• Bomema

Åksjuka även dagen efter resan?

En fråga till er med erfarenhet av åksjuka barn. Vår minsting som snart fyller två har precis börjat visa tecken på åksjuka. Eller tecken och tecken, han kräks efter nån timme eller två i bil eller tåg. Senaste gångerna har han även kräkts dagen efter. Han verkar liksom slö och så efter frukosten har han kräkts. Idag har vi samma situation. Åkte en lång tågresa igår och han kräktes då. Efter tågresan tröttare än vanligt och inte samma aptit som normalt, men pigg i övrigt. På morgonen idag var han tröttare än normalt och så kräktes han. Inga fler kräkningar därefter. Är det någon som känner igen sig i detta?

Eftersom det aldrig går att veta vad kräkningarna hanterar vi det hela som om han har magsjuka. Men som sagt, såhär har det blivit de senaste gångerna vid långa bil- och tågresor, därav känns det som att det kanske borde handla om åksjuka.

Tacksam för input.

• Svar på tråden Åksjuka även dagen efter resan?
  • thefee

Lider själv av åksjuka och har gjort det hela mitt liv. Började ta åksjuketabletter som hjälper bra men man blir så trött av dom. Går bättre nu när jag är äldre och kan köra själv eller sitta i framsätet för då börjar jag inte må illa trots att jag inte tagit någon tablett. På sommaren är det värre när det är varmt och har väldigt svårt att åka i en bil utan ac så jag kör hellre själv än sitter på med någon jag vet att inte har ac i sin bil. Men dom gånger jag har spytt har jag aldrig gjort det dagen efter utan bara under tiden vi åkt bil/tåg eller nått annat. Brukar nog känna mig slö innan jag spytt men efteråt brukar det kännas betydligt bättre och det är sällan jag spytt fler än en gång.

• pigglet

Har aldrig hört talas om någon som kräks av åksjuka dagen efter. Det brukar ju gå över rätt snabbt efter att man kommit fram och världen står stilla igen, efter någon timme känner sig i alla fall våra barn bättre.

• glassen

Mina barn är åksjuka, och dottern väldigt åksjuk. Men jag har aldrig varit med om det du beskriver. Hon kräks när vi åker eller precis när vi stannar, men efter en stund är hon som vanligt igen.

• LadyViolet

Jag blir ibland åksjuk, och det kan sitta kvar i flera timmar. Fast jag har nog aldrig känt av det dagen efter. En jag känner blev sjösjuk på en kryssning och hon var tvungen att sjukskriva sig dagen efter. En del blir ju åksjuka efter resan, googla på "mal de debarquement"

Svar på tråden Åksjuka även dagen efter resan?