• MoaElis

Någon som spårar med sin hund?

Jag har läst lite om det och blir helt förvirrad... Det står något om pinnar som hunden ska ta upp? Är det i vildspår eller något annat slags spår? Och sedan undrar jag om man triggar jaktlusten av att lägga viltspår?

Någon som vet om man kan ha någon annat i slutet istället för en rådjursklöv?

• Svar på tråden Någon som spårar med sin hund?
  • MoaElis

Jo var där jag läste men jag tycker inte att det står så tydligt. Är det pinnar i personspår? eller är det i vildspår? Hur får man hunden intresserad i personspår? Jag tänker att det är lättare i vildspår... Jag har en tax och den är inte så intresserad av människor, alltså den drar mer efter vilt. Men man kanske kan få den intresserad på något sätt...?

• Speakers Corner

Jag har hållt på med spår, men det var 100 år sen och jag kommer inte ihåg så mycket, dessutom så vet man säkert mer idag, så jag är inte rätt person att lära ut.
    Men jag tror inte du triggar jaktinstinkter, tvärtom, jag tror att du kanaliserar din hunds behov av jakt på ett sätt som inte skadar något vilt.
    Jag tror bara det är fördelar med det.

• Axo

Om man tävlar bruksspår med sin hund så ligger det små träpinnar i spåret som hunden ska hitta. Det är inget måste att använda om man bara har tänkt spåra som aktivering.

När det gäller viltspår och jaktlust så vet jag flera hundar som inte brytt sig lika mycket om viltspår på promenaderna när de får utlopp för jaktlusten genom viltspår. Och om du har en tax så skulle jag nog rekommendera viltspår, försök hitta en kurs att gå så får ni lära er grunderna!

Lycka till! Spåra med hund är något av det roligaste man kan göra

• MoaElis

Ja okej, tack för svaren!

Taxen är bara 9 veckor nu, när kan man börja? Är det så komplicerat så en kurs krävs?

• Axo

Du kan nog börja att lägga grunderna redan nu. Jag är inte så kunnig på viltspår så jag vet inte riktigt hur de gör när de börjar där.

Om du aldrig har spårat innan så tycker jag du ska försöka hitta en kurs eller någon som du kan träna ihop med. Det är mycket som kan gå fel när man lär in spår och om du märker att hunden är riktigt duktig så kanske du vill tävla eller använda hunden till eftersök.

• firebird

Jag körde viltspår med min hund :D jätteroligt men det tar sin tid att åka ut i skogen och förbereda. Spåret måste lägga sig 1-2h innan du går det för att doftmolekyler ska lägga sig lite i marken. Klöver är bäst om du ska träna hunden till eftersök. Men om du bara vill aktivera hunden så kan du ta ett mergben.

Brukspår(personspår) ska oxå vila ett tag innan du går spåret, men fördelen är att du kan lägga spåret vart du vill utan behöva tillåtelse ifrån markägare. Ska du tävla i brukspår så måste du träna hunden med pinnarna. Pinnarna läggs ut i spåret och hunden måste markera när han hittar dom. Vill du tävla i brukspår gå en kurs först innan du börjar träna själv så du lär in hunden rätt så den inte börjar ta bakspår samt så ska markeringspinnsrna ha en viss storlek som hunden ska lära sig, tex sista pinnen är mycket större än dom andra så han vet att spåret är klart.

Jag har testar spåra både vilt och brukspår men min hund älskade viltspår mest. Och det är väldigt naturligt för hunden att ta upp blodlukten och följa klövern, dom får använda sin urinstinkt :)

Svar på tråden Någon som spårar med sin hund?