• Kattexmex

Fransk bulldog - liknande ras?

Vi går i hundköpartankar och har fastnat för fransk bulldog. MEN, kan inte låta bli att oroa mig för rasens hälsoproblem, framförallt när det gäller andningsvägarna. Jag vet att det finns kennlar som verkligen försöker avla fram friska frallor och blir vårt slutgiltiga val en sådan hund kommer vi definitivt att satsa på en hund från en sådan kennel. Tänkte ändå lyfta frågan här för att kanske få tips om någon ras som vi själva inte tänkt på. Anledningen att vi fastnade just för frallorna är deras personlighet, att de både gillar att vara ute och leka, promenera, upptäcka, men också kan tycka om att mysa i soffan och ta det lugnt. Att de gillar barn och andra djur om de är vana vid dem, deras humor och inte minst, storleken. Vi har två mindre barn på 5 och 9 år, två vuxna katter (i våra hjärtan har vi tre katter då vi nyss mist en underbar misse men det bekommer nog inte en ev. hund, känns bara så konstigt att skriva att vi bara har två katter..) samt två nästan vuxna barn som är här ibland. Vi planerar också att skaffa ett barn till så blir det så då kommer ju vi vara hemma mycket under lång tid framöver. Oavsett så jobbar vi nästan alltid om varandra så någon av oss är nästan alltid hemma. Har ni något förslag på någon annan, friskare ras, som skulle passa oss?

• Svar på tråden Fransk bulldog - liknande ras?
  • Kattexmex
    fibbe skrev 2014-07-09 15:33:13 följande:
    "Staffordshire bullterrier är en ömhetstörstande, energisk, förarvek och humoristisk glädjespridare. Den är social, aktiv, intensiv, positiv och älskar full fart och visar det med intensiva glädjeyttringar. Samtidigt älskar den att bara vara hemma med sin familj och mysa. Det viktigaste är att få vara med, vilka aktiviteter som än bjuds."

Låter intressant!
  • Kattexmex
    fibbe skrev 2014-07-09 15:27:53 följande:
    Staffordshire bullterrier kanske? Vi har en sån och han har varit helt underbar med sonen! Dom kallas även för "nannydogs"! ;)

Vilken fin ras! Nu fick jag beslutsångest.. :))
  • mydevotion

Har en liten staffe. Helt fantastisk ras. Riktig charmör och klockren med barn! Älskar att mysa framför allt annat i världen.

• Dexter dot com
    Kattexmex skrev 2014-07-11 04:06:12 följande:

Vilken fin ras! Nu fick jag beslutsångest.. :))
    Staffarna är helmysiga men mer krävande än frallorna och har rätt mycket hälsoproblem framförallt med hud och allergier så  köp bara av en uppfödare som verkligen har koll på avelsdjur, kullsyskon, föräldrar osv eftersom dessa problem inte reggas i avelsdata och du själv inte kan kolla upp det.
  • Nellon
    fibbe skrev 2014-07-09 15:27:53 följande:

Staffordshire bullterrier kanske? Vi har en sån och han har varit helt underbar med sonen! Dom kallas även för "nannydogs"! ;)

Har också en staffe, såå go ras. Hon älskar både ungarna och katterna. Väldigt "anpassningsbara", som alla hundar gillar hon att gå långa promenader men även att ligga (NÄRA) och mysa i soffan :)

Personligen tycker jag att det är i en perfekt storlek - lätta att ha med sig, men samtidigt kan du busa och brottas med dem utan att vara rädd att skada dem haha...

Det enda negativa, enligt mig, som någon påpekade är allergier som tydligen är rätt vanligt. Min hund är allergisk mot gräspollen, vår försäkring täcker inte detta så det har ju gått åt x antal tusen genom åren i vet. besök och specialfoder.

Men att det kan att kosta att ha hund är ju inte direkt en nyhet :-P
  • Dexter dot com
    Nellon skrev 2014-07-11 09:07:10 följande:
    Har också en staffe, såå go ras. Hon älskar både ungarna och katterna. Väldigt "anpassningsbara", som alla hundar gillar hon att gå långa promenader men även att ligga (NÄRA) och mysa i soffan :)

Personligen tycker jag att det är i en perfekt storlek - lätta att ha med sig, men samtidigt kan du busa och brottas med dem utan att vara rädd att skada dem haha...

Det enda negativa, enligt mig, som någon påpekade är allergier som tydligen är rätt vanligt. Min hund är allergisk mot gräspollen, vår försäkring täcker inte detta så det har ju gått åt x antal tusen genom åren i vet. besök och specialfoder.

Men att det kan att kosta att ha hund är ju inte direkt en nyhet :-P
    Har också haft allergihund och det var inte pengarna som störde mig utan att behöva se min hund lida och må otroligt dåligt och till slut behöva låta honom somna in endast 5 år gammal när ingenting hjälpte.
  • fibbe

Och jag själv har aldrig stött på allergi inom staffarna,då har både vi,min mamma,och flera av mina vänner staffar,och känner även till en hel del staffar längre ner i Sverige då jag även har en gammal omplacering från Göteborg (annan ras,men jourhemmet har i dag enbart staffar som hon tävlar med aktivt). 

Däremot vet jag att vi kikade på en omplacering åt mamma innan hon hittade sin nuvarande,den hunden hade lite lätt demodex,och skulle omplaceras då hon inte skulle vara i avel pga demodexen. Så det är väll något jag skulle kolla upp/höra mig för om det förekommit något sådant.

Men jag tror att hittar man seriösa uppfödare så är det inga problem. Finns ju några "större" kennlar,vet dock inte hur dom är. Vi köpte från en mindre uppfödare här i Dalarna,och vi är som sagt supernöjda! 

Och väldigt nöjda med rasen för övrigt,det enda negativa är väll att han är lite FÖR snäll.... Sonen är 1,5 år nu,så det ska dras i både svans,nos,och tassar,men vovven ligger så snällt kvar. Men han har älskat sonen från första stund,vet att vi sa så i början att vi har ju nästan barnvakt! Somnade sonen på golvet så låg han brevid,lekte han så var han brevid,sov han i ett annat rum så var vovven med där inne,när han började vakna så kom vovven ut och hämtade oss. 

• Nellon
    Dexter dot com skrev 2014-07-11 10:49:52 följande:
    Har också haft allergihund och det var inte pengarna som störde mig utan att behöva se min hund lida och må otroligt dåligt och till slut behöva låta honom somna in endast 5 år gammal när ingenting hjälpte.
    Jag beklagar, jättetråkigt att höra. Kan bara hålla med dig, det är fruktansvärt att stå vid sidan av och ingenting verkar hjälpa. Jag har äntligen hittat en medicin som fungerar bra på min tjej, efter 5 år...

För övrigt stör pengarna inte mig det minsta.
  • Kattexmex

Vilka härliga bilder! Tack snälla ni som kommer med så bra förslag och berättar så mycket, vi ska ha väga raserna mot varandra och fundera lite till.

• Dexter dot com
    Nellon skrev 2014-07-11 22:22:07 följande:
    Jag beklagar, jättetråkigt att höra. Kan bara hålla med dig, det är fruktansvärt att stå vid sidan av och ingenting verkar hjälpa. Jag har äntligen hittat en medicin som fungerar bra på min tjej, efter 5 år...

För övrigt stör pengarna inte mig det minsta.
    Ja, det var hemsk och när jag väl lät honom somna in så insåg jag att jag borde ha gjort det långt tidigare. Jag upplever att allergi/hudproblem/klåda ökar snabbt i många raser vilket är ruskigt tråkigt då det är så smärtsamt och jobbigt.

Härligt att ni fått er hund symptomfri, det måste vara fantastiskt!!
  • TeresB

Gå på en mässa och hälsa lite på olika hundar.

Är det tänkt att det större barnet ska kunna gå ut med hunden sj ibland?

Jag kommer från en riktig hundfamilj och vi har haft ganska många olika raser allt från schäfer, collie, cocker och Russel. Min syrra har barn i samma åldrar som ni och de skaffade sig en papillon av modell större. Jag har också en pappis sen 12 år tillbaka. Han är nu 14 och pigg o frisk. Kanon hund för barn som tycker allt är kul. Lättkörd arbetsvillig och smart. Inte minsta bjäbbig om man ger den stimulans. Vår lilla hund var med på 2 mils prommis förra året så de kräver dock motion.

• Kattexmex
    TeresB skrev 2014-07-12 08:33:07 följande:
    Gå på en mässa och hälsa lite på olika hundar. Är det tänkt att det större barnet ska kunna gå ut med hunden sj ibland? Jag kommer från en riktig hundfamilj och vi har haft ganska många olika raser allt från schäfer, collie, cocker och Russel. Min syrra har barn i samma åldrar som ni och de skaffade sig en papillon av modell större. Jag har också en pappis sen 12 år tillbaka. Han är nu 14 och pigg o frisk. Kanon hund för barn som tycker allt är kul. Lättkörd arbetsvillig och smart. Inte minsta bjäbbig om man ger den stimulans. Vår lilla hund var med på 2 mils prommis förra året så de kräver dock motion.

Om hon kan rasta hunden ibland är det ju en fördel men inget vi tänkt så mycket på. Än så länge vet barnen inte ens om det, vill inte säga ngt förrän allt är säkert. Men äldsta tjejen är hundtokig så nog lär hon vilja gå ut med den då och då : ).
  • TeresB

Straffar är ju trevliga men ingen första hund. Någon av er kanske har tidigare hundvana?

En stor hund kan man inte släppa ut barn med. Kanske barnen vill gå på hundungdom eller agility?

Ha ha alla lobbar vi för våra raser

Faktum är att jag tyckte att pappisen var en fjantig ras innan jag tog en som behövde ett hem. De är små nog att inte ta plats ( de fäller inget direkt) kräver lite pälsvård, är friska. Gillar att vara med i farten men min lilla hund tycker sett lika kul med med vår 1 åring som kastar kotte en dec som att jag gör det.

Hinns inga långa svängar med så kan man motionera dem lite inne.

Det är en kul och fartig ras helt enkelt.

• Abbe83

Efter att ha läst denna tråd har jag verkligen fastnat för staffe. Vi har en hund, en schäfer men vill ha en till hund och fundera på passande ras. 

• TeresB
    Abbe83 skrev 2014-07-13 15:36:46 följande:

Efter att ha läst denna tråd har jag verkligen fastnat för staffe. Vi har en hund, en schäfer men vill ha en till hund och fundera på passande ras. 

Varför inte en schäfer till?

• Abbe83
    TeresB skrev 2014-07-13 15:44:59 följande:
    Varför inte en schäfer till?

Vill ha 2 olika raser, gillar verkligen schäfer men känner att vi helst vill ha olika raser. 
  • Kattexmex

Nu har vi bestämt oss, det blev en fralla trots allt :). Tusen tack för alla tips, är sugen på en staffe också men det får bli om några år isåfall. Nu ska jag leta hundkuser!

• Dexter dot com
    Kattexmex skrev 2014-07-15 15:54:23 följande:

Nu har vi bestämt oss, det blev en fralla trots allt :). Tusen tack för alla tips, är sugen på en staffe också men det får bli om några år isåfall. Nu ska jag leta hundkuser!

Grattis till beslutet!
    Vad hittade ni för kennel som avlar på endast friska individer ?
Svar på tråden Fransk bulldog - liknande ras?