Avliva hunden??!
Hej allihopa!
Tänkte bara fråga er om en sak. Min hund (papillon) har kronisk mag-och tarminflammation och har haft det i flera år, men ändå mått väldigt bra. Hon är 14 år nu och pigg som en ung hund. Vill hela tiden springa efter sin boll, otroligt lekfull, glad jämnt, många hundägare som jag har träffat tror aldrig på mig när jag säger att hon är 14 år.
Hon har diaree då och då, det går i perioder. Ibland har hon fasta korvar och ibland som "mjukglass". För 3 dagar sen pratade jag med en veterinär, jag sa att hennes mage har varit i obalans nu i 3 veckor och flagyl som hon får verkar inte hjälpa så mycket. Veterinären sa då att vi har två val, det första är att prova ge henne visiblin så att hon får mer fibrer i magen, så hon får lite mer fastare avföring och om det inte funkar, då sa hon att då får man fundera på att avliva min hund?! Blev lite förvånad över att hon sa det. Ska jag avliva min hund för att hennes mage är i obalans och hon påverkas inte negativt utav det, utan hon är hur sprallig som helst och verkar vara världens gladaste hund, och här pratar hon om avlivning? Jag menar, jag har träffat på många hundar som har kroniska mag-och tarmproblem men som lever ett bra liv ändå.
Är inte det ett lite drastiskt beslut att avliva en hund pga lite lös avföring då och då?? Det är ju inte så att hon lider av det direkt??