• Anonym (jpg)

Telefon små barn

Hej! Har en kort fråga om det här med umgänge som avser telefonkontakt. Jag(x) är boendeförälder och andra föräldern (Y) har umgänge dagtid. Y tycker det är dåligt av mig att jag inte bett barnet i övre förskoleåldern att ringa y. Barnet får ringa om hen vill men har aldrig frågat. Jag skulle kunna fråga barnet eftersom y så gärna vill det. Men hur som helst så borde inte y kunna ringa själv om y vill prata med barnet? Sen undrar ja om det i en tvist kan anses som dåligt av mig att jag inte bett barnet ringa?

• Svar på tråden Telefon små barn
  • Brumma

Ett barn i förskoleåldern lever ofta i nuet och tänker inte alltid på att ringa. Självklart ligger det på Y's ansvar här att ringa. Efterhand kommer säkert barnet komma på att runga det med.

Ett tips är att börja använda SKYPE. Min son i förskoleåldern frågar sällan själv om vi ska ringa andra, men "prata på datorn" är kul och det ber han om ibland.

Sedan kanske de kan börja träffas lite oftare.. Enbart dagumgänge känns lite lite för ett barn i förskoleåldern...

• Anonym (jpg)
    Brumma skrev 2014-07-10 22:06:58 följande:

Ett barn i förskoleåldern lever ofta i nuet och tänker inte alltid på att ringa. Självklart ligger det på Y's ansvar här att ringa. Efterhand kommer säkert barnet komma på att runga det med.

Ett tips är att börja använda SKYPE. Min son i förskoleåldern frågar sällan själv om vi ska ringa andra, men "prata på datorn" är kul och det ber han om ibland.

Sedan kanske de kan börja träffas lite oftare.. Enbart dagumgänge känns lite lite för ett barn i förskoleåldern...

Okej, tack. Ja det håller jag med om. Ligger vissa omständigheter bakom som jag hoppas blir löst av y.
  • Anonym (telefon)

Mitt dotter 6 år har jag uppmuntrat ringa sin pappa ända sen hon kunde prata. Hon frågar själv och idag kan hon nummret själv. 
    Tycker det är självklart att man ger barnet möjligheten och kan uppmuntra ( ej ett måste) men det handlar ju om öppenhet och att barnet ska kunna känna det...det är tillåtet . 

Svar på tråden Telefon små barn