinik på fredag, 200kr skulle det kosta. Hoppas på att då se ett litet hjärta picka.

Svar på tråden vilka får göra ett tidigt ultraljud?