• Flizus

Min ettåring äter med hela kroppen

Mitt barn vill äta själv, vilket hon också får göra. Hon matas även för att kunna få i sig tillräckligt. Hon får alltid mat i hela ansiktet, ofta på håret, byxorna blir mycket ofta smutsiga och behöver bytas, det ligger ibland drivor av mat på golvet. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min ettåring äter med hela kroppen
  • Ramborg

Testa Ikeas målarförkläden, de där med långa ärmar som man trär på framifrån och knäpper i ryggen.

Annars är det bara att tvätta och torka och vara glad över en glad unge

42.
  • ako75

Försök slappna av, klä på dottern haklapp och beväpna dig med disktrasor, vatten o h hushållspapper. Barn blir kladdiga när de äter, det går över om ett par år.

• Flizus
    Ramborg skrev 2014-07-03 23:51:05 följande:

Testa Ikeas målarförkläden, de där med långa ärmar som man trär på framifrån och knäpper i ryggen.

Annars är det bara att tvätta och torka och vara glad över en glad unge

Vi har redan målarförkläde. Men hon sliter och drar i det och spilld vätska hamnar ofta i stolen. Kanske äta utan byxor?

Jo, nog torkas det så att det räcker. Tänker att det kommer att bli bättre snart.
  • mammalovis

Mat i håret, bakom öronen, i hela ansiktet, på kläder och ibland i en omkrets på uppåt 2 meter runt stolen är inte helt ovanligt. Bara gilla läget. Vill man kan ju barnet äta i bara blöjan och sköljas av efteråt. Här föredrar vi plockmat som inte är så kladdig, samtidigt är ju träning med skeden en förutsättning för att kunna äta själv. Idag lyckades hon få in några skedar gröt i munnen!

• Amanda84

Det låter som en ettåring som faktiskt vill kunna själv! Var glad över det!

Ett tips är: naken, endast iklädd blöja och sätt henne i IKEA:s fantastiska matstol, Antilop, i plast. När ni har ätit färdigt, ställ in unge och barnstol i duschen och spola av alltihop.

• fluu

Matglädje kallas det, inget jag hade velat kväva i första taget. När min åt så klädde vi helt enkelt av henne naken vid måltider, hade en stooor vaxduk under henne och stolen och bar helt sonika ut stolen med unge i till duschen och spolade av efter varje måltid.

Är du extra känslig för kladd kanske du kan köra mer med "torr" mat och skippa typ grytor och såser.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flizus

Äta naken kan nog vara idé. Vi har plast under matstolen också så att det ska bli lättare att städa efteråt.

• fluu

Fler tips: Ris, spagetti, couscous och liknande är lättare att sopa upp när det torkat lite och inte är så klibbigt. Äter barnet däremot nära en vägg så städa direkt... jag vet inte hur många fettfläckar vi har kvar vid matplatsen än idag... och snart ska det flyttas och hoppas att hyresvärden inte ser fläckarna Drömmer

Ska det ätas ute så ta bara torr mat och kanske klämpåsar.

• Flizus
    fluu skrev 2014-07-10 23:41:10 följande:

Fler tips: Ris, spagetti, couscous och liknande är lättare att sopa upp när det torkat lite och inte är så klibbigt. Äter barnet däremot nära en vägg så städa direkt... jag vet inte hur många fettfläckar vi har kvar vid matplatsen än idag... och snart ska det flyttas och hoppas att hyresvärden inte ser fläckarna Drömmer

Ska det ätas ute så ta bara torr mat och kanske klämpåsar.

Klämpåsar är farliga, sprutar lätt på huvudet! Inte så kul på restaurang med andra ord. Jo, vi har också en massa fettfläckar på väggen och jag har redan räknat med att vi kommer få betala för en omtapetsering (ska snart flytta).

Jag tycker att det är bra att hon äter själv och får leka med maten, jag kände mig bara lite smått less på att städa så mycket.
  • fluu
    Flizus skrev 2014-07-10 23:53:33 följande:
    Klämpåsar är farliga, sprutar lätt på huvudet! Inte så kul på restaurang med andra ord. Jo, vi har också en massa fettfläckar på väggen och jag har redan räknat med att vi kommer få betala för en omtapetsering (ska snart flytta).

Jag tycker att det är bra att hon äter själv och får leka med maten, jag kände mig bara lite smått less på att städa så mycket.
    Ett tag när min dotter inte kunde hantera klämpåsar så gav vi innehållet på sked istället när vi var ute med mindre kladd som resultat.

Jag förstå precis hur du känner angående kladdet. Jag själv är pedant och hatar kladd och trodde länge att vi aldrig skulle kunna äta en "städad" måltid igen, men visst vänder det. När min dotter var uppåt 1,5 år som infann sig något slags bordsskick och det gick till och med att äta ute med henne utan att man fick "skämmas" ;) Håll ut.
Svar på tråden Min ettåring äter med hela kroppen