• Jessicca

Göra egen mat till 8 månaders

Jag tänkte göra fälskfile med gräddsås och champinojner i och pasta till. Är de okej att mixa detta och ge till min son på 8 månader? Hur är de om man har i pulverbuljong i såsen? Kom gärna med tips på andra grejer man kan göra själv och frysa in :)

• Svar på tråden Göra egen mat till 8 månaders
  • Malima

Googla på "mat för små magar", så får upp ett häfte fyllt med tips och recept. Jag använde det mkt när min son var liten!

• honeydew

Skippa buljong i, krydda med andra kryddor utan salt. Persilja är gott till fläskfilé och champinjoner

Man kan göra det mesta själv. Jag brukar utgå ifrån vad vi vuxna äter till middag, och göra en egen kastrull med hennes mat där allt får koka ihop.

Oftast utgår jag ifrån

1 del kött/fågel/fisk,

1 del grönsaker (kan vara flera stycken, morot, tomat, broccoli, blomkål, paprika, lök, m.m)

1 del kolhydrat, potatis/pasta/ris

Vätska i form av vatten/grädde/tomatkross

Kryddor, vitlök/örter/peppar

Ev en klick smör

Min bebis är snart 10 mån och har lärt sig äta lite bitar. Då kokar jag ihop allt kött med sås, kryddor, grönsaker. Mixar. Har sedan i ris/pasta/mosad potatis. Så blir det mjuka bitar i bebismaten

• Malima

Jag frös in många olika såser, så kunde man ta tillbehör(potatis/ris/pasta osv) utav det vi åt så blev det i alla fall alldeles färskt!

• Jessicca

Tack! Misstänkte att jag skulle skippa buljongen till honom. Har försökt med mixar broccoli och ärtor till honom men de gilla han inte så mycket. Även provat med att mosa potatis med lite smör på men mitt i allt så spydde han upp allt han fått i sig :/

• honeydew

Äter han burkmat, men inte hemlagad mat? Tänkte på att konsistensen brukar vara ganska lös i burkmat, så våga ha ganska mycket vätska när du lagar egen mat.

Att han kräks behöver inte betyda att han ej gillar maten. Bebisar har kräkreflexen mycket längre fram än vuxna, för att de inte ska sätta i halsen så lätt om det blir för stora bitar (sen är vissa bebisar mer känsliga än andra med bitar).

Har du prövat koka lite kyckling, potatis och morot i lite vatten. Mixa slätt och ta i en klick smör. Blir väldigt milt, gott och lite sött. Brukar bebisar gilla. Smaka själv på maten, så att det smakar gott innan han får den

• rere88

Du kan göra i princip samma mat som till er.

vi gjorde middagen färdig utom salt och tog sedan bort lite och mixade det sen hade vi i salt i vår egen mat.

om den blir för klumpig/fast kan du ha i bröstmjölk tills den får rätt konsistens.

Om han fortsätter kräka kan du prova utesluta mjölk eller mjöl och se om det hjälper.

Vissa barn är känsliga mot gluten o laktos när de är små.

Svar på tråden Göra egen mat till 8 månaders