• hanna021

Vilken är era barns favorit barnmatsburk?

Som Rubriken lyder

Vilken barnmatsburk är era barns favorit?
    Hur länge värmer ni burken i mikron?

• Svar på tråden Vilken är era barns favorit barnmatsburk?
  • Esma Sultan

Semper eko- Sötpotatis och majs.
    Värmer inte i mikro. Äger heller ingen sådan för övrigt då jag tycker att maten blir äcklig i den och för att den tar död på näringen i maten. Värmer all mat i vattenbad eller i kastrull om det är stora portioner.

• WilliamsMom
    Esma Sultan skrev 2014-07-04 19:39:06 följande:

Semper eko- Sötpotatis och majs.

Värmer inte i mikro. Äger heller ingen sådan för övrigt då jag tycker att maten blir äcklig i den och för att den tar död på näringen i maten. Värmer all mat i vattenbad eller i kastrull om det är stora portioner.

Nja, det är c-vitaminet i maten som löser sig i vattnet och när vattnet börjar koka så dunstar det med vitaminet i. Men all näring försvinner inte. Verkligen inte.
  • Esma Sultan
    WilliamsMom skrev 2014-07-07 22:19:48 följande:
    Nja, det är c-vitaminet i maten som löser sig i vattnet och när vattnet börjar koka så dunstar det med vitaminet i. Men all näring försvinner inte. Verkligen inte.
    Det verkar fortfarande råda delade meningar om det där.
  • WilliamsMom
    Esma Sultan skrev 2014-07-07 23:48:46 följande:

Det verkar fortfarande råda delade meningar om det där.

Ehm, okej, så vad menar du händer mes maten i en micro då?
  • WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-08 15:11:31 följande:

Ehm, okej, så vad menar du händer mes maten i en micro då?

*med.
  • Almina
    Voodoodoll skrev 2014-07-04 20:50:45 följande:

Hipp är favoritmärket, och Pasta Bolognese favorit-rätten. :)

Sonen har samma favorit
  • my1313

En mikrovågsugn gör inget mer spännande än att få vattnet i maten att värmas upp. Om man värmer för mycket - oavsett metod - så kommer näringsämnen att förstöras. Problemet med mikro är att uppvärmningen inte sker lika jämnt som då du står och rör om i en gryta, vilket kan gör att delar av maträtten blir väldigt het och just där går näringen förlorad. 

Rätt använd är mikron ett energisnålt sätt att värma mat jämfört med vattenbad på spisen.  

• chrissepisse

Det är nog dött lopp mellan Sempers pastagratäng med ost och skinka respektive grönsakslasagne. Han gillar rumstempererat så vi brukar inte värma.

• fluu

Min unge gillade i princip bara fyramånadersburken från semper med potatis och något vit fisk. Hon accepterade aldrig skedmatning så vi började med plockmat till slut och då började hon äta.
    Värmde vi värmde vi oftast på spisen, dock var min unge sådan att hon under sitt första år mest bara gillade kylskåpskall mat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Topcom

Grönsakslasagne och lax m potatis har varit favoriterna hos båda barnen :)

Svar på tråden Vilken är era barns favorit barnmatsburk?