• snart3

Egenföretagare och gravid

Ja som det står i överskriften så är jag gravid med barn nummer 3. Är bara i v 6, så det är väldigt tidigt ännu. 
    Ändå går jag lite och små funderar över hur jag ska göra... jag har en egen klädbutik som en enskild firma och vet att jag inte kommer kunna jobba hela graviditeten då det är många tunga lyft. Sen vad gäller mamma ledigheten...den går inte riktigt ihop med att driva eget...

Ska jag ha den kvar, sälja den, ta in en anställd?
    Någon som sitter på några bra råd?

Kan säga att det är en rätt nystartad secondhandbutik, med tokbra läge och lite halvdyr hyra. Går väldigt bra.
    Skänker överskott till välgörenhet...

• Svar på tråden Egenföretagare och gravid
  • victory tilly

Min syster har en blomsteraffär, själv. Hon har den som aktiebolag vilket innebär att hon är anställd av sitt bolag och kan ta föräldraledigt. Så långt pappersmässigt!
    Sedan är ju problemet att hitta någon som vill ha en visstidsanställning, kan driva butiken som sin egen och klarar att ha alla bollar i luften. Hon har anställt en kvinna för detta och än så länge går det bra. Men du kan ju aldrig släppa ansvaret helt och hoppas att människan du anställt inte kör ditt livsverk i botten. Min syster är dock modigare än mig och jag hoppas att det kommer att gå bra. Önskar dig detsamma!

Svar på tråden Egenföretagare och gravid