• RosaPinky

Mjölkfri välling, gröt RECEPT ?!

Min son är nu 6 månader och jag har provat sempers mjölkfria välling och gröt, men de förpacnkingarna är ju så himla små att det blir alldeles för dyrt att köpa dom hela tiden.. 

Har ni några tips på hemmagjord välling eller gröt till en 6 månaders? 

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Mjölkfri välling, gröt RECEPT ?!
  • Malima

Jag gjorde ganska tidigt gröt själv, på vatten. Mixade bara havregrynen först så att de blev riktigt små, sen kokade jag som vanligt! Man kan ha extra vatten/ havremjölk om man vill så att det blir lite vattnigare konsistens!

• Fröken Frågvis

Jag gör både välling och gröt på havremjölk och rismjöl (risentas). När dottern var liten hade jag i en klick mjölkfritt margarin i gröten enligt BVCs rekommendationer, vet inte om det gäller alla barn eller specifikt min dotter som växte lite dåligt.

• tulpanen11

Testa denna välling, enkel att göra och utan extra tillsatser och mjölkprodukter.

Havregröt, risflingegröt går ju bra att koka på vatten eller havremjölk/ rismjölk medblandat.

Bovetevälling, 2 flaskor
    2 dl kallt vatten
    1 nypa kanel
    2 msk bovetemjöl
    2 dl havremjölk
    en klick kokos- eller rapsolja

Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars.  Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!

Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!
    Mera hittar du på www.rasmart.se

mjölkfri
  • Mandelskorpan

utanallt.blogspot.se/p/receptregister.html

Sonen dricker denna välling

6dl vatten

1 msk rismjöl

1 msk majsmjöl

Vispa, koka upp ngn minut. OBS den blir rätt tunn sonen dricker den inte annars. Vill man ha tjockare kan man koka några minuter under vispning.

Kolla att rismjölet inte innehåller soja.

Gröt; havregrynsgröt. Vill man ha vetefri finns Sempers rena havregryn.

Pama minutris, koka på vatten.

Svar på tråden Mjölkfri välling, gröt RECEPT ?!