• vfja

Åsa Romson hetsar mot vita män

Följande är citat från Åsa:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte vita, medelålders heterosexuella män. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Tänk nu om hon hade bytt ut vita män mot svarta kvinnor:

"Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter svarta homosexuella kvinnor vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för svarta, homosexuella kvinnor. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte svarta, medelålders homosexuella kvinnor. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

Hade hon sagt så där hade hon blivit anmäld för hets mot folkgrupp samt stämplats som rasist.

Anledningen att hon kunde säga så där om vita män är för att det är PK.

• Svar på tråden Åsa Romson hetsar mot vita män
  • FDFMGA
    Simon 681 skrev 2014-07-11 09:49:33 följande:

Nej, har inte sett den undersökningen och kan inte heller svara på vad skillnader mellan kommuner beror på.

"Vi" har inte en enda styrelsepost i ett kommunalt företag. Att vissa män (ett fåtal) har högt avlöna arbeten och hög status är ingen nytta för män som inte har det. Det finns inget "Vi män" där.

Jag förstår inte riktigt hur man kan känna sig berörd av det Romson säger om man inte är en aktivt medverkande del av det sammanhang hon angriper.

Jag känner mig inte utpekad, lika lite som jag skulle känna mig utpekad om någon påstod att män våldtar. Jag gör det inte och är heller inte en del av en subkultur som ursäktar våldtäkter med att män är ändå män och hon var väldigt utmanande - eller något liknande.

Jag hittar inte artikeln i DI, men däremot ett TT i DN om samma undersökning.
    I vissa kommuner är alltså fördelningen av vd-poster inom de kommunala bolagen nästan jämn mellan könen, åtminstone kvantitativt sett, medan de i andra inte finns några kvinnliga vd:ar överhuvudtaget.
    Det är inget man kan förklara utifrån slumpen, och jag gissar att ingen kommun skulle påstå att de kvoterar vid vd-tillsättningar.

Inte desto mindre är skillnaderna stora, sannolikt utifrån medvetna eller omedvetna urvalsprinciper. Som jag uppfattar Romson är det detta hon talar om, att det inte skadar att reflektera över vilka kriterier man har framför ögonen vid chefstillsättningar, och varför.

www.dn.se/ekonomi/mansdominans-i-kommunala-bolag/
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Johan75
    Amelisas skrev 2014-07-11 10:11:09 följande:

Det verkar vara inne att hata på män nu. 

Det kanske det är, men det verkar onekligen ännu mer inne att känna sig hatad som man. 
    Behold, i come as a thief.
  • kenneth768768
    FDFMGA skrev 2014-07-11 10:28:43 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur man kan känna sig berörd av det Romson säger om man inte är en aktivt medverkande del av det sammanhang hon angriper.

Jag känner mig inte utpekad, lika lite som jag skulle känna mig utpekad om någon påstod att män våldtar. Jag gör det inte och är heller inte en del av en subkultur som ursäktar våldtäkter med att män är ändå män och hon var väldigt utmanande - eller något liknande.
    Men vi har ju fått lära oss att all generalisering utom den mot vita HETEROSEXUELLA män är av ondo, det är därför vi höjer på ögonbrynen.

Utan i stället har vi fått lära oss att man ska titta på individnivå på vilka som gör fel.

Exempel: Ett problem är då är att vissa av oss människor äter för mkt kött. Då kan man helt enkelt inrikta sig på det, att titta på de individer som äter för mkt kött och problematisera detta. Könlöst.

Jag tar absolut inte åt mig som en anklagad person, utan stör mig på att det är ett äckligt raljerande sätt att skapa en vi-mot-dem-känsla där det normaliseras att MÄN är PROBLEM, speciellt om de är HETEROSEXUELLA.

Det är fullständligt felargumenterat, det är de individer i vårt samhälle som beter sig fel som är problemet, oavsett vilket könsorgan de har eller om de är heterosexuella eller inte.

Vart tog jämlikhetstanken vägen? Skulle vi inte se alla människor för den individ de var, och låta alla individer ha lika skyldigheter och rättigheter? Nej just ja! Det gällde ju inte vita, HETEROSEXUELLA män!

Vi mot dem! Tack så mkt!
  • kenneth768768
    Johan75 skrev 2014-07-11 10:41:14 följande:
    Det kanske det är, men det verkar onekligen ännu mer inne att känna sig hatad som man. 
    Det är den enda gruppen som förväntas acceptera att man hatar dem på gruppnivå. Hata individer som gör fel i stället.

• Johan75
    kenneth768768 skrev 2014-07-11 10:42:30 följande:
    Det är den enda gruppen som förväntas acceptera att man hatar dem på gruppnivå. Hata individer som gör fel i stället.
    Fast jag är vit, man och heterosexuell. Jag varken känner att jag ska acceptera att bli hatad för detta eller känner mig hatad. 
  • Molle1981
    MadHatter skrev 2014-07-11 09:07:29 följande:

Jag förstår inte hur du kan likställa detta alls. Jag får börja med en brasklapp om att jag inte hört eller läst talet utan bara utgår från de citat som finns här.

Som jag läser talet vill Romson lyfta fram att så som samhället ser ut i dag är beroende av vilka som styrt landet, politiskt och ekonomiskt. Att om en viss grupp haft stort inflytande i samhällsutvecklingen under en längre tid är det rimligt att anta att gruppen format samhället så som passar gruppen bäst.

Romson vill lyfta fram att de normer som finns i dag inte nödvändigtvis är "de rätta" och neutrala på något sätt utan påverkats av intressen hos den grupp som styrt. Hon ger då exempel på samhällsfenomen som hon menar finns just för att det är denna grupp som styrt men menar att det idag inte finns någon anledning att det är just dessa värderingar som ska styra.

Vad jag förstår är inte hennes mål att skuldbelägga vita heterosexuella män utan att visa att det samhälle vi har idag är utformat av och för en viss grupp. Hennes tanke är väl att vi idag måste lyfta fram fler röster och också vara beredda på att ändra samhällsnormen så att den är mer heterogen till sin karaktär och utformad efter ett mångfald av grupper.

Man behöver inte hålla med Romson vare sig i sak eller retoriskt grepp men att koppla talet till brottsstatistik över utlandsfödda känns väldigt långsökt.

Hon pratar ju om maktstrukturer och hur samhället hittills (historiskt) formats och hur hon vill att framtiden ska formas.

Man kan naturligtvis se det som problematiskt att gruppera folk på det sättet, för även om heterosexuella vita män generellt haft mest makt har ju inte alla heterosexuella vita män haft det. Vem som helst inom gruppen har ju inte haft inflytande utan det handlar om en grupp i gruppen. Så givetvis kan man kritisera talet, men de kopplingar du gör förstår jag inte alls.

Lyssna på talet först innan du uttalar dig, blir ju lite fel annars. Hon beskyller vita heterosexuella män för miljöproblemen. Även om hon bara vill beskriva det du säger, så gör hon det på ett väldigt dåligt och klumpigt sätt som inte är okej, fast blur det automatiskt i vårt skruvade mediaklimat.
  • FDFMGA
    kenneth768768 skrev 2014-07-11 10:41:32 följande:
    Men vi har ju fått lära oss att all generalisering utom den mot vita HETEROSEXUELLA män är av ondo, det är därför vi höjer på ögonbrynen.

Utan i stället har vi fått lära oss att man ska titta på individnivå på vilka som gör fel.

Exempel: Ett problem är då är att vissa av oss människor äter för mkt kött. Då kan man helt enkelt inrikta sig på det, att titta på de individer som äter för mkt kött och problematisera detta. Könlöst.

Jag tar absolut inte åt mig som en anklagad person, utan stör mig på att det är ett äckligt raljerande sätt att skapa en vi-mot-dem-känsla där det normaliseras att MÄN är PROBLEM, speciellt om de är HETEROSEXUELLA.

Det är fullständligt felargumenterat, det är de individer i vårt samhälle som beter sig fel som är problemet, oavsett vilket könsorgan de har eller om de är heterosexuella eller inte.

Vart tog jämlikhetstanken vägen? Skulle vi inte se alla människor för den individ de var, och låta alla individer ha lika skyldigheter och rättigheter? Nej just ja! Det gällde ju inte vita, HETEROSEXUELLA män!

Vi mot dem! Tack så mkt!
    Du menar att om man skulle upptäcka att invandrare är överrepresenterade på våra fängelser så är det fel att påtala detta och försöka förstå varför för att komma tillrätta med problemet.

Ärligt talat. Antingen så tycker man att mäns kompetens är av Gud, Allah eller naturen given och att det är självklart att män är kraftigt överrepresenterade i maktens centrum - eller också anser man inte det.

Väljer man det senare synsättet så blir det naturligt att börja fundera över överrepresentationens mekanismer.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Simon 681
    FDFMGA skrev 2014-07-11 11:14:55 följande:
    Du menar att om man skulle upptäcka att invandrare är överrepresenterade på våra fängelser så är det fel att påtala detta och försöka förstå varför för att komma tillrätta med problemet.

Ärligt talat. Antingen så tycker man att mäns kompetens är av Gud, Allah eller naturen given och att det är självklart att män är kraftigt överrepresenterade i maktens centrum - eller också anser man inte det.

Väljer man det senare synsättet så blir det naturligt att börja fundera över överrepresentationens mekanismer.
    ...vilket inte var det hon gjorde. Då uttrycker man sig på ett annat sätt, likt hur du uttrycker dig om cheflöner i kommunerna, exempelvis.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Simon 681
    kenneth768768 skrev 2014-07-11 10:41:32 följande:

Vi mot dem! Tack så mkt!
    Ungefär så. Antingen är generaliseringar utifrån grupper fel eller inte. Antingen är diskriminering fel eller inte. Det är relativt grundläggande och lite pinsamt att folk inte greppar detta.
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Linnea1994
    Kanske inte så konstigt då det kastas skit på en hel grupp för att några gör fel...
  • Johan75
    Linnea1994 skrev 2014-07-25 00:56:49 följande:
    Kanske inte så konstigt då det kastas skit på en hel grupp för att några gör fel...
    Möjligt. Det är ju onekligen en retorik som appliceras på många grupper i samhället. 
  • Torrans

Ja om det nu är så är frågan:Vad ska alla feministerna göra? Hata på dessa vita män sen via revolution ta makten? Nje, vet inte riktigt.

• StackarsMia
    Inte riktigt lika inne som att vara kränkt invandrare eller kränkt kvinna dock.
  • ölburk2
    puss skrev 2014-07-08 20:04:58 följande:

Fö är att säga "vi är olika men har lika värde" inte direkt nåt man blir kallad rasist för.

Men vita kränkta män är ju det grinigaste som finns.

För att inte tala om griniga, kränkta, vita sk feminister, där har vi iaf EN gemensam nämnare.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Johan75
    StackarsMia skrev 2014-07-25 15:48:32 följande:
    Inte riktigt lika inne som att vara kränkt invandrare eller kränkt kvinna dock.
    Det kanske hänger ihop? Förmågan att känna sig kränkt samt hatad och den gängse retoriken att ge stora grupper av människor skulden för individers tillkortakommanden. 
  • Åttionian

Jag håller med Åsa Romson - den vite, heterosexuella, medelåldersmannen kan och bör inte ses som norm i det svenska samhället.

• Åttionian
    MarabouZZ skrev 2014-07-08 23:50:09 följande:

Hon generaliserar gruppen att vita män som syndabockar och gruppen kvinnor som offer. Lite 30-tals nazist-retorik faktiskt. Det är uppenbart att hon försöker locka de största stolpskotten från F till MP. 

Dagens passiva klimatpolitik är att sätta de lata männen framför kvinnor och barn.""Varför skall mannen som sitter ensam i sin stadsjeep gå före kvinnan som åker buss till jobbet?""Vi ifrågasätter varför mannen som åker på affärsresa skall få en egen flygplats inne i Stockholm, medan den kvinnliga studenten inte har någonstans att bo.""Män släpper ut mer koldioxid än kvinnor, män äter mer kött, de åker mer bil, de flyger mer.""Vi ifrågasätter också vad det är som säger att den svenske mannens rätt att äta kött varje dag skall gå före den sudanesiska kvinnans rätt att slippa få sin skörd förstörd av klimatförändringar.""Man kan nästan misstänka lite grann att det hänger ihop, att om det bara sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella män. Och det blir så fel! För de flesta av oss, de allra flesta av oss här, vi är inte vita, medelålders heterosexuella män. Vi är människor, och det betyder att vi har lika värde. Men vi är olika på alla möjliga sätt."

"Det är de rika männen som orsakar utsläppen, och det är kvinnorna som är offren. Detta är riktigt när man tittar på Sverige, när man tittar på Europa och när man tittar på världen".

Jag höll med om alla utom den sista. Utsläpp drabbar ALLA.
Svar på tråden Åsa Romson hetsar mot vita män