• Lisa S

Yngre honkatt med äldre hankatter?

Hej!
    Jag har två hankatter (kastrerade). Ena är 15 och den andra 7. De kommer inte så bra överens pga rangspelet och att den yngre är väldigt aktiv och busig medan den äldre är mer tillbakadragen och inte vill leka.

Jag har tankar på att skaffa en honkattunge men är osäker på hur de andra två skulle reagera och behandla henne.
    Om jag förstått det rätt så har honor lägre rang än hanar?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Yngre honkatt med äldre hankatter?
  • nemo1

Det kan gå hur som helst. Det kan bli kaos mellan sjuåringen och en liten kattunge också då det skiljer så pass mycket i ålder. En tremånaders vill garanterat busa mer än en sjuåring.
    Se till att aktivera den yngsta massor istället är mitt råd.

• Currykoalan

De honkatter jag har haft i mitt liv har jag skaffat som andra/ tredje katt i familjen, där det då redan funnits vuxna katter. Av en konstig slump hankatter. Det har gått hur bra som helst. Dessa honkatter har utvecklat rejält underliga personligheter iofs. Men det tror jag de skulle ha gjort även om de bott i en annan omgivning.

Den enda gången jag haft problem med en till kattunge är faktiskt då jag hade min gamla honkatt och skaffade en hankattunge. Hon var mycket sträng, om man kan uttrycka sig så. De äldre hankatter jag haft har behandlat kattungar, oavsett kön med stort överseende och tålamod.

Ett par av mina hankatter har flera gånger agerat fostermamma åt akutplacerade kattungar.

Svar på tråden Yngre honkatt med äldre hankatter?