• Lina1985

asymmetrisk skalle

Min dotter på 3,5månad är asymmetrisk på vänstra sidan av skallen, eftersom hon har legat på huvudets högra sida mest. Vänder hennes huvud åt vänster, men nästa gång man kollar till henne ligger hon med huvudet åt höger igen.

Hur har ni gjort för att rätta till asymetrin??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-06 14:26
    Har beställt en sådan där sidokudde till dottern också, står att den ska vara bra för att motverka asymmetrisk skalle

• Svar på tråden asymmetrisk skalle
  • Påven Johanna

Finns hjälmar för korrigering av skalle (dock blir resultatet inte alltid perfekt). Blev nödvändigt när alla föräldrar la sina barn på rygg och aldrig vände dem åt något håll. 

• Ywine

Be din BVC sköterska att skicka en remiss till sjukgymnast. Jag gick med min son då han var platt på ena sidan av skallen. Jag gick väl ungefär i ditt barns ålder.

Sjukgymnasten mätte och kollade böjlighet etc, sedan fick jag stretchövningar med mig hem att göra varje dag. Förbättringen kom ganska snabbt! Idag är han 10 månader och det syns ingenting längre på huvudformen att han varit platt. Han är så rund och fin.

Lycka till!

• Lina1985

Vänder på hennes huvud när jag ser att hon ligger med det åt fel håll.

Den läkare som är på bvc sa att hon skulle skicka remiss till barnkliniken på sjukhuset här i stan. Tycker att bvc kunde upptäckt detta tidigare.

Finns det något mer man kan göra som förälder förutom att vända barnets huvud åt andra hållet + lägga barnet på mage när det är vaket?

• Tokfrans

www.jollyroom.se/produkter/candide-kudde-panda-baby-3
    www.jollyroom.se/produkter/deltababy-babysleep-sidokudde-3

Dom två köpte jag och har gjort underverk på min lille som va sne på högra sidan, samt gjorde att han tilta huvudet åt vänster!, inte lägre dock (5 månader är han) , lilla kudden är perfekt när han ligger på golv, bilstolen gymmet osv.

Den andra är bra på natten så han ligger kvar på den sidan han ska ligga på, dom vänjer sig rätt snabbt.

• Lina1985
    Tokfrans skrev 2014-07-06 14:28:36 följande:

www.jollyroom.se/produkter/candide-kudde-panda-baby-3

www.jollyroom.se/produkter/deltababy-babysleep-sidokudde-3

Dom två köpte jag och har gjort underverk på min lille som va sne på högra sidan, samt gjorde att han tilta huvudet åt vänster!, inte lägre dock (5 månader är han) , lilla kudden är perfekt när han ligger på golv, bilstolen gymmet osv.

Den andra är bra på natten så han ligger kvar på den sidan han ska ligga på, dom vänjer sig rätt snabbt.

Kanske skulle beställa den lilla kudden också
  • Tokfrans
    Lina1985 skrev 2014-07-06 14:39:05 följande:
    Kanske skulle beställa den lilla kudden också
    ja gör de! du kommer inte ångra dig, blillig med så why not?! min bvc tyckte den va heelt perfekt ju, hon är en gammel tant så allt nytt är ju woooow Flört 
Svar på tråden asymmetrisk skalle