• Mellanmjölkens land

Att flyga med 9,5-10månaders

Vi ska hälsa på svärföräldrarna om ca 1 mån och vår yngsta kommer vara 9,5 mån när vi åker. Vi blir borta i 2v. Själva flygresan tar 3,5h och vi har valt platser så att det finns ett crew-seat bredvid = även yngsta kan få ett eget säte förutom vid start och landning.

Idag kryper hon samt ställer sig upp och står korta stunder utan stöd (eller länge med stöd så klart) så sannolikheten för att hon lär sig gå inom de 1,5 mån som är kvar tills vi åker hem känns som att den minst är 50%.

Mitt minne av att flyga med storasyster vid 13 mån är mest mardrömslikt så ge mig tips på hur man underhåller en liten som vill Stå, Gå och Klättra!

Även andra tips, t ex på bra mat att ta med på planet uppskattas! Hon gillar att äta själv och eller suga i sig squeezys (typ Ella's). Jag ammar även en del fortfarande men försöker fasa ut den. Hur skyddar man stolen?

Ni som tycker att vi ska hoppa över resan: Eftersom svärfar är egen företagare och har en bunt djur kan han inte komma hit. Att resa med vår yngsta lär inte bli bättre förrän framåt vårkanten och så länge vill vi inte vänta med att träffa dem.

• Svar på tråden Att flyga med 9,5-10månaders
  • ACK1307

Vi flyger med vår nyblivna 1åriga dotter imorgon, till Mallis, flygtid ca 3,5h. Det för första gången för oss att resa med henne med flyg. Hon kryper, drar sig upp men går inte-ännu. Vi har också bokat crew-seat med förhoppningen om att man får använda det sätet utöver lyft och landning.

I matväg så tar vi med 1st burkmat, välling, Ellas klämmis och sedan lite "plockmat" som rån, kex, russin. Allt för att fördriva tiden så mycket som möjligt. Hon tär praktiskt taget allt men vi bokade aldrig egen måltid till henne utan tar med en burk o sen får hon smaka av oss. Jag har förhoppningen om att resan kommer att gå bra, hon är faktiskt så "klättrig" av sig så jag hoppas att man kan locka henne med andra saker än kryp på golv o kläng i stol

• ACK1307
    ACK1307 skrev 2014-07-11 12:53:12 följande:

Vi flyger med vår nyblivna 1åriga dotter imorgon, till Mallis, flygtid ca 3,5h. Det för första gången för oss att resa med henne med flyg. Hon kryper, drar sig upp men går inte-ännu. Vi har också bokat crew-seat med förhoppningen om att man får använda det sätet utöver lyft och landning.

I matväg så tar vi med 1st burkmat, välling, Ellas klämmis och sedan lite "plockmat" som rån, kex, russin. Allt för att fördriva tiden så mycket som möjligt. Hon tär praktiskt taget allt men vi bokade aldrig egen måltid till henne utan tar med en burk o sen får hon smaka av oss. Jag har förhoppningen om att resan kommer att gå bra, hon är faktiskt så "klättrig" av sig så jag hoppas att man kan locka henne med andra saker än kryp på golv o kläng i stol smile5.gif

ACK1307 Skrev följande:

Vi flyger med vår nyblivna 1åriga dotter imorgon, till Mallis, flygtid ca 3,5h. Det är första gången för oss att resa med henne med flyg. Hon kryper, drar sig upp men går inte-ännu. Vi har också bokat crew-seat med förhoppningen om att man får använda det sätet utöver lyft och landning.

I matväg så tar vi med 1st burkmat, välling, Ellas klämmis och sedan lite "plockmat" som rån, kex, russin. Allt för att fördriva tiden så mycket som möjligt. Hon äter praktiskt taget allt men vi bokade aldrig egen måltid till henne utan tar med en burk o sen får hon smaka av oss. Jag har förhoppningen om att resan kommer att gå bra, hon är faktiskt inte så värst "klättrig" av sig så jag hoppas att man kan locka henne med andra saker än kryp på golv o kläng i stol ????
  • honeydew

Ska ut och resa om ca två veckor med vår 10-mån bebis. 4 h flyg och vi har vår 4-åring med oss också.

Hoppas att vi tajmar in en sovpaus, och att hon accepterar att sova i mitt knä då.

Köper någon ny leksak innan, som känns rolig och spännande. Sen favoritleksaken och en mjuk handdocka. Snuttefilt att mysa med och även leka tittut. Hon älskar pilla med armband och smycken, så tar på mig något glittrigt armband

Tar med 2 barnmatsburkar, 2 vällingtetror, kanske någon smoothie eller frukt. Smörgåsrån. Hon kommer inte orka äta allt men det kan ju bli förseningar på planet.

Vi har inget crew-seat bredvid oss men det får gå ändå..

Tror att man kan få låna filt på flyg, som man kan lägga ut på golvet att krypa på.

Klart man ska ut och flyga även med bebisar, det ska väl inte begränsa en

• Mellanmjölkens land

Det brukar inte vara så populärt att ha barnen på golvet och om man har otur råkar man ut för en nitisk flygvärdinna, det gjorde vi när stora var 13 mån. Jag tänkte låta henne stå medan vi väntade i toakön men det gick absolut inte utan hon skulle vara i famnen Drömmer

Inget av våra barn har riktigt förstått det där med välling så det är ingen idé att ta med

• Mellanmjölkens land

Bägge våra barn är av den rörligare modellen och just nu är yngsta stilla mer än 5 min bara när hon sover Med lite tur lär hon väl däcka en stund på planet och på vägen från flygplatsen till svärföräldrarna lär de sova som små grisar bägge två enligt vår erfarenhet. 

• pixerpie

Min 11 månades klätterapa som precis lärt sig gå tyckte flygljudet var så sövande så hon sov i princip hela resan på 5 h... Min erfarenhet av tåg, flyg mm är dessutom att om man har tur finns det alltid nån snäll "mormors typ" eller leksuget större barn att flirta med...
    Lycka till!!

PS på vårt flyg fick liten en egen matlåda med puré, kex, yoghurt och vatten. Och sluta inte amma- perfekt vid start och landning för att motverka onda öron.

• Mellanmjölkens land
    pixerpie skrev 2014-07-14 21:45:17 följande:

Min 11 månades klätterapa som precis lärt sig gå tyckte flygljudet var så sövande så hon sov i princip hela resan på 5 h... Min erfarenhet av tåg, flyg mm är dessutom att om man har tur finns det alltid nån snäll "mormors typ" eller leksuget större barn att flirta med...
    Lycka till!!

PS på vårt flyg fick liten en egen matlåda med puré, kex, yoghurt och vatten. Och sluta inte amma- perfekt vid start och landning för att motverka onda öron.

När vi var nere i maj fick vi visserligen en burk med mat men den var från 12 mån och innehöll salt. Eftersom vi fick samma i bägge riktningarna är mina förhoppningar om nått annat inte så höga

Gjorde bananpannkaka vilket var väldigt populärt och o-kladdigt så det tar vi nog med
  • evaoregon
    pixerpie skrev 2014-07-15 22:09:47 följande:

Konstigt! Vad olika det kan va...

Det beror nog helt på vilket bolag man flyger med.
  • honeydew

Någon som har något tips på plockmat/"snacks" som passar bebis? Typ från Ellas kitchen eller liknande. Har sett att det finns skorpor fr 8 mån, men aldrig prövat. Plättar/pannkaka kanske var en idé. Någon som vet om man får ta med en smoothie (vätska..) till storasyster ombord?

Om din bebis ej dricker välling så finns det väl annat att ta med istället såg att det finns klämpåsar med gröt som kanske är goda?

• Mellanmjölkens land
    honeydew skrev 2014-07-16 07:18:35 följande:

Någon som har något tips på plockmat/"snacks" som passar bebis? Typ från Ellas kitchen eller liknande. Har sett att det finns skorpor fr 8 mån, men aldrig prövat. Plättar/pannkaka kanske var en idé. Någon som vet om man får ta med en smoothie (vätska..) till storasyster ombord?

Om din bebis ej dricker välling så finns det väl annat att ta med istället såg att det finns klämpåsar med gröt som kanske är goda?

Många smoothie-påsar är på 90g så då klarar man sig under 100ml Bara att ta med en bunt!

Smörgåsrån gillar vår tjej och beroende på om pincettgreppet kommit än så kan frysta ärtor (de tinar under resan men hinner inte bli dåliga) vara ett alternativ. 

Var har du sett klämpåsar med gröt? *måste gå och leta*
  • kiki

Första resan vi gjorde med skrutt så va hon 5 månader och så hade vi en flygtid på 13h, gick hur bra som helst och då ammade jag bara. Sen blev det en massa småresor på 1h flyg upp till Skellefteå och Umeå, gick oxå hur bra som helst oxå bara amning. 11 månader - Mallis på 3.5h, amning, majskrokar och leksak. 16 månader - Turkiet på 4h, mat på planet, majkrokar, klämmisar, ny leksak. 22 månader - Egypten på 6h, mat på planet, kex, klämmisar, leksaker och paddan med roliga appar. Och sen självklart en bensträckare lite då och då :)

• honeydew
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-16 20:06:31 följande:

Många smoothie-påsar är på 90g så då klarar man sig under 100ml Bara att ta med en bunt!

Smörgåsrån gillar vår tjej och beroende på om pincettgreppet kommit än så kan frysta ärtor (de tinar under resan men hinner inte bli dåliga) vara ett alternativ. 

Var har du sett klämpåsar med gröt? *måste gå och leta*

Det är ju sant, inte så mycket vätska i smoothie, så det borde ju gå!

Hittade gröt på klämpåse i vår lokala lilla Coop-butik, tror det var nyhet från Semper? Köpte ej och provade, vår tjej gillar ej pulvergröterna.. Kolla om det finns på hemsidan
Svar på tråden Att flyga med 9,5-10månaders