• lolanoelle

Hur sköta dotterns hår (typ afro)?

Hej!
    Jag skulle behöva tips på hur man sköter min dotters hår och tips på skonsamma helst ekologiska produkter! Jag själv är svensk och dotterns pappa är från Gambia. Dotterns hår är nästan afro fast större och lite lenare lockar. Det är mycket, står åt alla håll och kanter och trasslar sig lätt.

När man precis tvättat det är det blankt men efter någon dag eller två är det mattare och lockarna krusar sig och blir större. I börjat borstade jag det med en afrokam ganska ofta men då hon vägrade och nu även fått en period då hon avskyr och gallskriker av att bada (vatten i ögonen:/ ) så blir det bara bad och hårborstning 1 gång i veckan. Ja vet, alldeles för lite?.! speciellt när hon fått sand i hårbotten och skräp som trasslar in sig i nacken..

Har börjat använda vanlig borste när håret är blött vilket gick mycket smidigare. använder ibland även kids hårspray men känns sådär då den är så parfymerad?använder coop änglamarks schampo för barn och balsamet som är för vuxna. Har även testat att ha i kokosolja men det var ingen hit. bara fettigt och stank ju kokos? Har klippt pyttelite men det är ingenting jag ger mig på igen. behövs barns hår toppas eller gör man det bara för frisyrens skull..?

Tipsen från vänner och familj är bara kokosolja, fläta, silikondroppar och att jag skulle ha rakat henne vid födseln. Men hon är bara 2 år och skulle aldrig sitta still om man fläta henne, dessutom är hennes hår charmigt och vackert som det är. silikondroppar har jag hört är dåligt..? Har funderat på att bara använda balsam och utesluta schampo.

Om någon dessutom har något tips på på hur jag ska få henne att tycka om att bada igen tags det gärna emot! har provat badskum, förbereda genom att prata, sjunga, bada dockan, badleksaker, bada/duscha tillsammans med henne, duscha, bara bada kroppen till en början etc etc? Grannarna lär ju undra snart vad som pågår :( det är hemskt så hon skriker. har dock läst liknande historier här på familjeliv om 2-åringar som plötsligt avskyr att bada?!

• Svar på tråden Hur sköta dotterns hår (typ afro)?
  • zakarias

Du måste köpa en borste som är speciellt anpassad för afrohår, typ en utredningsborste, med väldigt täta borst. Det måste göra oerhört ont för henne att du använder en vanlig borste. Googla "borste afro" så ser du vad jag menar. Kokosolja är väldigt bra också, men köp en som är fast och inte flytande. Det är väldigt viktigt att tillföra olja eftersom det annars blir väldigt torrt i håret.

• zakarias

En sån här borste är det absolut bästa att använda först och sedan om det fortfarande finns tovor och trassel så tar du då till denna nedan FÖRSIKTISGT (håll i håret och kamma utan att lugga):

Du kan med fördel reda ut håret i badet, samtidigt som du har balsam i.När håret är torrt använder du alltså kokosoljan (i fast form) i håret och fortsätter borsta. Det är även smidigt om du gör flätor eller liknande som kan sitta i i flera dagar.
  • salo

Jag själv är lockig och mina barns pappa är från Afrika. De har hittills inte fått de jättesmå lockarna som trasslar sig utan har fått mera som mitt, lite större lockar så det är betydligt lättare att sköta.

Det jag gör är att vi har börjat med balsam metoden till oss allihop. Shampo torkar bara ut och ska helst inte användas alls. 
    Du kan kolla på lockig.se, där står alla ingredienser som man ska undvika och de har även ekologiska produkter där man kan beställa. 
    Det finns även en bok som heter Curly girl som går att beställa på adlibris, boken är till viss del skriven av kvinnan som skapade balsam metoden.

Lycka till! 

• Marchie

Jag har lockigt här (är själv mixed). Jag kör balsammetoden och har inte förutom i undantagsfall endast använt balsam de senaste 6 åren. Oj vilken skillnad det är på kvaliteten på mitt hår för att inte tala om hur mkt enklare det är att sköta nu! När jag var liten hade jag alltid kort hår då min vita mamma inte visste hur hon skulle sköta mitt hår, vilket för mig var en stor sorg. För mig funkar det inte med ngn afro pick kam eller tät borste. Täta borstar användes endast när jag ska sätta upp håret och vill att håret ska ligga smoth in i toffsen.

Börja med att reda ut dotterns hår när det är helt blött med mkt balsam i med fingrarna. Använd en borste med glesa piggar. Om hon är rädd för duschen kanske hon kan vänja sig vid att få håret nedblött med en blomvattenspruta. Var noga med vilket balsam du köper. Om jag råkar använda ngn produkt som är avsedd för "tunt fint hår" eller "nordiskt hår" blir håret helt statisktskt och frizzy. Försök göra det till en vana att reda ut håret varannan dag. Detta är ngt man helt enkelt får vänja sig vid när man har lockigt hår. Som liten hatade jag borsten och var ytterst håröm (ju mer sällan man håller på med håret ju mer håröm blev jag). Hårvård och kamning skedde en gång i veckan eller mer sällan vilket resulterade i att håret var riktigt trassligt och det tog lång tid att reda ut och gjorde än mer ont. I tio års åldern insåg jag har mkt enklare det blev om jag redde ut håret varannan dag! Vilket jag gör än idag. Om jag råkar missa och inte reder ut håret på tex 3-4 dagar svär jag åt mig själv för att jag försatt mig i den situationen och att jag nu får stå i duschen i 40 min med en halv flaska balsam i.

Nuförtiden finns många bra produkter avsedda för svart hår/mixed hår. Kolla tex in denna sida. www.afrostore.se/sv/

Tex har jag hört många prata väl om produkter från Mixed Chicks!

Oljebaserade produkter och oljor av olika sorter är för mig ett big no-no! Gör håret fettigt och trassligt. 

Lycka till med lockarna nu :)

• lolanoelle

tusen tack för alla svar! 

Har uteslutit schampo nu som många skrev var dåligt!

ska testa oljor, trasslar det får jag som ovanstående skrev köpa ngn anpassat för afro-mixhår, men hoppas jag hittar något ekologiskt då..!

afrokam funkar desvärre inte alls på henne så vi kör på med vanlig borste.

badningen går lite bättre nu med hjälp av hatt som jag äääntligen hittade och en liten trasa hon får hålla för och hon har lärt sig att titta upp när jag ska skölja ur . kanske har det varit balsamet som svidit i ögonen jag vet inte.. 

nu på sommaren är hon även svettig i hårbotten så jag sätter alltid upp hennes hår i 4 toffsar, försökt göra fler men hon har för mycket spring i benen för det även om hon älskar sina toffsar :) 

har ni något mer tips, så ös gärna på denna tråd :) ska testa mig fram nu! 

• Xarxia

Vet att det är en lite gammal tråd, men gör ett försök att få liv i den.
    Hur har det gått för dig med din dotters hår lolanoelle? Har du testat nåt av de tips du fått? Min dotters pappa är också från Gambia och låter som hon har samma typ av hår som din dotter och jag tar mer än gärna emot tips på vad man kan göra med det. Vi slutade med balsam för runt 6 månader sen och det har blivit mycket bättre och det är jättefint när det är nytvättat, men efter en natt är det nästan som dreads. Kan och vill inte hålla på att tvätta det var och varannan dag och att gå och fläta det (för det tipset har man fått flera gånger) är inte ett alternativ. Nu blir det 9 dagar av 10 att ha det uppsatt i en tofs (om jag får dottern att sitta still i mer än 15 sek kan det i bästa fall bli två tofsarSkrattande).

Är det någon annan som har bra tips får ni mer än gärna dela med er!

• Zpree

Jag har en dotter med väldigt lockigt hår. Jag köpte en hårborste från glitter för lockigt hår. Tycker den funkar bäst. Och arganolja använder jag alltid i hennes hår. Det är en lätt olja som inte luktar. Annars några droppar olivolja. Använd aldrig silikondroppar och andra kemikalier och blöt inte håret för ofta annars blir det torrt och frizzigt. Borstar också håret försiktigt morgon och kväll.

• Xarxia

Har en sån där tangle teezer borste och tycker den funkar väldigt bra till hennes hår. Har inte tänkt på att borsta hennes hår på kvällen, men det låter som det kan vara ganska smart. Ofta är det så trassligt på morgonen och hon vill inte borsta det, så det blir enklast att bara slänga upp det i tofsen och då är det istället 10 gånger värre morgonen efter. Har arganolja till mitt eget hår, men har inte tänkt på att använda det till henne. Har du i när hon tvättat håret eller annars också?

• Zpree

Jag har i lite när hon tvättat håret men ibland även ha i lite i torrt hår också. Det bästa är att borsta igenom håret innan läggdags så det inte blir mycket jobb på morgonen. Sen är det bättre att fläta/sätta upp i tofsar under dagen och släppa ut på kvällen. För mig är det viktigt att undvika kemikalier till barnen så mycket som möjligt. Många oljor innehåller silikondroppar tex eller är utblandade. Ekologisk 100% arganolja använder jag bara.

• lolanoelle

hej :) jag har testat en del sedan sist och det här har hjälpt för att borstningen ska bli lättare (dock är det fortfarande ganska torrt och frissigt efter någon dag):

numera borstar jag hennes hår med TANGLE TEEZER (guds gåva!) varje-var tredje dag med mycket balsamspray i. går det längre mellan gångerna och om hon dessutom haft utsläppt blir det jättejättejobbigt...! tvättar hennes hår en gång i veckan och borstar då medan hon fortfarande har mycket balsam i. under tiden ser hon något barnprogram/leker i badet. 

efter borstning sätter jag ofta upp håret i 4 tofsar/flätor/bollar. dvs inte inbakat utan enkla grejer ;) tar förstås lite tid, men det blir mycket lättare i badet sedan om håret varit skyddat i en frisyr. blir håret för tilltufsat är det bara att ta ut och göra om på morgonen men behålla benorna :) har även i doftfri kokosolja ibland. 

Hon fick klippa sig hos frisör för första gången och där fick jag rådet att borsta ofta men aldrig, aldrig torrt. 

Jag köpte ricinolja men hennes hår behöver massor av fukt så även om man tar många droppar är det som en piss i havet.. märkte ingen skillnad. Köpte serien curly Q som är sulfatfri. dyr men värt ett försö. köpte både schampo. balsam och balsamsprayen. och visst blev det mycket bättre men jag tror det är tangle teezer och att vi borstar och sätter upp håret som hjälpt. så nästa gång kommer jag att köpa en serie för "vanligt" hår som är ekologisk och godkänd av grön salong.

hoppas det hjälpte någon :) och har någon tips på hur man tillför fukt utan att tillföra kemikalier så skriv gärna! 

• lolanoelle
    zakarias skrev 2014-07-06 20:33:38 följande:
    En sån här borste är det absolut bästa att använda först och sedan om det fortfarande finns tovor och trassel så tar du då till denna nedan FÖRSIKTISGT (håll i håret och kamma utan att lugga):

Du kan med fördel reda ut håret i badet, samtidigt som du har balsam i.När håret är torrt använder du alltså kokosoljan (i fast form) i håret och fortsätter borsta. Det är även smidigt om du gör flätor eller liknande som kan sitta i i flera dagar.
    lite sent svar men.. :)
    jag har båda borstarna men tycker inga av dom funkar :( den rösta kommer ju inte in i håret och reder ut och den andra är för gles och snarare fastnar i håret än reder ut alla småtovor. men numera reder jag ut håret med tangle teezer i badet med mycket balsam i och har även ibland fast kokosolja, och flätor/toffsar/bollar som sitter några dagar :) det är smidigt. tack för tipset. 
  • Amiegambia

Hej jag har själv halvt afro och min mamma är svensk och pappa från Gambia

Jag har haft samma problem men löste sig genom ett gambiansk hår produkt

Svar på tråden Hur sköta dotterns hår (typ afro)?