Hur sköta dotterns hår (typ afro)?
Hej!
Jag skulle behöva tips på hur man sköter min dotters hår och tips på skonsamma helst ekologiska produkter! Jag själv är svensk och dotterns pappa är från Gambia. Dotterns hår är nästan afro fast större och lite lenare lockar. Det är mycket, står åt alla håll och kanter och trasslar sig lätt.
När man precis tvättat det är det blankt men efter någon dag eller två är det mattare och lockarna krusar sig och blir större. I börjat borstade jag det med en afrokam ganska ofta men då hon vägrade och nu även fått en period då hon avskyr och gallskriker av att bada (vatten i ögonen:/ ) så blir det bara bad och hårborstning 1 gång i veckan. Ja vet, alldeles för lite?.! speciellt när hon fått sand i hårbotten och skräp som trasslar in sig i nacken..
Har börjat använda vanlig borste när håret är blött vilket gick mycket smidigare. använder ibland även kids hårspray men känns sådär då den är så parfymerad?använder coop änglamarks schampo för barn och balsamet som är för vuxna. Har även testat att ha i kokosolja men det var ingen hit. bara fettigt och stank ju kokos? Har klippt pyttelite men det är ingenting jag ger mig på igen. behövs barns hår toppas eller gör man det bara för frisyrens skull..?
Tipsen från vänner och familj är bara kokosolja, fläta, silikondroppar och att jag skulle ha rakat henne vid födseln. Men hon är bara 2 år och skulle aldrig sitta still om man fläta henne, dessutom är hennes hår charmigt och vackert som det är. silikondroppar har jag hört är dåligt..? Har funderat på att bara använda balsam och utesluta schampo.
Om någon dessutom har något tips på på hur jag ska få henne att tycka om att bada igen tags det gärna emot! har provat badskum, förbereda genom att prata, sjunga, bada dockan, badleksaker, bada/duscha tillsammans med henne, duscha, bara bada kroppen till en början etc etc? Grannarna lär ju undra snart vad som pågår :( det är hemskt så hon skriker. har dock läst liknande historier här på familjeliv om 2-åringar som plötsligt avskyr att bada?!