• luspudel

Hur är era femåringar?

Är det mycket utbrott, skrik och spring? Jag trodde femårsåldern var en lugn period men så är det då rakt inte för min son. Han ignorerar fullständigt alla tillsägelser, bara flamsar och beter sig illa. Känner mig redan helt slut och deras sommarlov har inte börjat än...

• Svar på tråden Hur är era femåringar?
  • Kravmärkt
    luspudel skrev 2014-07-07 10:17:10 följande:

Måste säga att det är skönt att inte vara ensam! Jag blir helt tokig ibland och så läser jag att det ska vara en lugn period nu... Jo tjena!

Haha ja herregud. Min som säger nej till p r e c i s a l l t...
  • smurfenlina

Åh herregud vilken tråd!! Skulle precis starta en själv. Jag har två 3-åringar och en 5,5-åring. Min annars väldigt lugna och hjälpsamma 5-åring är nog värre än sina småsystrar tillsammans. Har nu haft två veckors "semester" med dem själv och det har varit allt annat än semester.

Han har totalt tappat öronen. Ignorerar allt jag säger och försöker få med syrrorna på alla dumheter. Känner mig som en skitmamma som hörs över hela stranden för att försöka nå fram till honom. Ahhh blir galen! Idag går äntligen mannen på semester, jag är helt slut.

• smurfenlina

Och det där med att hålla sig lugn och resonera kastade jag ut genom fönstret ungefär 3 dagar in på semestern. Hur gaaaaalen kan man bli. Och jag känner också igen det där med att vara dryg så fort det inte blir som han tänkt.....i stort sett i alla situationer!

• Kravmärkt
    smurfenlina skrev 2014-07-11 11:10:14 följande:

Åh herregud vilken tråd!! Skulle precis starta en själv. Jag har två 3-åringar och en 5,5-åring. Min annars väldigt lugna och hjälpsamma 5-åring är nog värre än sina småsystrar tillsammans. Har nu haft två veckors "semester" med dem själv och det har varit allt annat än semester.

Han har totalt tappat öronen. Ignorerar allt jag säger och försöker få med syrrorna på alla dumheter. Känner mig som en skitmamma som hörs över hela stranden för att försöka nå fram till honom. Ahhh blir galen! Idag går äntligen mannen på semester, jag är helt slut.

Verkar vara en del som ändå känner av en viss förändring i barnets beteende när fräckt runt fem år. Måste ju vara något som händer då, rent intellektuellt kanske. Att de kör en liten "revolt"... Sjukt jobbigt är det iallafall och du som även har tvillingar på 3 år lär ha fullt upp. Jag har en dotter också men hon är bara dryga året.
  • luspudel

Jag har tre barn, sonen på 5 år är äldst. Sedan kommer lillasyster 3 år - mitt i värsta treårstrotsen, herregud säger jag bara!! Värsta jag varit med om! Sonen hade aldrig nån direkt treårstrots men hon..... På detta har jag även en snart 2 månaders bebis. Och renoverar huset. Sa jag att jag måste vara dum på riktigt?

Igår hade femåringen en riktig skitdag. Han testade ALLT - kletade tandkräm på golvet, tog salva i håret, sprejade parfym på lakanen osvosvosv. Jag blir tokig, han vet ju så himla väl vad som är ok och inte!!

• MrsÄpple

Här en till. Sonen på 5.5 är så otrevlig och spydig.
    Jag är en dum skitmamma som inte fattar nånting och hela livet är sååå orättvist för han måste bara bort sin talrik efter maten, för det behöver ju inte lillebror på 2år göra :-/
    Ibland när han är trött så kan ett riktigt helvete braka lös. Han skriker slåss, biter sönder sina kläder i ren ilska. Det är fruktansvärt dom gångerna. sist sparkade han på min cykel när jag ledde den och lillebror satt i barnsadeln. Sen slog han mig i ryggen med knytnävarna och kastade en sko mot mig
    Tur är så är dessa extrema utbrott sällsynta. Nu är det nog en månad sedan

• DinoElias

Jag känner igen mig. Har en 5-åring hemma, dock med diagnosen adhd men herregud vilka utbrott det blir för minsta lilla sak man säger. Hans favorit ord är tydligen VEM BRYR SIG! Jag kr totalt gaaaalen!

Har en nyfödd lillebror här hemma oxå på 1 månad. Så så fort han inte får all uppmärksamhet så ska det förstöras!

Man blir ju knäpp som förälder att bara säga nej hela tiden. Så tråkigt när man vet alla hans bra sidor och dom där underbara orden som kommer fram ibland!

• Kravmärkt

Här säger femåringen att han ska skjuta oss när han blir stor. Eller köra över oss med en bil. Om vi säger att man inte får säga så och att vi kan dö då och att göra sådana saker är straffbart, då säger han att han önskade att vi aldrig levt. Trevligt va? Man märker på honom att han gör allt för att hitta den svaga länken. I början blev jag ju förskräckt när han kom med sina hot men nu har vi lärt oss att de kommer när han är arg och inte har något att sätta emot. Dagens utbrott grundade sig i att han var tvungen att äta sin hemlagade pizza. Hemska föräldrar vi är va.

• luspudel
    Kravmärkt skrev 2014-07-13 16:25:19 följande:

Här säger femåringen att han ska skjuta oss när han blir stor. Eller köra över oss med en bil. Om vi säger att man inte får säga så och att vi kan dö då och att göra sådana saker är straffbart, då säger han att han önskade att vi aldrig levt. Trevligt va? Man märker på honom att han gör allt för att hitta den svaga länken. I början blev jag ju förskräckt när han kom med sina hot men nu har vi lärt oss att de kommer när han är arg och inte har något att sätta emot. Dagens utbrott grundade sig i att han var tvungen att äta sin hemlagade pizza. Hemska föräldrar vi är va.

Förlåt, men herregud så skönt att höra att det finns fler!! Min son kan också vräka ur sig såna hemskheter, och att svära är ju det roligaste i världen just nu. Känner mig verkligen som jordens sämsta mamma som inte lyckas uppfostra min son, det känns ju som att jag är helt värdelös! Men allt funkar bra på förskolan och han är populär där, så jag antar att jag gör någonting rätt, trots allt.
  • smurfenlina

Det är heeeelt otroligt vad de kan och vet de där 5-åringarna. Jag får nog när jag märker hur han aktivt verkligen skiter i vad jag säger och med den värsta drygaste tonen helt enkelt bara säger; nä kategoriskt till ALLT. Och han testar mig 200% mer än sin pappa.

Märker också hur flickorna hänger på, fast de förstår bättre var gränserna går. Eller förstår kanske inte fullt ut hur mkt det går att provocera mig.

• Kravmärkt
    luspudel skrev 2014-07-13 17:47:53 följande:
    Förlåt, men herregud så skönt att höra att det finns fler!! Min son kan också vräka ur sig såna hemskheter, och att svära är ju det roligaste i världen just nu. Känner mig verkligen som jordens sämsta mamma som inte lyckas uppfostra min son, det känns ju som att jag är helt värdelös! Men allt funkar bra på förskolan och han är populär där, så jag antar att jag gör någonting rätt, trots allt.
    Ja det känns ju för väl att vi inte är ensamma. Hade det bara varit min pojke som betett sig så här så hade jag fått ångest och trott jag gjort helt fel med uppfostran

Men hur mycket man än vet att det är gränser som testas snarare än att han är alltigenom ond när han säger att han ska skära av mitt huvud och sparka på det som en fotboll (ja han sa så en gång faktiskt ) så kan man ju bli rääätt så less och arg.... När han sa det där med huvudet så skrattade jag först, för det var ju helt absurt sagt men sen sa jag hur det låg till och han har iallafall inte sagt just det någon mer gång
Svar på tråden Hur är era femåringar?