• E2012smamma

Vila för snart 2,5 åring

Hej
    Hur länge sover era 2,5 åringar på dagen?
    Min är 2 år och 4 månader och sover fruktansvärt länge ( 2-3 timmar ) hemma och 1 timme på dagis ungefär.
    Nu när det är sommar och han ska vara hemma mkt undrar jag om jag ska låta honom sova.
    Han somnar på kvällen , dock inte alltid helt problemfritt utan vill sedan årsskiftet bli nattad. Men just det har nog ingenting med vilan att göra...

• Svar på tråden Vila för snart 2,5 åring
  • sanliii

Min dotter blir tre år om några månader. Hon har inte sovit middag sedan ca ett år tillbaka. Hon lägger sig vid 19 (ibland kl 18) och vaknar runt 07 :)

Innan hon slutade sova middag så sov hon ca en timme efter lunchen. Blev det mer än en timme så hade hon jättesvårt att somna på kvällen och kunde vara uppe till 22-23:00. Även om hon sovit 30 min mer än en timme.

• sanliii

Han kanske kan sova en stund efter lunchen? Vet inte när ni kliver upp eller när han brukar lägga sig men vanligast att vila är väl efter lunch nån gång :)

• E2012smamma

Han sover efter lunch nu.

Han somnade kl 13 och sover fortfarande :|

Vaknade 08 idag.

Han brukar iofs vakna tidigare...

Tänker att han är onormalt trött för sin ålder?

• Lovisblomman

Min systers grabb är snart 2,5. Han kan utan problem sova upp till 3h. Han får dock inte d för då blir läggningen så sen:) min dotter som är två är mkt piggare av sig. Klarar sig på 30 min medans systersonen skulle vara helt förstörd om han bara fick 30 min:) är nog inget att oroa sig för!

• sugercane

Min dotter på 2,5 sover 2 h på dagen ungefär- gärna 3 h om vi inte väcker henne. Sen på natten 19-07. Speciellt nu under sommaren när man är så aktiv och utomhus hela dagarna

• Natulcien

Det där är ju så individuellt. Vår son slutade sova helt på dagarna vid 2 års ålder. Men är det inga problem med nattsömnen, så låt honom sova,

• Orkide

Min son är två år och sju månader och han sover en timme på förskolan men 1-2timmar hemma. Somnar alltid mellan 19-20 på kvällen.

• E2012smamma

Okej vad bra!

Tack för alla svar. Brukar låta honom sova tills han vaknar eftersom det känns som att han behöver sova mkt :)

Tänkte mest om det var vansinnigt mkt men verkar vara fler som har trötta barn ;)

• Dr to be

Hej! Vår dotter är 2 år och 3 månader. Hon sover 45-60min på dagen, både hemma och på dagis och dagsvilan "inträffar" mellan 12-14.30.

Hon somnar mellan 19.30-20.30 och sover till 06-07.

• Annelie 76

Min son är snart 3 (i september) och sover på dagen. Han sover 1 timme på dagis men vi börjar få dra ner hemma. Han vill gärna sova flera timmar hemma men då blir nattningarna omöjliga. På honom märks det direkt på nattningen om han sovit för mycket på dan eller om det blivit för sent.

• Frida Li

Min dotter är 2.1 år o sover gärna 2-3 timmar hemma. På förskolan sover hon dock sämre, bara ca 1 timme. Hon går o lägger sig 19-19.30 men ligger oftast vaken till lite över 20, sjunger i sängen o "läser" bok :) sen vaknar hon alltid kö 06. Jag jobbar som förskollärare med de små barnen....Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om sömn, i vårt fall har det aldrig varit några problem med sömnen, hon somnar ju själv i sängen inom en "rimlig" tid. Men vissa föräldrar har sovtid på sina barn för att de inte somnar hemma på kvällarna. Jag tror att barn sover så länge de behöver, men vi har ju aldrig haft några problem med vår dotterns sömn. Hade hon inte somnat i tid på kvällarna hade jag kanske tyckt annorlunda:)

• Litet My

Vår snart 3 åriga dotter sover minst en timme/dag. Verkar som hon behöver det efter alla utbrott.

• E2012smamma

Idag vaknade han kl 0845, blev ingen vila då vi var igång hela dagen.

Däckade på en minut vid läggningen.

Tycker egentligen också dom ska få sova hur mkt dom vill. Tänker att det är bra för inlärning att vila hjärnan.

Men det var väldigt skönt att han somnade snabbt idag :) och skönt att han ändå orkar att man hoppar över vilan om det inte passar nu på sommaren när man är iväg en del

Svar på tråden Vila för snart 2,5 åring