• Effe6

Sålde hund till fel människa.

Vad ska man göra när man sålt hund till fel människa? Polisen, länsstyrelsen, djurens vänner, jordbruksverket, socialtjänsten och hundregistret är redan kontaktade. Vem mer ska man vända sig till så hunden kan få omplaceras till ett bättre hem? Människan som köpte hunden var jättesnäll och go på alla sätt innan ägarbytet vart gjort. Hunden fick vara där på prov 1-2 veckor, men efter att ägarbytet var genomfört så blir vi hotade utan anledning. Vi gör en anmälan till polisen, men vi blir stalkade och förnedrade när vi möter denna person ute på orten. Han kan manipulera och slåss. Han har misshandlat sin tidigare fru. Han kan inte ta hand om sig själv och bör inte ha barn eller hund då han ät gravt psykisk sjuk. Han är på psyk för tillfället och hunden är på ett pensionat. Ägare till den verksamheten är hur elak som helst och svarar inte på våra samtal/sms om hur hunden mår. Socialen kan enbart säga att hunden är på en bra plats så vi behöver inte vara orolig för det. ALDRIG! Hon är så grymt elak och svarar vresigt när man bara undrar en liten sak... Polisen jobbar inte tillräckligt snabbt och länsstyrelsen berättar att inget lidande finns på hunden så dom kommer inte göra något. Ortens invånare säger att personen som köpte hunden glömmer henne utanför butiker i flera timmar, han kan inte ge kommandon eller hålla i kopplet. Hunden skäller hotfullt, drar hårt i kopplet och att hunden kan bli 50/50 agressiv som vuxen. Dom går även och rotar i soppor efter mat och pant.

Och vi vet vilket misstag vi gjorde och kommer få leva med det, men vi kommer kämpa för att få bort hunden från denna hemska människa som dessutom vill ta våra liv. Man hotar inte och sedan tror vi ska förlåta det han sagt till oss och snackat massor med skit om oss bakom våra ryggar. Han berättade att han ville ha hunden som kamphund och att hon behöver smaka på blod. Det var efter ägarbytet han sa så... Och häromdagen så står hunden ÅTER på mig enligt hundregistret, men det gör inte mig till hundens ägare har jag fått förklarat för mig via socialtjänsten. Det är han med kvittot som är ägare. Jag har även uppgett att om hunden inte får rätt skötsel och vi ser att han inte kan ta hand om hunden så tar vi tillbaka henne. Det drog vi muntligt när ägarbytet gjordes. Djurens vänner säger att ett muntligt avtal också gäller, men vi vågar inte bara åka till pensionatet och ta hunden därifrån. Då dras polisen in av den elaka damen som bedriver det.... Hur skall man göra? Vi är mån om hunden och önskar att man aldrig gjort ett sånt stort misstag. Jag fick också förklarat för mig vad fodervärd betyder efter att köpet var klart. Och tro mig, jag lever med en så stor sorg och skuldkänslor över det här och behöver nu kloka råd från er.
    Inga hemska påhopp, tack! Jag har nog med skuld som sagt..

• Svar på tråden Sålde hund till fel människa.
  • GrodanHopp

Jätte hemskt!
    Men det är ju så, är hunden såld så är den och du har inga rättigheter alls till den.
    Det ni får göra är att dokumentera och. anmäla till LS varje gång det sker något

• Effe6

Ja, man får göra så. Men man hoppas dom på socialen väljer att omplacera hunden istället. Det har jag vädjat att dom ska göra så det är bara att hålla alla tummarna! Jag hoppas hunden kan få en kunnig familj med barn då hunden är uppvuxen med barn och är väldigt läraktig av sig. Hon är en blandras mellan schäfer/husky förresten. Och dom raserna kräver att man har kunskap och att dom får mycket motion. Allt det där saknas på honom som köpte hunden. Han tror det är ett människobarn...

• Fanny b

Jag förstår det är jobbigt. När det gäller ägaren till pensionatet förstår jag dock varför hon inte vill lämna ut någon information om hunden. För det är inte din hund, hon har ingen skyldighet att lämna ut någon information om den. Frågan är om hon ens får göra det av sekretresskäl.

När det gäller erat muntliga kontrakt om att du har rätt att få tillbaka hunden om den blir misskött  gäller inte detta juridiskt. För hundar räknas som varor enligt lagen och när man sålt en vara har man inte några rättigheter över den.

• Effe6

Det är hemskt att dom räknas på så vis, men jag förstår hur du menar. Men vi kan alltid hoppas att hunden får omplacerast trots allt. Att hon inte återvänder till människan som vill ha henne som kamphund.. usch och fy! Håll tummarna. Hunden är värd att få en stabil familj långt ifrån denna människa.

• Fanny b
    Effe6 skrev 2014-07-05 13:48:16 följande:

Det är hemskt att dom räknas på så vis, men jag förstår hur du menar. Men vi kan alltid hoppas att hunden får omplacerast trots allt. Att hon inte återvänder till människan som vill ha henne som kamphund.. usch och fy! Håll tummarna. Hunden är värd att få en stabil familj långt ifrån denna människa.

Håller också tummarna för att denna historia slutar väl.
Svar på tråden Sålde hund till fel människa.