• Nellon

Hund kliar upp sår

Vår hund har ett sår långt ner på nacken. Det verkar läka rätt bra, men på nätterna kliar hon på det så det ser förjäkligt ut på morgonen, samma visa om och om igen.

Någon som har tips på hur vi får henne att inte komma åt såret? Tratt funkar ej pga sårets position.

• Svar på tråden Hund kliar upp sår
  • Sheltiegirl

Tygkrage kanske? Sy enkel krage som ni bara trär över halsen och förhoppningsvis stoppar det att din hund kliar. kolla bara såret igen på morgonen så det inte fastar i kragen eller liknande.
    Alternativt att ni bandagerar det över nätterna. Min tollare fick ett ca 5 sm stort ytligt köttsår förra året på manken och vi bandagerade det innan långa promenader och för nätterna. Många bandagebyten men såret läkte väldigt fint. Allt du behöver är bomull, gasbinda och självhäftande elastisk linda. Har du det inte hemma finns det på apotek eller i djuraffärer.

• Nellon
    Whitetrash86 skrev 2014-07-09 12:22:57 följande:

Jag skulle sätta på skor på min hund Skrattande
    Annars kanske bandage eller tejpa över

Haha, smart! Har ju faktiskt skor eftersom hon är så frusen av sig, försöker man gå ut på vintern så lägger hon sig på marken i protest :D

Hade det inte varit för värmen hade jag kört på det :)
  • Nellon
    Sheltiegirl skrev 2014-07-09 12:30:16 följande:

Tygkrage kanske? Sy enkel krage som ni bara trär över halsen och förhoppningsvis stoppar det att din hund kliar. kolla bara såret igen på morgonen så det inte fastar i kragen eller liknande.
    Alternativt att ni bandagerar det över nätterna. Min tollare fick ett ca 5 sm stort ytligt köttsår förra året på manken och vi bandagerade det innan långa promenader och för nätterna. Många bandagebyten men såret läkte väldigt fint. Allt du behöver är bomull, gasbinda och självhäftande elastisk linda. Har du det inte hemma finns det på apotek eller i djuraffärer.

Tack för tipset! Får damma av symaskinen. Lär sy den rätt hög antar jag för att den inte ska glida omkring?
Svar på tråden Hund kliar upp sår