fjällräven lady skrev 2014-07-05 00:54:37 följande:
ett nej är inget kommando! det är "stop och avbryt det du gör, så där får man inte" sen kan du lägga kommando och be hunden göra något. du kan inte heller säga att din hund kan nej förrän du kan få honom stanna till med nej innan den springer över vägen till ekorren/hunden eller katten eller vad du som är så intressant. du måst sedan kalla in din hund när du fått den uppmärksamhet.
hundmamman/andra hundar lär valpar vad nej(morr) betyder genom först morra sen visa tänderna sedan om dom inte fattar(vilket dom inte gör för dom har inte sett en hund säga nej förut så biter dom hårt över nosryggen. det är hundarnas sätt att förklara. då är ett nyp i örat milt.
alla använder vi metoder som funkar bäst och de ska var kul att lära in, jag förklarar bara vad som funkat på våra hundar. vi försöker inte förmänskliga våra hundar utan dom är just det dom är, hundar.
Jag använder Stanna istället för Nej när det gäller att få hunden att "frysa" istället för att dra på vilt, andra hundar mm och det funkar bra, hundarna står tills jag kommit ifatt och kopplat upp dom eller kallar in dom.
Jag använder mig inte av nyp eller "bett" över nosen eftersom jag inte är en hund och aldrig upplevt att korrigeringar gett bra resultat.
Visst gör vi det som vi tycker fungerar bäst och det vi har erfarenhet av och just därför får TS så olika svar ;)