• llindaaa

Att tänka på innan man skaffar katt

Jag och min sambo funderar starkt på att skaffa en katt. Kollade på blocket och det finns 2 st honor från samma kull som inte är tingade än. Då det finns två tjejor kvar och vi skulle vilja ha båda, så de har sällskap av varandra när man inte är hemma. 

Vi undrar vad som är viktigt att tänka på innan och när man skaffar katter. Har ni några bra tips? Ös på!!

• Svar på tråden Att tänka på innan man skaffar katt
  • Kattpappa08

Sexlivet kan bli problematiskt.....katterna: hej vad gör ni? får vi vara med? varför stänger ni dörren? vi vill va med så nu hoppar vi på dörrhandtaget eller jamar som 17 Rynkar på näsan

• fiddeification

Något jag bittert fick uppleva när jag skaffade katt är att även om det KAN vara ganska billigt att ha katt så kan det också bli riktigt dyrt. Min katt får fan diarré av nästan all kattmat och det enda vi provar som funkat är svindyrt. Sen så är det ingen tvekan för mig att han är värd det och det är egentligen en liten skitsak, såklart han ska må bra men menar att man ska vara beredd på oväntade utgifter. Är det innekatter så rekommenderas 2 kattlådor starkt!

• fiddeification

Personen vi köpte katten av lämnade honom pga att hon skulle ha barn. Nu väntar vi själva barn och jag ser inget som helst problem i att ha kvar vår lilla älskling trots bebis. Vi hade katt när jag var bebis och vi gosade för fullt den katten och jag, han avgudade mig tydligen.

• nemo1
    llindaaa skrev 2014-07-10 17:14:28 följande:
    Tack för alla svar. Ska försöka svara på det som vi skrivit om. 

Vi har tänkt att ha katterna som innekatter. Vi bor i lgh på bv med stor altan. 
    Självklart har vi inte tänkt att lämna katterna borta en längre tid själva. Jag jobbar skift så oftast är det någon hemma under dagen när jag jobbar kväll och kissarn blir då själv i ca 3h. 

Det blir inte något problem med kattvakt, mamma och pappa kan ta dom.
    Jag har ändå lite erfarenhet bland katter då mina föräldrar har kisse och vi skaffade hon när jag bodde hemma än. 

Ang. fester så är det inte något problem då vi inte brukar göra det ofta. Kanske 2 ggr/ 6 mån. 

Katterna är en blandras av skogskatt/maine coon. 
    Katterna blev leveransklara i måndags! 
    Gå inte på att det är raskatter i dem. Jag gissar att ni får betala några tusen per katt för att uppfödaren inte kan hålla sig till sanningen.
  • nemo1

Du skriver att ni bor på bv med altan. Hade ni tänkt att ta ut dem i koppel? Jag vill starkt varna för det isf, ni kan få katter som står och skriker i tid och otid vid dörren då och vill ut, mer regel än undantag faktiskt. Och bor man i lägenhet så är det inte en god ide att låta dem gå ute själva.

• nemo1
    Peachpie skrev 2014-07-10 16:48:21 följande:
    Tänk igenom åtagandet. Tänk igenom hur ert liv blir om ni har katt.

Ni kan inte vara borta hur länge som helst på dagarna. Katterna behöver er och inte bara varandra. Det är inte säkert att de kommer trivas ihop och leka problemfritt bara för att de är syskon. Ni kan alltså inte vara borta 12 timmar i sträck på dagarna och tro att två små kattungar klarar det. Det är lite grann som att små barn i början, de behöver er hemma i lugn och ro när de är små. Inga vilda fester och långa utekvällar med efterfest hemma.....Och även när de är större så kan ni inte vara borta 12 timmar om dagen, de vill ha sällskap och mys av er. Så tänk på att en AW efter jobbet kommer kräva mer planering om ni har katt. Någon av er bör åka hem om den andra har AW. Lite som att ha barn smile5.gif

Tänk igenom hur ert liv är nu och hur det blilr om ni skaffar katter. Vilda fester/förfester hemma är inget att rekommendera när ni har kattungar, och inte när de är vuxna heller! Långa utekvällar där man är ute hela natten....nja...om en av er är hemma eller om ni lämnar katterna till en kattvakt som tar hand om katterna hemma hos sig....Vissa katter blir rädda av stoj och oväsen. Även om alla katter ni känner klarar av fest och mycket folk så är det inte säkert att just era katter gör det. Vissa katter är mer rädda av sig, hur mycket man än försöker vänja dom vid stoj så är det deras personlighet helt enkelt.

Har ni någon som kan vara kattvakt om ni åker bort? Vuxna katter klarar sig 1 dygn hemma själva i nödfall om de har mat och vatten och låda att gå på (när de är större alltså, INTE när de är kattungar!) men om ni vill vara borta längre än så så krävs det kattvakt. Men att lämna dom själva i ett dygn är alltså gör nödfall, det är inget som man kan göra stup i kvarten.
    Lämna inte kattungarna till kattvakt när de är små, ge dom tid att lära känna er och sitt nya hem i lugn och ro.  Kattungarna bör vara tillräckligt gamla för att tas från mamman, dvs de bör vara minst 12 veckor gamla, gärna ännu äldre. Det är viktigt att de blir kollade av veterinär, vaccinerade, avmaskade, försäkrade och när de är könsmogna-kastrerade.

Innan ni köper katterna ska nuvarande ägaren kunna ge info om exakt hur gamla de är, om de är rumsrena, är de vaccinerade osv.
    Det tar tid att få katter rumsrena och de kan bli olyckor en tid efter de är rumsrena, och det är viktigt att inte skälla på katterna eller ta till fysisk bestraffning oavsett vad de gjort, det gör bara att de blir rädda för er och så blir det en ond cirkel.
    Enligt lag får man ej lämna katterna i ett dygn, de ska enligt lag ha tillsyn minst två ggr per dygn! En vuxen katt kan också bli sjuk eller skada sig.
  • Ingenpingvin
    Kattpappa08 skrev 2014-07-10 18:35:20 följande:

Sexlivet kan bli problematiskt.....katterna: hej vad gör ni? får vi vara med? varför stänger ni dörren? vi vill va med så nu hoppar vi på dörrhandtaget eller jamar som 17 Rynkar på näsan

Det gäller väl inte bara sex utan typ, allt! Våra små damer tycker allting är spännande (framför allt den ena av dem) "Hej, läser du en bok? Bra, då kan jag lägga mig här framför den så att du kan kela med mig" "Åh, du tänkte att du skulle ligga i din säng? Det tänkte inte jag. Nej. Nej. NEJ jag tänker inte flytta mig även om du lägger dig på mig!!" "Ja! De ska bädda sängen, toppen! Jag kan lägga mig under lakanet!!" "Åh, vilken fin hög med vita kläder, bäst jag lägger mig (med min svarta päls) ovanpå och vaktar så att ingen kommer åt att smutsa ner den". "Kolla in - en hög med en virkad grunka, den passar perfekt som min nya leksak!". 

Och så vidare. Men de är rara mina små änglar, det är de.. 
  • JosefinGranqvist89
    llindaaa skrev 2014-07-10 16:21:24 följande:

Jag och min sambo funderar starkt på att skaffa en katt. Kollade på blocket och det finns 2 st honor från samma kull som inte är tingade än. Då det finns två tjejor kvar och vi skulle vilja ha båda, så de har sällskap av varandra när man inte är hemma. 

Vi undrar vad som är viktigt att tänka på innan och när man skaffar katter. Har ni några bra tips? Ös på!!

Tips för att dom inte ska riva på väggar, möbler mm är att skaffa egna kattmöbler/klätterträd som dom kan riva bäst dom vill på. Har massor av sådana till våra två innekatter och dom har aldrig rört möbler eller tapeter (möjligtvis att dom klöser i nån matta ibland). Köp även lite leksaker ex möss, bollar mm för att kunna aktivera sig själva när ni inte är hemma. Är det Maine coon i dom så är chansen ganska stor att dom älskar vatten så va beredda på det annars är det alla vanliga saker du behöver, kastrera dom så fort dom kan för eran och deras skull och ha en försäkring!! Våra tjej vi fick ta bort 2012 skulle kostat runt 20000kr i vetrinärkostnader om vi inte haft försäkring!
  • en glad
    nozpa skrev 2014-07-10 16:28:06 följande:

För det första att inte skaffa 2 kattungar från blocket.
    Har ni tid?
    Ekonomi?
    Kanske 18 år framåt med 2 katter. Ska ni skaffa barn, OM det är allergiskt och OM ni inte kan ha kvar katten. Vem kan ta hand om den då?

Tips. Vänd er till ett djurhem, sommar nu och snart finns det fler hemlösa katter att adoptera.
    Katten är då vaccinerad och kastrerad och ni får skriva kontrakt (förmodar jag) där ni skriver under att ni inte får avliva/göra er av med katten osv utan att kontakta djurhemmet.

Det är det viktigaste att tänka på enligt mig.

I övrigt så ni har möjlighet att ha kattvakt om ni åker på semestrar de närmsta 15-20 åren. Inte jobbar hela dagarna varje dag hela veckan. Katter behöver sällskap.
    Bor ni i lgh med balkong, så se till att ha ett kattnät runt hela balkongen så att katten inte kan trilla ner.
    Återigen, ekonomin. Se till att ha katterna försäkrade från dag 1. Vaccinera era katter även om det är innekatter.
    Mat kostar ganska mycket om man inte ska ge dom skitmat. Det kan bli att en av katterna blir sjuk och kräver regelbunden vård (kostnad såklart).
    Att dom har bra lekmöjligheter, extra viktigt att tänka på om det är innekatter.

Klipp klorna, bortsa pälsen, gosa, lek och ge massor av kärlek.

Visst kan man skaffa katter via Blocket om man själv har kunskaper o är seriös??
    Barn som växer upp med katter blir inte allergiska, i alla fall inte mot katter!! Skaffa en vuxen katt från djurhem är ett mycket svårare åtagande än kattungar via Blocket ..... Katter skall vaccineras. Särskilt om de är innekatter och inte har möjlighet att bygga upp samma egna motståndskraft som utekatter får automatiskt. Jag har 4 ovaccinerade och utekatter och veterinären har inga problem med det .... De är dessutom oförsäkrade eftersom kattförsäkringar kostar en del och har man 4 st som lever naturligt uteliv blir inte veterinärkostnaderna särskilt höga .... Bra (och därmed dyr!) kattmat är viktig för kattens hälsa. De blir också det de äter! Att klippa klorna på en utekatt tycker jag är övergrepp. De måste kunna försvara sig och ta sin tillflykt upp i träd om de blir hotade av räven t.ex.!
  • nemo1
    en glad skrev 2014-07-10 22:09:06 följande:
    Visst kan man skaffa katter via Blocket om man själv har kunskaper o är seriös??
    Barn som växer upp med katter blir inte allergiska, i alla fall inte mot katter!! Skaffa en vuxen katt från djurhem är ett mycket svårare åtagande än kattungar via Blocket ..... Katter skall vaccineras. Särskilt om de är innekatter och inte har möjlighet att bygga upp samma egna motståndskraft som utekatter får automatiskt. Jag har 4 ovaccinerade och utekatter och veterinären har inga problem med det .... De är dessutom oförsäkrade eftersom kattförsäkringar kostar en del och har man 4 st som lever naturligt uteliv blir inte veterinärkostnaderna särskilt höga .... Bra (och därmed dyr!) kattmat är viktig för kattens hälsa. De blir också det de äter! Att klippa klorna på en utekatt tycker jag är övergrepp. De måste kunna försvara sig och ta sin tillflykt upp i träd om de blir hotade av räven t.ex.!
    Sitt inte och försök försvara ditt oansvariga agerande. Givetvis ska även utekatter vaccineras då de självklart kan få både snuva och pest. Och att inte ha de försäkrade???? Rena rama idiotin. En utekatt lever så mycket farligare än en innekatt. Har du massor med tusenlappar i madrassen eller kommer de att avlivas om de kommer hem skadade eller sjuka?? En försäkring kostar ca 50:-/mån. Har du inte råd med det så lär du knappast ha råd med veterinärvård!
  • en glad
    nemo1 skrev 2014-07-11 17:37:56 följande:
    Sitt inte och försök försvara ditt oansvariga agerande. Givetvis ska även utekatter vaccineras då de självklart kan få både snuva och pest. Och att inte ha de försäkrade???? Rena rama idiotin. En utekatt lever så mycket farligare än en innekatt. Har du massor med tusenlappar i madrassen eller kommer de att avlivas om de kommer hem skadade eller sjuka?? En försäkring kostar ca 50:-/mån. Har du inte råd med det så lär du knappast ha råd med veterinärvård!
    Å du, jag har löst ut kattaska i en urna för nästan 30 000 kronor efter vård på djursjukhus. Hur jag finansierar mina katters välbefinnande är mitt val ...... men omsorgen om dem går alltid först! Det ingår i åtagandet.
Svar på tråden Att tänka på innan man skaffar katt